Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

levensduur carbon frame - bemoedigende ervaringen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 mei 2019 11:24

havana schreef: 02 mei 2019 10:39 Ik heb hier een carbon frame uit 2006... still going strong.
Hier een look kg196 uit pak m beet 1992. Wie biedt meer?

Geen enkel probleem trouwens.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 02 mei 2019 19:33

Zolang je er niet op fiets en het frame koel en donker bewaard, oneindig denk ik zomaar. Voor de gebruiker uitgaande van ons stervelingen denk ik ook nagenoeg ook een fietsleven.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 02 mei 2019 20:03

ik train en koers nu al vijf jaar op een tweedehandse Cervélo S3 van 2011. gaat nog steeds strak en hard, niks op aan te merken.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mei 2019 22:05

Meen wel eens gelezen te hebben dat carbon nog 3x zo lang mee gaat dan aluminium als het op materiaal moeheid aankomt. Grote kans dat je je als recreant de komende 30 jaar geen zorgen hoeft te maken en dat er in die 30 jaar wel iets gebeurd waardoor het frame eerder afgeschreven is. Scheuren die uit het niets ontstaan (geen montagefout o.i.d.) zullen redelijkerwijs wel onder de garantie vallen, al zal de fabrikant ook wel een excuus zoeken als je hem bijv. op een Tacx of dakdrager gebruikt.

Ik heb iig nog nooit een frame vanwege ouderdom ten onder zien gaan (roest/verwaarlozing daargelaten).

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 03 mei 2019 00:26

Leuk vraagstuk.

Ik schat wel in dat 90% van de actieve forumleden binnen 10 jaar de fiets alweer ingeruild heeft voor een nieuwer, mooier, luxer, exclusiever (vul maar in) exemplaar.

Zorgelijker is het carbon afval probleem, maar ook daar beginnen steeds meer bedrijven zich in te specialiseren, oa. voor verantwoorde verwerking van de carbon bladen van afgeschreven windmolens.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 03 mei 2019 01:36

Kestrel uit 1989 is jaren geleden al gesneuveld, ikdenk na 8 jaar (aluminium bus waar trapaslagers in geschroefd worden laat los van het frame). Hierna vervangen door lichter Klein frame. Daarna titanium en nu Cannondale supersix evo hi-mod.( ook al weer uit 2013).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 28 mar 2020 16:23

Ik heb mijn eerste carbon C'dale Synapse nu 7 jaar en 100 den ritten/ritjes, oud. Ik fiets het hele jaar door.In de winterperiode(nou ja winter) met spatborden.

Een tweede carbon Synapse is van 2016(ander model dan de eerste) en heb ik als eerste seizoenfiets.(wel tweedehands gekocht en hooguit 500km op de teller, dus eigenlijk nieuw nog ).Schilde trouwens wel de helft qua uitgave.Dus dat kan wel.
Die is blauw en er mankeert nauwelijks iets , aan het carbon.(nog niet echt veel meegereden maar 3500 km nu). Ziet eruit als nieuw en ook het frame dus.Heb ik maar 1 seizoen echt op gefietst.

synapse van 7 jaar oud>
Het carbon frame zelf mankeert niets aan qua stijfheid ed maar je ontkomt er niet aan ,dat je wel eens een beschadiging oploopt.
Verder is het witte... van de zwart/witte kleurstelling langzamerhand aardig verkleurt. Dat hou je altijd met wit.Ook rekening mee houden ,als je een carbonnen fiets koopt.
Valt niet echt op,maar het gebeurt wel met carbon dat wit gespoten is.

Zo knalde mij een paar weken geleden opeens de ketting bij het schakelen tussen het kleinste tandwiel en het frame. Nou dat was een flinke oppervlakke carbon beschadiging. En zo heeft het frame nog een paar opdonders gehad.
Volgens mij kan ik zo nog jaren voorruit .....ik gebruik deze fiets als tweede vanaf okt t/m febr/mrt.Maar ook wel in het seizoen.

