Fiets schoonmaken na een rit

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 2434
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 23 mei 2009 14:24

Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.

Gebruikersavatar
dieseltje
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

Gebruikersavatar dieseltje 23 mei 2009 18:41

Dus je mag ook niet in de regen rijden? Droog schoonmaken geeft volgens mij altijd krassen. Naarm mijn mening moet je zand van het frame gewoon afspoelen met water en wasbenzine heeft niets op je fiets te zoeken.
No pain no gain, no guts no glory!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 mei 2009 21:11

Hoi,
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Gewoon droog water gebruiken. :D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
scythe
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 apr 2009 16:49

Gebruikersavatar scythe 23 mei 2009 21:27

Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.

Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft :P.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 mei 2009 21:35

Hoi,

Met te warm of te koud water moet je wel opletten.

Best is lauw water en een sopje.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 mei 2009 00:50

fdegrove schreef: Met te warm of te koud water moet je wel opletten.


? Leg eens uit a.u.b., kan me hier weinig bij voorstellen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
gene
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

Gebruikersavatar gene 25 mei 2009 02:46

mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 25 mei 2009 13:18

Scythe schreef:Gebruik altijd een emmer warm water, zachte spons met dreft en eventueel wasbenzine.

Even in laten trekken, afspuiten en dan met de compressor droog blazen (8/9 bar).
Zelfs het overgebleven vet/zand wat bijv. nog op de ketting zit wordt weg geblazen + dat de fiets meteen droog is, maakt het in mijn ogen wel ideaal. Maar ja, snap dat niet iedereen een compressor in huis heeft :P.


Kan me niet voorstellen dat het droog blazen met een compressor goed is. Je blaast het water en evt zand op bepaalde punten juist meer de lagers en kwetsbare delen in. Misschien zou een kleine waterstofzuiger een idee kunnen zijn.

Na een sopje goed afspoelen en droog maken met een zachte doek en alles weer goed in vetten. Iets meer werk maar werkt wel.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 25 mei 2009 13:21

Wasbenzine lost het vet in je lagers op.

Gebruikersavatar
shelleke81
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 nov 2008 04:13

Gebruikersavatar shelleke81 25 mei 2009 22:57

basale onderhoud:
Ketting / loopwerk bij mooi weer 1 a 2 keer per week
in een natte, viezere tijd (bv herfst) na elke rit
Eerst ontvetten met een goede cleaner daarna met een oude handdoek schoon wrijven
Bij ernstige vervuiling met een 'tandenragertje' tussen de schakeltjes
Frame / wielen
Afspuiten, afsoppen met een schone spons en autoshampoo, afspuiten met tuinslang, niet te harde straal
Nadrogen met een natuurzeem
Dan ketting en tandwielen goed droog maken en invetten
Op alle 'blote' kabeltjes een druppeltje naaimachine olie
Eens in de 2 maanden zet ik het frame in de turtle wax.

Gaat super en kost me niet veel tijd. Wanneer je vuil over vuil gaat krijgen, zul je denk ik veel meer tijd nodig hebben om je trots weer spik en span te krijgen

Tip: in het magazine START van Fiets, staat het onderhoud goed uitgelegd...
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage

Gebruikersavatar
brekson
Forum-lid
Berichten: 1252
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

Gebruikersavatar brekson 09 jun 2009 00:11

ik spuit altijd wat siliconespray op derailleurs en op in de remhendels na een regen- en of wasbeurt

doe ik al jaren , en nog nooit probs gehad
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2 , Scott Scale 710+ , Specialized Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 2434
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 jun 2009 00:30

gene schreef:
mao schreef:Even jullie mening,
Volgens de FM (niet de eerste de beste van de buurt) van me buurman moet je de fiets (carbon) droog schoon maken , eerste het vuil er af borstelen daarna met wasbenzine schoonmaken, water zou slecht zijn voor de lagers t.p.v stuurhoofd en trapas.


Ik begin toch een beetje te twijfelen aan je FM.


Die van me buurman dan wel, ik zet zelf rustig de tuinslang er op hoor ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers