Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

achternaaf, speling, sibilo wiel..

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 okt 2007 14:06

Zo, om even aan mijn post count te werken, omdat - zo als het er nu naar uit ziet - ik binnenkort wat heb om aan te bieden ;)

Maar goed, hier het robleem.. Ik heb een tweedehands fiets gekocht, daar heb ik eigenlijk de hele zomer lekker op getrapt, tot een paar weken geleden.. toen ondekete ik dat ik speling op/in mijn achternaaf had.. Nu niet zo een ramp dacht ik, zomer is voorbij, ik ga op vakantie en als ik terugkom zie ik wel verder.

Vorige week heb ik het hele zaakje uitelkaar gehaald, om eens te kijken waar het euvel vandaan kon komen.. dat was verbazend makkelijk , alleen een beetje gepiel met het freewiel, t is een noname naaf met industrie lagers, waar verder eigenlijk niets aan afgesteld kan worden, voor zover ik het kan beoordelen. Een van de lagers viel spontaan uit de naaf. En heb ik er weer teriug ingeduwd... Ik kon eigenlijk niet goed ontdekken waar de speling vandaan zoukunnen komen.. Ik heb het strak aangedraaid, minder strak aangedraaid en alle varianten die er tussen in zitten, niks lijkt te helpen.. Wat zou het kunnen zijn, de lagers liepen allemaal nog prima, zag er goed en strak uit..


Nu zit ik mij ook af te vragen of het zin heeft om dit euvel te proberen te repareren of kan ik beter een nieuw setje wielen ergens scoren en deze dingen aanbieden in een ander topic? Voorzover ik weet zijn het niet de beste wielen/naven, t zijn van die bianchi dingen, sibilo. een of ander veld met no name naven..

iemand een idee?
:winkthumb:

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 27 okt 2007 14:21

Als een industrielager zomaar uitt de naaf valt, dan kan die speling daar wel eens vandaan komen, en dan helpt afstellen niet. Het enige wat dan helpt is het lager weer pas maaken met een vulring (zelf pielen met verschillende diktes staalabnd), of kijken of je een lager kan vinden dat net even dikker is.

Wat loont hangt af van de fiets, evt. de velgen en je budget.

Je oude wielen in een ander topic te koop zetten nadat je ze zo aangeprezen hebt:"Voorzover ik weet zijn het niet de beste wielen/naven, t zijn van die bianchi dingen, sibilo. een of ander veld met no name naven." lijkt me niet slim:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 okt 2007 14:31

tja, als ik ze verkoop moet ik het natuurlijk niet mooier maken dan het is.. over de sibilo wielen kan ik op internet niks vinden... dus zit ik volgens mij redelijk dicht bij de waarheid, een of andere velg met no name naven van een bedenkelijke kwaliteit.. dr staat bianchi op, maar dat zegt ook niet altijd alles...

Maar terug naar het probleem, het zou idd die lager kunnen zijn.. Ik denk allen dat als het die lager is, ik er beter aan doe om dan op zoek te gaan naar een nieuw setje wielen, of alleen een acherwiell.... althans staalband, vulring dat soort dingen lijken mij toch niet echt duurzame oplossingen ... Maar misschien heb ik het mis...

k heb net het zaakje weer even uit elkaar gehaald .. en het is idd.. die lager ..

iemand een wielsetje kopen? of een super idee om dit te maken? De vulring lijkt me praktisch onmogelijk... daar is de ruimte dan weer net te klein voor denk ik
:winkthumb:

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 27 okt 2007 16:11

Hahaha, eerlijkheid siert de mens.......

Ik heb zelf wel eens met zo'n vulring in m'n achternaaf gereden, na twee jaar zat alles nog prima op zijn plaats (vond m'n experiment toen geslaagd en heb de naaf weggemikt), maar jou probleem zal inderdaad zijn om de juiste dikte band te vinden.

Als je budget niet te groot is kan je ook overwegen om alleen een nieuwe achternaaf te laten monteren. Vooropgezet dat je wiel(setje) nog goed genoeg is.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 okt 2007 16:31

tja budget, das een beetje afhankelijk van de prijs waarvoor ik dit setje de deur uit kan doen ;)

Alleen een nieuwe naaf, das idd ook een mogelijkheid, maar volgens mij kan ik dan toch beter een nieuw wiel kopen.. ik bedoel, wat kost een beetje naaf? 40 euro? dan laten spaken? .. ben ik zo een eurotje of 70 kwijt.. voor dat geld met een beetje dr bij kan ik volgens mij wel een heel nieuw wiel kopen / en of wielset..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 okt 2007 17:21

Klopt en die Sibilo wielen zijn ook echt geen hoogvliegers weet ik uit ervaring. Voor 189 heb je al een setje Easton Vista's. Op bijna alle fronten een topwiel .

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 01 nov 2007 13:16

Ik zou idd geen geld uitgeven om de Sibilo's te repareren, het zijn, wat havana zegt, geen echt goede wielen.

Easton Vista's is een hele goede optie, maar mocht je die te duur vinden kun je ook eens kijken naar de Fulcrum racing 7, die worden momenteel bij veel zaken aangeboden rond de € 140,-

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 nov 2007 18:54

ik heb het wiel eens laten bekijken door een bevriend mechanieker ... en die heeft er een beetje aan lopen trekken en duwen... En nu schijnt het weer ok te zijn... Kan het wiel zo drect gaan ophalen... Zal eens kijken, ga ik morgen eindelijk weer eens een rondje trappen :)

iemand trouwens die me iets meer kan vertellen over die wielen, dr is op inet echt helemaal niks over te vinden?

[edit]
k heb t wiel dr weer ingehangen en dr zit nu geen speling meer in ... ik kan nog wat leren dus... [/edit]
:winkthumb:

Plaats reactie