Wel zie je het einde van de levensduur verschijnen ,van de onderdelen.
Zo is van mijn SLK-L (carbon)crankstel ,.... aan een kant is de veerdraad van de bus, waarin je de pedalen bevestigd, zo beschadigd, dat ik het nu niet meer riskeer om daar nog een pedaal uit te halen. Het lukte me nu laatst, na een hele tijd proberen.

En je krijgt kapotte kunstofringen in je balhoofdstel en van dat soortemetslijtage .En dat is ook weer logisch vanzelf.

Ik kan me daarom ook goed voorstellen dat je op een punt komt, dat je onderdelen gaat vervangen of hem dan maar verkoopt voor een niet te groot bedrag.

Wat wel opvallend is ,(gezien de jaren 7 dus en de toch vele ritten)...vind ik dat mijn Mavic Cosmic Wielset erg goed blijft. 1x zijn daar de spaken van bijgesteld(10 min klusje) en verder zit er nauwelijks een slag in en ze lopen nog prima Velgranden nauwelijks ingesleten, dat komt ook uiteraard omdat ik alleen hier rijd en niet veel zwaar hoef te remmen..Ik ben toch zoń 83-85 kilo bij 190cm.Nooit een kapotte spaak gehad, ondanks dat ik geregeld in een gat in de weg knal. Maar dat is af en toe.We zijn hier op het laatst ook niet in Belgie:)

Wat wel zo is, volgens mij dan ,dat je minder gauw gehecht raakt aan een carbonfiets... dan aan zoń mooie titanium racefiets of stalen ros uit oude tijden.

Althans zo voel ik dat.
Ik zou er niet lang van wakker liggen als hij definitief de deur uit zou moeten gaan.
Ik heb wel andere spullen die ik met geen mogelijkheid kwijt wil.
Zit altijd gevoelwaarde bij natuurlijk.

Nou eravaringen/conclusie van mij is dus:Frame mits geen echte diepe beschadigingen, kan wel heel lang mee.

en kijk goed als je ooit een tweedehands carbonfiets koopt, aan de binnenkanten van je bracket en onderop.... waar je bij mij de grootste beschadigingen aantreft, door dus die ketting die moervast sloeg en ook een flinke beschadiging aan de binnenkant ,waar het achterwiel inzit.
Dus altijd de wielen eruit halen en minitiuus daar goed kijken naar diepe inslijtingen in het carbon.

Wat is ook van deze carbon fiets geleerd heb(mijn eerste), na een langere perdiode zonder racefiets(eerder gewoon staal in de jaren 80/90 tig). Dat je carbonfiets snel "van je afgaat". qua waardevastheid en ook gauw beschadigd.

Wel fietst het fantastisch qua demping ed.(mijn Synapse dan ).
met 28mm seasons Dat is wel "genieten"als je dan over klinkers stampt¨ ;) .
Dat verschil is "immens"met een harde stalen racer en supersmalle bandjes uit de jaren80/90 tig.

Maar mijn volgende (eerst gaan we verhuizen) over een paar jaren 8-) want ik heb immers, nog een nieuwere Synapse , die rijdt nog beter en met betere wielen............is een titanium fiets en dan let ik veel minder op, hoe de groep is. (Tiagra of 105 dat maakt me niets tov Ultegra die ik nu op beide heb).Wel een paar fijne alu wielen vanzelf want dat schilt ook erg veel.
Kan me voorstellen als je zo ń prachtige Titanium fiets bezit,dat voor altijd is.Carbon is ontzettend functioneel, maar heeft natuurlijk 10x minder zeggenschap dat staal en titanium.
Fiets wel subliem hoor. Ten minste als je een goed carbon frame hebt.

en nog een goede tip als einde van dit (gloedvolle)betoog:
Poets je carbonnen frame regelmatig ...of veel, dat moet je zelf weten..... in met Polish! of poetsolie.Daar wordt hij echt een stuk mooier door, zeker als de lak wat dof wordt e.d. door de jaren heen.
Een mooie gewassen en gepoetste en glimmende fiets, geeft je een stuk meer plezier. :D

PS ik lees dit nog een keer later door en ik tref zeker 10 schrijffouten aan. Excuses daarvoor.Ik heb ze verbeterd. (allemaal weet ik niet 8-) )

FlinkenFugel
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 feb 2019 07:42

FlinkenFugel 28 mar 2020 18:49

De e modulus van carbon is iets hoger dan staal. Dus wat betreft vervorming bij een toegepaste kracht (wet van hooke) kun je stellen dat beide (nagenoeg) gelijk zijn.

Verschil zit hem in rek tot breuk. Carbon flext langer voordat het op zijn volledige stijfheid zit. Dit is een ca. 1.6% terwijl staal dit niet tot nauwelijks kent. Staal neemt dus gelijk kracht op. Denk hierbij aan enorme belastingen veelal dynamisch. Een persoon op de fiets is eigenlijk zeer beperkt.

Dan komt het op de gebruikte garens van het carbon. Deze zijn er in verschillende diktes en daarmee in verschillende sterktes te krijgen. Ik denk dat je mag aannamen hoe lichter het frame, des te sterker de garens. Verschil in carbonframes zal hier gevonden moeten worden. Echter de stijfheid die de rovens hebben, hebben ze. Dit hiort bij de materiaal eigenschappen van carbon......fietsgebruik zal daar minimaal aan veranderen.

Als je bijvoorbeeld de f1 pakt, het carbon daar is enorm sterk. Echter bij impact, bijv een chrash, springt het in honderden stukken. Dus dan niet sterk, terwijl in de jaren 70 de stukken staal na een chrash het hele circuit over stuiterde.

Wat betreft vermoeiing zal het meevallen en vergelijkbaar zijn bij fietsen. De levensduur zal bepaalt worden door de impact op het frame (valpartijen) en eventueel ontstane schades. Carbon is van zichzelf echt een sterk goedje.....in constructiebouw (vooral Rusland en Oostblok) zie je veel basalt opkomen als wapening. Wellicht zitten we nog eens op een basaltframe :?:

Voor een impressie wat carbon aankan:

https://youtu.be/aH9vcV7jzG0

Dit is dus een dikke 1.6 ton aan trekkracht op een carbonsheet. Ik zou zeggen geen zorgen op de fiets....

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 mar 2020 19:50

In 2014 heb ik een pedal force carbon framepje gekocht en opgebouwd, Na verloop van tijd komen er krasjes in, er is een keer een busje van het schroefje voor de bidonhouder afgebroken.
Hij heeft tientallen duizenden kilometers gereden, inclusief wedstrijden, bergbeklimmingen. Hij is een keer op het dak van de auto meegeweest naar toscane en terug. In de tussentijd is een wielset versleten, het balhoofd is een keer vervangen, er zijn een paar nieuwe bottom brackets in gegaan.

Inmiddels heb ik wel een mooiere fiets (scott foil) aangeschaft, en deze gedegradeerd tot winterfiets.

Begin dit jaar heb ik er nog een smerige regenachtige wedstrijd mee gereden, en twee wedstrijden waar het zo hard waaide dat ik niet met hoge velgen aan de start wilde verschijnen.

En eerlijk gezegd, een scott foil rijdt fantastisch, maar dit framepje van iets van 700 euro doet het ook gewoon prima.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om deze op marktplaats te zetten. Ik overweeg wel om hem een keer over te laten spuiten/wrappen.
Dus ja, zolang ik niet crash met dit frame denk ik dat ik er over 10 jaar nog op kan fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mar 2020 20:06

En hoe is het TS zijn Carbon frame vergaan na al die jaren?
I know myself like no one else
Nothing to defend

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 28 mar 2020 23:06

ik rij nog op een carbon C40 frame van 1995

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2020 11:24

sillah75 schreef: 28 mar 2020 23:06 ik rij nog op een carbon C40 frame van 1995
Dat is een Colnago en Colnago's zijn voor de eeuwigheid. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie