Ik heb mijn eerste carbon C'dale Synapse nu 7 jaar en 100 den ritten/ritjes, oud. Ik fiets het hele jaar door.In de winterperiode(nou ja winter) met spatborden.
Een tweede carbon Synapse is van 2016(ander model dan de eerste) en heb ik als eerste seizoenfiets.(wel tweedehands gekocht en hooguit 500km op de teller, dus eigenlijk nieuw nog ).Schilde trouwens wel de helft qua uitgave.Dus dat kan wel.
Die is blauw en er mankeert nauwelijks iets , aan het carbon.(nog niet echt veel meegereden maar 3500 km nu). Ziet eruit als nieuw en ook het frame dus.Heb ik maar 1 seizoen echt op gefietst.
synapse van 7 jaar oud>
Het carbon frame zelf mankeert niets aan qua stijfheid ed maar je ontkomt er niet aan ,dat je wel eens een beschadiging oploopt.
Verder is het witte... van de zwart/witte kleurstelling langzamerhand aardig verkleurt. Dat hou je altijd met wit.Ook rekening mee houden ,als je een carbonnen fiets koopt.
Valt niet echt op,maar het gebeurt wel met carbon dat wit gespoten is.
Zo knalde mij een paar weken geleden opeens de ketting bij het schakelen tussen het kleinste tandwiel en het frame. Nou dat was een flinke oppervlakke carbon beschadiging. En zo heeft het frame nog een paar opdonders gehad.
Volgens mij kan ik zo nog jaren voorruit .....ik gebruik deze fiets als tweede vanaf okt t/m febr/mrt.Maar ook wel in het seizoen.
Wel zie je het einde van de levensduur verschijnen ,van de onderdelen.
Zo is van mijn SLK-L (carbon)crankstel ,.... aan een kant is de veerdraad van de bus, waarin je de pedalen bevestigd, zo beschadigd, dat ik het nu niet meer riskeer om daar nog een pedaal uit te halen. Het lukte me nu laatst, na een hele tijd proberen.
En je krijgt kapotte kunstofringen in je balhoofdstel en van dat soortemetslijtage .En dat is ook weer logisch vanzelf.
Ik kan me daarom ook goed voorstellen dat je op een punt komt, dat je onderdelen gaat vervangen of hem dan maar verkoopt voor een niet te groot bedrag.
Wat wel opvallend is ,(gezien de jaren 7 dus en de toch vele ritten)...vind ik dat mijn Mavic Cosmic Wielset erg goed blijft. 1x zijn daar de spaken van bijgesteld(10 min klusje) en verder zit er nauwelijks een slag in en ze lopen nog prima Velgranden nauwelijks ingesleten, dat komt ook uiteraard omdat ik alleen hier rijd en niet veel zwaar hoef te remmen..Ik ben toch zoń 83-85 kilo bij 190cm.Nooit een kapotte spaak gehad, ondanks dat ik geregeld in een gat in de weg knal. Maar dat is af en toe.We zijn hier op het laatst ook niet in Belgie:)
Wat wel zo is, volgens mij dan ,dat je minder gauw gehecht raakt aan een carbonfiets... dan aan zoń mooie titanium racefiets of stalen ros uit oude tijden.
Althans zo voel ik dat.
Ik zou er niet lang van wakker liggen als hij definitief de deur uit zou moeten gaan.
Ik heb wel andere spullen die ik met geen mogelijkheid kwijt wil.
Zit altijd gevoelwaarde bij natuurlijk.
Nou eravaringen/conclusie van mij is dus:Frame mits geen echte diepe beschadigingen, kan wel heel lang mee.
en kijk goed als je ooit een tweedehands carbonfiets koopt, aan de binnenkanten van je bracket en onderop.... waar je bij mij de grootste beschadigingen aantreft, door dus die ketting die moervast sloeg en ook een flinke beschadiging aan de binnenkant ,waar het achterwiel inzit.
Dus altijd de wielen eruit halen en minitiuus daar goed kijken naar diepe inslijtingen in het carbon.
Wat is ook van deze carbon fiets geleerd heb(mijn eerste), na een langere perdiode zonder racefiets(eerder gewoon staal in de jaren 80/90 tig). Dat je carbonfiets snel "van je afgaat". qua waardevastheid en ook gauw beschadigd.
Wel fietst het fantastisch qua demping ed.(mijn Synapse dan ).
met 28mm seasons Dat is wel "genieten"als je dan over klinkers stampt¨
.
Dat verschil is "immens"met een harde stalen racer en supersmalle bandjes uit de jaren80/90 tig.
Maar mijn volgende (eerst gaan we verhuizen) over een paar jaren
want ik heb immers, nog een nieuwere Synapse , die rijdt nog beter en met betere wielen............is een titanium fiets en dan let ik veel minder op, hoe de groep is. (Tiagra of 105 dat maakt me niets tov Ultegra die ik nu op beide heb).Wel een paar fijne alu wielen vanzelf want dat schilt ook erg veel.
Kan me voorstellen als je zo ń prachtige Titanium fiets bezit,dat voor altijd is.Carbon is ontzettend functioneel, maar heeft natuurlijk 10x minder zeggenschap dat staal en titanium.
Fiets wel subliem hoor. Ten minste als je een goed carbon frame hebt.
en nog een goede tip als einde van dit (gloedvolle)betoog:
Poets je carbonnen frame regelmatig ...of veel, dat moet je zelf weten..... in met Polish! of poetsolie.Daar wordt hij echt een stuk mooier door, zeker als de lak wat dof wordt e.d. door de jaren heen.
Een mooie gewassen en gepoetste en glimmende fiets, geeft je een stuk meer plezier.
PS ik lees dit nog een keer later door en ik tref zeker 10 schrijffouten aan. Excuses daarvoor.Ik heb ze verbeterd. (allemaal weet ik niet
)