Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 25 jun 2008 19:58

@Berre: Dat is een goede tip, die paraffine, zal ik ook eens toevoegen.
Tja, het zal misschien een hoop werk zijn maar af en toe een beetje sleutelen vind ik ook leuk.
Maar dat is uiteraard de keuze die iedereen zelf moet maken, al leggen ze er elke 100 km een nieuwe op.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jun 2008 20:31

Net toen ik mijn ketting (KMC)op maat wilde maken haalde ik 1 schakeltje teveel eruit. Kan ik dit nog herstellen? Zelf heb ik Campa, van Shimano weet ik dat je een ketting met een palletje weer kan herstellen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 jun 2008 23:07

Tja, nog ergens een extra kmc schakeltje er tussen zetten of het grootste tandwiel achter vervangen door een iets kleinere.
...Of een nieuwe ketting. (Heb je wel geprobeerd of hij het niet gewoon doet met een schakeltje minder?-zonder dat de deraillieur te recht komt te staan)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 jun 2008 23:16

rene1 schreef:Tja, nog ergens een extra kmc schakeltje er tussen zetten of het grootste tandwiel achter vervangen door een iets kleinere.
...Of een nieuwe ketting. (Heb je wel geprobeerd of hij het niet gewoon doet met een schakeltje minder?-zonder dat de deraillieur te recht komt te staan)


Ik ga er maar morgen mee naar de fm toe. Gewoon stom dat ik dit niet goed had gezien. Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om een schakelte er weer tussen te krijgen dmv een palletje?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 jun 2008 23:55

Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 26 jun 2008 00:54

rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.


Lets hope
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 27 jun 2008 09:28

havana schreef:Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.

Na een behandeling met smeltvet moet ik veel minder naar mijn ketting omkijken dan vroeger. Toen zat ik na iedere rit te vegen en te smeren met een bedenkelijk resultaat.

Doordat ik vijf kettingen tegelijk een beurt geef moet ik dat maar één keer per jaar doen. Door de kettingen regelmatig te wisselen slijten de kransen en kamwielen ook veel trager; die kosten beslist veel meer dan 16 euro.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 jun 2008 09:48

body schreef:
rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.



M'n fm heeft het netjes opgelost, 1 schakeltje meer of minder maakte niet niets volgens hem en het fietst perfect.
Toen ik met mn fiets richting fm liep, zonder ketting, merkte ik dat er iets los zat. Er zat speling in de crank. Bij toeval dus ontdekt. De crank is gelijk vastgezet.

Om de hoeveel tijd vervangen jullie je ketting eigenlijk?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 27 jun 2008 10:53

rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.


Een breekpen is een specifiek Shimanoprincipe dat ook alleen maar werkt bij Shimano.
Officieel moet je voor elke hermontage een nieuwe breekpen gebruiken (kost een hele euro), dus niet het uitgedrukte pennetje er weer in drukken. Ik ken genoeg mensen die gewoon dat oude pennetje er weer in drukken en daar geen problemen mee hebben.
Het principe van de breekpen is eenvoudig. Een dun deel druk je door de gaatjes in de schakels, met de kettingpons druk je dan de pen verder totdat je 'klik' voelt om dan vervolgens met een tangetje het dunnere deel af te breken.
De missingLink van KMC past niet op een Shimano. Of beter gezegd, hij past wel, maar zit iets te ruim naar mijn smaak.

Kortom, verwisselbare onderdelen passen niet

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 27 jun 2008 12:32

Connex maakt missing links voor zowel Campagnolo als Shimano en passen perfect.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 27 jun 2008 16:37

Om de hoeveel tijd vervangen jullie je ketting eigenlijk?

Als ie tussen de 0.75 en 1% langer is geworden;D Hiervoor zijn meet-tooltjes verkrijbaar, maar een schuifmaat kan ook. Meet bv bij een nieuwe ketting de afstand tussen de rollertjes over een lengte van 10 schakels. Idem bij je gebruikte ketting, even rekenen en hoppa.
Kettingslijtage is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je hem verzorgt, maar ook de weersomstandigheden en de belasting spelen mee. Als je vaak op een zwaar verzet tegen heuvels opknalt, of onder zware belasting schakelt, krijgt je ketting vanzelfsprekend meer te verduren.
Ik gebruik zelf SRAM 991 of Dura-Ace, naar schatting 2500/3000 km. Ik heb nu een KMC-SL in de kast liggen. Die is beduidend lichter.
Smering, afhankelijk van weer type: Pedro's Road Rage of Synlube.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 29 jun 2008 11:56

Ik meet de ketting over de volledige lengte. Dat is nauwkeuriger dan over enkele schakels.

Er zijn erg veel factoren die de levensduur van een ketting beïnvloeden; zodat het geen zin heeft een aantal kilometer voor de levensduur te geven. Je kan een ketting heel erg verschillend belasten in verschillende omstandigheden.

kwaliteit van de ketting (zéér verschillend)
onderhoudsfrequentie
onderhoudsmethode
kwaliteit van het smeermiddel
weersomstandigheden
kwaliteit en zuiverheid van het wegdek (zand, stof, strooizout ...)
geleverde krachtinspanning (plat of bergen)
schakelgedrag
gewicht van de fietser

etc.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Plaats reactie