Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

markl
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2013 22:13

markl 13 jun 2016 22:18

Voor het ontvetten van je ketting gebruik ik altijd een oude afwasborstel met Dasty. Dat is een ontvetter van de Wibra voor 1,79 euro waarmee je echt al het vet oplost. Daarna goed afspoelen met tuinslang, drogen en dan weer invetten. Ik heb hier mijn cassette al 10.000 km levend mee gehouden en glimt nog steeds al je dit vaak genoeg doet.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 19 aug 2016 12:55

markl schreef:Voor het ontvetten van je ketting gebruik ik altijd een oude afwasborstel met Dasty. Dat is een ontvetter van de Wibra voor 1,79 euro waarmee je echt al het vet oplost. Daarna goed afspoelen met tuinslang, drogen en dan weer invetten. Ik heb hier mijn cassette al 10.000 km levend mee gehouden en glimt nog steeds al je dit vaak genoeg doet.
Hier ook een Dasty gebruiker! Ik spuit het op een doek en laat m'n ketting daar voorzichtig doorheen lopen (niet te hard knijpen). Als ik echt tijd over heb dan ga ik ieder schakel langs en zorg ik dat die helemaal glimt :).

Ik spuit het ook op m'n casette en borstel m dan af, die glimt dan ook weer als een malle mensen in mijn wiel worden erdoor verblind.

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 21 aug 2016 10:06

Dasty werkt inderdaad erg goed. Ik gebruik het ook bij de mountainbike en de motor.

Hupie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:42
Locatie: Zeist

Hupie 18 nov 2016 11:57

De allerallerbeste garage-zeep voor na het sleutelen:

als je handen toch vies geworden zijn van het sleutelen kan je met gewone handzeep (blokje of voeibare) en KOFFIEPRUT (losse prut,senso pad openmaken, of zo'n blok koffie uit de espresso machine) scrub zeep maken. Koffieprut ontvet heel erg goed. (En je handen gaan er lekker van ruiken, als je van koffie houdt tenminste...)

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 10 dec 2016 11:14

Voor als je een GPX file van strava wil downloaden .

https://mapstogpx.com/strava/

Xell
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2016 17:53

Xell 22 dec 2016 10:55

Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...

camille27
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 apr 2015 20:38

camille27 22 dec 2016 12:57

Ik gebruik gewoon multi-purpose olie. http://uk.rs-online.com/largeimages/F2520168-01.jpg

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 dec 2016 13:03

Xell schreef:Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...
Waarom switchen naar een Campa body? 11s cassettes zijn prima uitwisselbaar, dus lekker een goedkope Shimano cassette pakken, ipv dure Potenza op een nieuwe body....

Xell
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2016 17:53

Xell 22 dec 2016 15:51

Hanz Bé schreef:
Xell schreef:Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...
Waarom switchen naar een Campa body? 11s cassettes zijn prima uitwisselbaar, dus lekker een goedkope Shimano cassette pakken, ipv dure Potenza op een nieuwe body....
En dat zorgt niet voor problemen/snellere slijtage bij andere onderdelen dan?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 dec 2016 20:35

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees hier op het forum steeds dat je een 11s Shimano cassette gewoon in een 11s Campa opstelling kunt gebruiken en andersom. Zou probleemloos lopen. Moet je natuurlijk wel de passende body hebben, dus Shimano cassette op een Shimano compatible body, een Campa cassette op een Campa compatible body.
Shimano 5800-105 cassette (11s) kost bij mantel 34 euro geloof ik, dus tel uit je winst.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 04 jan 2017 00:13

Bij de 11spd set up loopt een shimano cassette weliswaar op een campa set-up, maar ik vind dat er wel iets van de smoothness verloren gaat. Hoewel er gezegd wordt dat bij 11spd cassettes sprocketspacing bij elk merk gelijk is, hebben campa cassettes een licht variabele sprocketspacing op de cassette. Je moet met iets meer gevoel schakelen. In principe geen probleem natuurlijk, maar ik verkies toch een campa cassette op mijn campa drivetrain. Maar ja...Ik rijd ook geen Sram cassette op m'n shimano drivetrain :-D

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 jan 2017 09:17

Klinkt gek, mijn shimano cassette doet het beter op campa 11sp. Maar dat zal wel komen omdat mijn Campa cassette aardig versleten begint te raken. Ik merk er in ieder geval weinig van. Maar ik rijd dan ook Campa met rotor qrings, kmc ketting, tacx derailleurwieltjes en shimano cassette en het schakelt nog steeds!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie