Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets schoonmaken na een rit

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 16 dec 2007 19:20

volgens mij mag je een fiets gewoon niet met water kuisen, en als je het doet, zou ik enkel de vod lichtjes nat maken...
als je er de spuit opzet krijg je volgens mij toch nooit alles terug fatsoenlijk afgedroogd....maar na een tochtje in de regen grijp ik mn kans en neem ik al het aangekoekt voel eraf....

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 16 dec 2007 20:29

Om te zorgen dat je geen water in de bracket krijgt terwijl je wel kuist met water. boor een gat van ongeveer 6mm in de bracket op het laagste punt, dan loopt het water zo hopla weg.

Doe ik bij alle fietsen die ik van mijzelf en van anderen onder handen heb.

En niet zeuren van dat breekt, dat gebeurt echt niet.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 17 dec 2007 19:17

4mm is ook al genoeg. Mijn mountainbike spoel ik altijd af met water. Wat dan nog blijft hangen borstel ik weg, en spoel ik nog een keer na. De aandrijving gaat ook met een borstel, eventueel met een beetje wasbenzine erop (meteen afspoelen!!!). Daarna ketting meteen droogwrijven met een doek en meteen weer smeren. Dikke laag mag best, voor de volgende rit eventjes afvegen. Cassette met dezelfde doek als de ketting afdrogen. Frame laat ik gewoon drogen. Af en toe met autowas oppoetsen.

Bij de racefiets doe ik het weer anders. Dan pak ik een spons, en spons ik het frame gewoon af met lauw sopje en een paar druppels dreft. Na het poetsen afdrogen. Ook hier optijd met autowas boenen. Ketting en cassette doe ik alleen als ze smerig zijn. Om de zoveel tijd ketting smeren.

Werkt voor mij prima :D, en zonder water krijg ik echt niet al het vuil eraf. Water kan ook niet zo heel veel kwaad als je niet met hogedruk gaat werken. En zelfs dat zou gaan als je maar niet op lagers etc. richt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 20 dec 2007 20:50

Bij de cyclocross spuiten ze de fietsen allemaal met hogedruk af......
Groet,
Mike

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 20 dec 2007 20:59

dat klopt , maar moet je zelf niet te euthouiast doen want dan loop je kans dat je rotzooi/zand tussen je lagers van bijv. je balhoofd spuit. Met een tuinslang waar een redelijk stroompje uit komt lukt het ook prima.

maartentjes
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15

maartentjes 20 dec 2007 21:44

'zucht' als je een beetje doordacht met de hogedrukspuit te werk gaat kan dat echt geen kwaad hoor...

Ik gebruik zowel voor m'n mtb als voor m'n racefiets de hogedrukspuit om de boel schoon te maken. Niet op de assen en het bottom bracket (of in ieder geval van veraf), verder is het echt geen probleem.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2007 22:10

Nee, maar het is ook echt totaal onzinnig. Met een sopje en een spons of een borstel is een fiets ook in een paar minuten schoon. En als je alles wilt ontwijken wat kwetsbaar is voor die harder straal heb ik m'n twijfels hoe handig die nog is. Voornaaf, rubbers van de voorvork, trapas, achternaaf...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 dec 2007 22:50

Zoals Amclassic-fan al zegt: Een emmer goed warm water, dreft en een zachte borstel doen werkelijk wonderen.

maartentjes
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 14:15

maartentjes 21 dec 2007 12:22

@Amclsassic-fan: Jíj kan het onzinnig vinden, maar sommige mensen (waaronder ik) hebben niet de beschikking over een tuin of een fatsoenlijke plaats om je fiets te wassen met een sopje en spons. Dan is het een stuk makkelijker om na je tocht even langs de wasstraat te fietsen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 dec 2007 14:14

Lijkt wel makkelijk maar niet als je een carbon frame hebt. De hechting lak - frame is vaak zo matig dat de lak er met een beetje hogedrukstaal zo afspuit (zelfde reden als waarom je goed moet uitkijken met gespoten kunststof bumpers van je auto.
Een regelbare hogedrukspuit met verwarmd water kan overigens prima worden gebruikt.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 21 dec 2007 17:35

mike biker schreef:Bij de cyclocross spuiten ze de fietsen allemaal met hogedruk af......


Kan wel zijn, maar die mensen kijken ook waar ze spuiten met die straal. Daarbij worden die fietsjes optijd helemaal nagekeken door ervaren mechaniciens. Het bb en lagers worden dan ook uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw ingevet ;).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie