van 9 naar 10 speet?

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
hennyvb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2006 17:18

hennyvb 14 okt 2007 13:54

ik wil mijn fiets deze winter ombouwen van 9 naar 10s. heb een paar nieuwe 10 s shifters keting en achtertandwiel gekocht. vraag. moet ik ook andere derailleurs hebben? en hoe zit het met mijn compact crankstel. (fsa carbon) kan nergens vinden of die ook voor 10s gebruikt kan worden, en andersom ook niet.

Gebruikersavatar
pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

Gebruikersavatar pim3 14 okt 2007 14:11

Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken. Het crankstel zal iig wel probleemloos gaan werken. En meestal schrijven we speed, het is maar even dat je het weet;)
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 24017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 okt 2007 17:18

Voorderailleur kun je gewoon blijven gebruiken, crank ook.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10104
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 okt 2007 17:19

Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken.
Is dat wel zo eigenlijk? Volgens mij is de kabeloverbrengingsverhouding van 8-, 9- en 10-speed Shimano derailleurs gewoon hetzelfde toch?
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4210
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 okt 2007 17:35

P I M schreef:Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken. Het crankstel zal iig wel probleemloos gaan werken. En meestal schrijven we speed, het is maar even dat je het weet;)


vanwaar haal je deze opzienbarende informatie PIM? Bij mij werkt het voor campagnolo echt aan 100%, en ik wissel zelfs 10- en 9speed kettingen zonder probleem. Ik heb zelfs een oude campagnolo strada crank voor 7 speed waarmee ik achteraan 10 speed cassette draai, zonder aanwrijven van de ketting tegen het buitenblad.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

Gebruikersavatar maus_1990 14 okt 2007 18:46

hennyvb schreef:ik wil mijn fiets deze winter ombouwen van 9 naar 10s. heb een paar nieuwe 10 s shifters keting en achtertandwiel gekocht. vraag. moet ik ook andere derailleurs hebben? en hoe zit het met mijn compact crankstel. (fsa carbon) kan nergens vinden of die ook voor 10s gebruikt kan worden, en andersom ook niet.



met alleen een achtertandwiel red je het niet he ;) de 9sp tandwielen zijn iets dikker dan de 10sp waardoor je op het eind met je sluitkrans niet uitkom. Heb het laatst zelf opgemeten omdat ik dacht dat het ook kon, maar per 4 kransjes zonder opvulringen scheelde het al 1.5mm dat keer 2.5 heb je een verschil van 3.7mm. En als je sluitring het aan zou kunneen, zou bijna zeker je ketting tegen je frame aanlopen,,, Heel vervelend voor je, maar dat wordt dus een geheel nieuwe cassette,,,
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 19:03

Campa 10 speed krijg je ook met bijna alle 9 speed kettingen aan de praat.
Zelfde geld voor 8-9 speed crankstellen die allemaal op 10 speed werken.
9 speed derailleurs werken prima op 10 speed campa (behalve de eerste versie die net iets te weinig verfijning heeft)
Het enige dat niet werkt zijn 8 op 9 speed kransjes op een 10 speed cassette (tenminste niet met standaard vulringen). Ook dit krijg ik aan de praat maar dan zijn er maatwerk vulringen nodig (dunner dan 10 speed ringen)
Tenslotte schifters: 8 naar 9 speed kan en 9 naar 10 speed is door uitwisseling van rasterringen mogelijk.

hennyvb
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2006 17:18

hennyvb 14 okt 2007 21:04

bedankt voor alle reacties.als ik goed begrijp heb ik alleen nieuwe achterderailleur nodig. maar geld dit ook voor ultegra? lees alleen over campa. en ik heb en nieuwe pion met 10 tandwielen aangeschaft geen lose tandwietjes.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10104
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 okt 2007 21:10

Volgens mij moet je het ook gewoon redden met je oude achterderailleur.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1209
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 14 okt 2007 22:13

Scepticus schreef:Volgens mij moet je het ook gewoon redden met je oude achterderailleur.


Klopt, je hebt aan de shifters, ketting en cassette genoeg bij Ultegra om van 9 speed naar 10 speed te gaan.
10 Speed cassette past ook op een 9 speed body, enige wat je nodig hebt is de 1 mm vulring voor achter de cassette. Als het goed is wordt deze bij de cassette meegeleverd. (10 speed cassette is nl 1mm smaller dan de 9 speed cassette)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 23:25

shimano leverde voorheen upgrade kits maar was hier zo duur mee dat het beter was om de boel op marktplaats te gooien en een nieuwe groep aan te schaffen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers