Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beter remmen

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 11 jun 2007 01:28

Hi,

Ik heb weer voor het eerst een race/cyclecross fiets. Hiervoor 15 jaar alleen mountainbikes gehad daar voor wel race fietsen.

Maar mijn vraag is hoe kan ik met die race remmen de remkracht verhogen?
Andere blokken? Is met de velg doen? Wat zijn de beste remmen?

Ja het remt natuurlijk niet als ja al 6 jaar met schijven rijdt:-) Volgende wordt toch echt een met schijven haha dit is echt zielig in 2007. Ik snap het wel UCI ....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jun 2007 11:33

Op mountainbike.nl gezien dat je een CX hebt, dus met canti-remmen. Dat systeem is waardeloos!! Je kunt bij bike-components Veloce v-brakes bestellen http://bike-components.de/catalog/Campa ... 6e0d2b85b7
wat veel beter remt. Ik heb het ook gedaan met mijn CX. Het is even priegelen met de afstelling, maar ik zou nooit geen canti's meer willen.
Bij cantiremmen kun je nog wat winnen door andere remblokken en ceramische velgranden, maar that's it.
Less is bore

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 12 jun 2007 01:24

Bedankt, ik heb geloof ik ergens nog wel V-brakes liggen maar passen denk ik niet. En deze dus wel zo te lezen, nog ff kijken hoe de kabel loop dan is.

Een van de 2008 modellen heeft die geloof ik ook erop zitten.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 jun 2007 13:30

ik denk niet dat je begrijpt waar het in koersen om gaat. Het gaat om snelheid, en het controleren van die snelheid, en niet om de boel keihard dicht te smijten, dan ga je gegarandeerd onderuit, want je banden vangen dat allemaal niet op en vering heb je ook al niet.
Het design van cantilevers is wel goed, maar op de racefiets gaat het om vertragen en BIJremmen, niet om stoppen. Alle huidige raceremmetjes zijn trouwens meer dan goed genoeg om zonder veel nijpen voor- en achterwiel te blokkeren, maar of je dat wil...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 12 jun 2007 14:13

Ik begrijp wel dat je snelheid moet houden in een koers, heb zelf ook heel wat jaren aan wielrennen gedaan :-) Maar is ook niet een echt racefiets en in steden moet je helaas nog wel eens remmen. We wonen niet allemaal op mooie uitgestrekte wegen waar je maar door kan kachelen.

Ach ja dat zeiden ze jaren terug ook in het mountanbiken, we praten of x jaar wel verder en zien dan wel of de racefietsen dan wel of niet zijn uitgerust met kleine schijven. Met schijven kan je ook andere wielen bouwen, die dan niet aangetast worden door de velgrem.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 jun 2007 15:33

daar heb je wel een punt (die velgen), en schijven zien er ook gelikt uit...(en ik wou niet zeggen dat je niet begrijpt wat koersen is, gewoon even de gedachte achter koersremmen uitleggen). Ik moest wel direct denken aan zondagmorgen: het was mistig en zeer vochtig (geen regen maar de weg lag nat), ik kom via een zijweggetje halverwege op de berendries, en ik kon niet meer remmen zonder dat de boel blokkeert. Gevolg: ik ben gewoon rechtdoor gereden, aan een kruispunt zonder enig overzicht. Kwam er een auto van rechts dan lag ik er mooi onder. De remmen waren dik in orde, maar een afdaling van 10% met een nat wegdek vraagt niet om nog krachtigere remmen...
desondanks +1 voor schijfremmen op de racefiets!
[edit]: nu snap ik het :-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2007 19:04

@de zwarten; denk dat jij niet helemaal begrijpt waar het om gaat ;-) Hij heeft een CX met canti's. En dat remt ECHT niet!
En krachtige remmen kun je beter doseren. Grip is op een gravelafdaling op de atb ook een probleem en toch heb je met schijven de boel beter onder controle.
Less is bore

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 14 jun 2007 03:18

Kan iemand mij vertellen waarom je met schijfremmen niet blokkeert met een bepaalde remkracht en bij blokjes wel?

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 23 jun 2007 15:27

anno schreef:Kan iemand mij vertellen waarom je met schijfremmen niet blokkeert met een bepaalde remkracht en bij blokjes wel?



Lastige vraag, ik denk teneerste dat schijfremmen minder last hebben van trillingen omdat die niet de neiging hebben te vervormen. Dus de remklauw vervormd niet en geen frame die naar buiten uitzet.
En de buitenkant van een wiel geeft meer trillingen dan die kleine schijf.

gillio
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 okt 2006 13:18

gillio 23 jun 2007 15:37

anno schreef:Kan iemand mij vertellen waarom je met schijfremmen niet blokkeert met een bepaalde remkracht en bij blokjes wel?


Ligt eraan wat je bedoelt met remkracht. Je kan met blokjes (velgremmen) even veel vertragen als met schijfremmen. De vertraging en het bokkeren hebben namelijk te maken met het contact tussen band en ondergrond en niets met de rem.

Bij een schijfrem is het contactoppervlak over het algemeen groter dan bij velgremmen. Daarentegen is het moment wat je met velgremmen uitoefent vele malen groter dan bij de schijfrem. Als je goede velgremmen hebt maakt het remvermogen niets uit. Ik denk wel dat je schijfremmen beter kan doseren maar dat is meer een gevoelskwestie.

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 23 jun 2007 15:56

gillio schreef:
anno schreef:Kan iemand mij vertellen waarom je met schijfremmen niet blokkeert met een bepaalde remkracht en bij blokjes wel?


Ligt eraan wat je bedoelt met remkracht. Je kan met blokjes (velgremmen) even veel vertragen als met schijfremmen. De vertraging en het bokkeren hebben namelijk te maken met het contact tussen band en ondergrond en niets met de rem.

Bij een schijfrem is het contactoppervlak over het algemeen groter dan bij velgremmen. Daarentegen is het moment wat je met velgremmen uitoefent vele malen groter dan bij de schijfrem. Als je goede velgremmen hebt maakt het remvermogen niets uit. Ik denk wel dat je schijfremmen beter kan doseren maar dat is meer een gevoelskwestie.


Zeker niet veel met schijfremmen gereden? Het remvermogen bij goede remmen ligt echt veel malen hoger dan welke ander type velgrem. Met schijfremmen kan je gewoon je wielen blokkeren ook met noppenbanden en in volle vaart, probeer dat maar eens met v-brakes of raceremmen. Dat wil je ook niet op een racefiets dat is een ander verhaal.
De huidige mountainbike schijfremmen zijn te krachtig voor op een racefiets daar zal echt een geminimaliseerde versie voor moeten komen. Nog meer mini dan mini. Veel harder remmen dan de band aan kan gaat gewoon niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2007 19:28

Op een racefiets heb je zeker met droog weer meer dan genoeg remkracht met de huidige remmen. Kwestie van een stukje van je eigen techniek om er goed mee uit de voeten te kunnen.
Op een mtb kan ik met V-brakes met 40 zo m'n wielen blokkeren... Punt is bij een schijfrem dat je beter kunt doseren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie