Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

banden vol of leeg in de winter

disney
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:16

disney 06 jan 2008 19:44

Hallo,

Een korte vraag,

Ik heb mijn racefiets nu al een tijd aan een muur hangen in de winter.
Nu vraag ik me af wat het beste is voor de fiets. Wel of net olie smeren in e winter. en vooral wil ik graag weten of de banden beter leger (of helemaal leeg) of vol moeten zijn.
Het staat in een droge schuur.

Alvast bedankt,

Disney

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 06 jan 2008 19:52

gewoon volle banden en doorrijden :p

Oke, dat was de onserieuse versie , maar ik drukte per ongeluk al op enter :S


Maar ik heb wel gehoord dat als je de fiets met volle banden een tijd lang laat staan dat er dan een hobbeltje in komt. Is dat waar?
Verder denk ik dat invetten niet per se zeer consequent hoeft aangezien de rollende/bewegende delen waar het vet voor nodig is niet gebruikt worden.

Grtz.
Rubenio

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 07 jan 2008 00:01

Als de fiets hangt kun je de banden volgens mij het beste leeg laten lopen. Haalt toch de druk er een beetje af. En continue onder hoge druk staan is voor niemand ideaal. Ook niet voor banden. Als de fiets op de grond staat zou ik het echter weer niet doen dan vervormen ze namelijk na een tijdje stilstaan. Hou er dan dus wel wat lucht in.

Wat je met olie smeren bedoelt weet ik niet precies maar in een droge schuur zou ik niet zomaar overal met extra olie gaan smeren. Gewoon zorgen dat alles normaal goed geolied en ingevet is en blijft. Niet meer niet minder.

disney
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2006 13:16

disney 07 jan 2008 00:08

oke, bedankt voor de reacties/ duidelijk!!

Gegroet,

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 jan 2008 18:57

Het beste is fiets ophangen en banden op lichte druk houden, zeg maar 1 of 2 bar.
Als je de fiets laat staan is redelijke druk beter, zeg maar 5 bar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie