Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

Gebruikersavatar
jupu1973
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 aug 2013 15:10

Gebruikersavatar jupu1973 18 dec 2014 11:04

Maar het kan wel? Tegen vocht ofzo?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 18 dec 2014 11:16

Het zou kunnen, tegen vocht is op die plek niet nodig. Het is sowieso nergens voor nodig.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 18 dec 2014 11:21

thanks voor de antwoorden, toch fijn dat ik het niet al die jaren "fout" deed ;)

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 06 jan 2015 06:39

Ik moest laatst een balhoofdconus ('crown race') op een vork installeren. Die krengen kunnen nogal een strakke passing hebben. Daar heb je dan meerdere opties voor: naar de fietsenmaker gaan, je kunt er een duur (!) stuk gereedschap voor kopen, of je vogelt thuis zelf iets uit.

Op zoek naar tips voor dat laatste, las ik dat veel mensen succes hebben gehad met een PVC-buis; die schuif je dan over de vorkbuis heen (moet dus een iets grotere diameter hebben dan de buis) en dan stamp je telkens een beetje met de complete vork in je hand die PVC-buis tegen de grond. Aan het andere uiteinde ervan wordt de balhoofdconus dan vastgedrukt.

Ik had geen PVC-buis, dus ik heb een stofzuigerstang gepakt. :) Beetje plakband rond het uiteinde gedaan om geen krassen/deuken in de fietsonderdelen te maken. Stang over de vorkbuis, een beetje smeerolie onder de conus en hop, stampen. Wat met de hand met geen mogelijkheid lukte ging op deze manier prima. Bij deze dus dat als tip.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 jan 2015 15:01

gineau schreef:Ik moest laatst een balhoofdconus ('crown race') op een vork installeren. Die krengen kunnen nogal een strakke passing hebben. Daar heb je dan meerdere opties voor: naar de fietsenmaker gaan, je kunt er een duur (!) stuk gereedschap voor kopen, of je vogelt thuis zelf iets uit.

Op zoek naar tips voor dat laatste, las ik dat veel mensen succes hebben gehad met een PVC-buis; die schuif je dan over de vorkbuis heen (moet dus een iets grotere diameter hebben dan de buis) en dan stamp je telkens een beetje met de complete vork in je hand die PVC-buis tegen de grond. Aan het andere uiteinde ervan wordt de balhoofdconus dan vastgedrukt.

Ik had geen PVC-buis, dus ik heb een stofzuigerstang gepakt. :) Beetje plakband rond het uiteinde gedaan om geen krassen/deuken in de fietsonderdelen te maken. Stang over de vorkbuis, een beetje smeerolie onder de conus en hop, stampen. Wat met de hand met geen mogelijkheid lukte ging op deze manier prima. Bij deze dus dat als tip.
Hele goed tip. Ik had recent hetzelfde probleem en had geen PVC buis bij de hand en de stofzuigerslang was niet breed genoeg (voorvork tapered naar 1,5), dus heb de andere truc toegepast: met ijzerzaagje de ring door gezaagd en daarna op de vork geplaatst.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 15 jan 2015 03:15

Misschien moeten we maar (in de stijl van het lijstje tubeless banden en velgen) een topic aanmaken met werkende combinaties van stofzuigerstangen en vorkbuizen. 8-)

Wel een heftige ingreep hoor, de ring doorzagen. Hopelijk blijft dat goed strak om de buis zitten dan.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 18 feb 2015 13:25

Misschien iemand goede tip(s) mbt afstellen van je cleats/plaatjes?

Heb andere schoenen en bij het huidige paar is bij de bikefitting ook de cleats/plaatjes helemaal op wens gezet. Gisteren overgezet en geprobeerd zoveel mogelijk hetzelfde te krijgen, maar heb vandaag toch wat last van de rechter knie.

Al wat youtube filmpjes gechekt hoor, maar misschien hier nog wat ervaringen?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 18 feb 2015 13:30

Soap schreef:Misschien iemand goede tip(s) mbt afstellen van je cleats/plaatjes?

Heb andere schoenen en bij het huidige paar is bij de bikefitting ook de cleats/plaatjes helemaal op wens gezet. Gisteren overgezet en geprobeerd zoveel mogelijk hetzelfde te krijgen, maar heb vandaag toch wat last van de rechter knie.

Al wat youtube filmpjes gechekt hoor, maar misschien hier nog wat ervaringen?
Met een afstelmat zou je een heel eind moeten komen.
Met een beetje handigheid kan je dit denk ik ook zelf maken van wat stevig karton als is kunststof natuurlijk wat sterker.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 18 feb 2015 13:55

Is voor SPD-SL plaatjes trouwens, maar globale tips uiteraard welkom.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 18 feb 2015 14:31

Uiteraard is er ook en afstel mat voor SPD-SL verkrijgbaar: http://www.futurumshop.nl/ergon-afstelm ... d-sl.phtml

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 26 feb 2015 11:01

Heeft iemand misschien ervaring met het monteren van een campa veloce 10 speed ketting? En dan vooral zonder de campa kettingpons?
Ik heb er bij het bestellen niet goed over nagedacht, maar er zit een dreigbrief bij de ketting waarop staat dat het vereist is om de ketting te monteren met de kettingpons van campa.
Het lijkt mij stug dat je een ketting van een paar tientjes persé moet monteren met een tool die 10x zo duur is.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 feb 2015 11:03

kmc quick link. Simpeler kan het niet.

Plaats reactie