Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakend geluid

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 19 sep 2007 17:52

wat dat ook mag zijn, ik denk het niet. al mn onderdelen buiten spacers en voorvork zijn alu, en ik hoot nergens gekraak als ik eraan wring

racem
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2006 00:48
Locatie: Almere

racem 27 sep 2007 11:35

kan vuil tussen zadepen en zadelpenbuis zijn, eruit halen, schoonmaken, vet erop, en beetje vet ter afdichting bovenop.

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 27 sep 2007 21:34

Ik had er ook last van en vermoedde dat het uit m'n voorwiel kwam. Wiel eruit gehaald ander wiel erin, weg kraak. Vreemd....
Wiel met kraak er weer in en ....huh? weg kraak!
Waarschijnlijk ook de snelspanner.
De kraak is in elk geval verdwenen.
Niets is wat het lijkt..

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 27 sep 2007 21:40

bij mij bleek kraken, na alles geprobeerd te hebben, zijn oorzaak te vinden in versleten kunststofplaatjes vd shimano spd-sl ultegra plaatjes. plaatjes vervangen en probleem opgelost.
Na enkelemaanden opnieuw gekraak en weer bleek de oplossing het vernieuwen vd plaatjes op de pedalen.
gaat niet, bestaat niet!

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 02 okt 2007 21:47

Ik heb sinds enkele dagen ook een krakend geluid in mijn fiets zitten.
Het lijkte vanaf de bracket te komen maar wat blijkt mijn zadelpen eruit gehaald en met een doekje alles zandvrij gemaakt (opspattend water) en de kraak is weg.
Hiermee wil ik zeggen dat het geluid niet perse hoeft te komen waarvan jij denkt het te horen.
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 02 okt 2007 21:55

Hey,Masvma,

Ook gehad, handen losjes aan 't stuur, dan was 't weg.
Bleek later m'n zadelpen te zijn, f.m demonteerde zadelpen, ingesmeerd met montagepasta, teruggezet een weg was 't gekraak.

succes!

look2008

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 02 okt 2007 22:56

Gekraak opsporen is zo irritant. Bij mij bleek het de snelspanner van het achterwiel te zijn. Een keertje los en weer vast maken, was al genoeg om het te verhelpen. Één zandkorreltje kan al genoeg zijn om je uren aan het zoeken te houden...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

timor3
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 aug 2007 17:29

timor3 03 okt 2007 21:39

Seger schreef:Gekraak opsporen is zo irritant. Bij mij bleek het de snelspanner van het achterwiel te zijn. Een keertje los en weer vast maken, was al genoeg om het te verhelpen. Één zandkorreltje kan al genoeg zijn om je uren aan het zoeken te houden...

Ik ken het gevoel,ik heb nu ook een kleine kraak.
Volgens s'mij ligt het aan mijn ketting.. morgen mijn fiets eens ontleden

terror..

dewitte
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 aug 2007 18:36

dewitte 07 okt 2007 17:06

heb het ook gehad sinds ik mijn nieuwe wielen heb gemonteerd en zittend en rechtstaand demareerde en ik aan mijn fiets moet trekken, nu heb ik mijn snelspanners een beetje ingevet gisteren en bij het zittend demareren heb ik het niet meer alleen als ik het rechtstaand doe...

Weet er iemand wat dat kan zijn, moet ik wat meer vet gebruiken of tussen de naven is ff spoelen?????
Colnago E1
Als het niet gaat zoals het moet dat moet het zoals het gaat.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 08 okt 2007 18:52

hallo,

heb net een nieuwe Cube Attempt, heb er 130 km mee gereden. nog beetje pielen met de versnellingen dus gister 70 km op middelste voorblad niks aan de hand. vandaag op buitenblad begon er na 25 km een raar soort kloink vanuit volgens mij de trapas..want hij doet het alleen als ik even ontspannen wat langzamer ronddraai en dus niet bij volle belasting. ik dacht dat het de lagers van mn pedalen waren aagezien een fiets na 130 km niks te kraken heeft maar dat is toch vreemd als hij het onbelast niet doet?...het voelt ook wel als een soort tikje ook als ik stilstaand de trappers handmatig acheruit draai...wie o wie weet wat er aan de hand is
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

craze
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 jun 2007 20:18

craze 09 okt 2007 16:28

dit weekend in limburg wezen fietsen, met een nog steeds krakende fiets, gvd had hem toch na laten kijken door de fm ivm met kraken (TRAPAS LATEN UITVLAKKEN/'CONEN', misschien moet dat bij jou nog gebeuren)!
vanochtend meteen terug dus naar de fm, wordt net opgebeld door hem, kraken is weg na ruim 1 uur zoeken.
geen speling op cranks/bracket, zadel oke, snelspanners oke etc. maar wat was het nou:
schroef in achterpad van ridley noah zat los, aandraaien met wat pasta ertussen en vlammen weer zonder gekraak!
moraal v.h. verhaal: bij carbon frame is zoiets heel lastig te vinden waarin het zit (carbon frame is net een klankkast) dus loop alles af wat redelijkerwijs kan kraken, te beginnen met de meeste voorkomende gevallen zoals zadel(-pen), cranks, wielen en ga zo verder.
succes ermee, ik ben idg blij dat de mijne niet meer kraakt, SUPER IRRI!:-(
fietsen een verslaving? laat mij dan maar een verslaafde zijn!

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 09 okt 2007 16:38

oke,

ja hij moet binnen 2 maanden voor een beurt dus hij mag zondag nog even en als het dan hetzelfde of erger is moet dat maar vervroegd gebeuren. het is een alu frame maar het localiseren van geluidjes in het algemeen is een nachtmerrie!! fijn dat je NOAH z'n muil houdt hoop dat mn Cube ook fluisterstil wordt
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie