De Marmotte (verzet)

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Gebruikersavatar
deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

Gebruikersavatar deboefvanparma 07 jun 2008 11:59

Kuit schreef:Ik heb hem vorige jaar gedaan met een 53/42 chainset en 12/25 cassette. Ik kan je zeggen dat ik zwaar ben, 85 kg, 1.78 cm maar ben wel gespierd, absoluut niet dik. Dit verzet is serieus af te raden. (Maar dat wist ik ook al bij de start...). DIt jaar moet het gebeuren op een 42 - 27 verzet. Tenminste, als het past. Wat is jullie ervaring? Wat is de maximale cassette op een dura ace 10 Spd derailleur?


Vaak pik je de Hollanders er zo uit in een klim (als ik ze nog zie). Veel te zwaar verzet. Met de huidige inzichten i.z. trapfrequentie / hartslag/ vermogen / endurance niet verstandig. Omdat je met je gewicht versus lengte eigenlijk niets te zoeken hebt in de bergen zou ik het zo aangenaam mogelijk maken voor jezelf: 34/27.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

kuit
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2008 00:33

kuit 07 jun 2008 12:25

Nou nou, dat oordeel heb je wel heel erg snel klaar dat ik niet in de bergen thuis hoor. Ik rij de Alpe d'Huez wel nog prima onder het uur op. Ik ben het met je eens dat ik nou niet bepaald een klimlijf heb maar gewicht zegt niet alles.

edit: het was trouwens een 39

Dit jaar rij ik dus met 39/27 rond en dat gaat prima. Kom ik ook heel goed mee rond.

Gebruikersavatar
deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

Gebruikersavatar deboefvanparma 07 jun 2008 13:28

@Kuit. Gewicht zegt alles bij klimmen. Even de nuance als je me quote: 'eigenlijk' had ik toegevoegd wat betreft je aanwezigheid in de bergen aangevend. Dat zie je zelf dus ook dat je geen klimmer bent. De bouw van een Noorderling is in de regel anders dan die van de Zuid-Europeanen. Het is nu eenmaal zo. In mijn clubs zijn er dames van rond de 50 kg en heren van rond de 60 kg met dijen zo dik als jouw bovenarmen. Die rijd je op het vlakke er vrij snel van af. Maar ze klimmen, met hun lichte poepverzetjes (34x27), als dolle geiten. Hoe steiler hoe beter. Even kort door de bocht: Voor elke kg overgewicht moet je 10 watt extra opbrengen bij een 8% helling. Gelet op je behaalde resultaten zou ik stellen: 15 kg eraf en je gaat met de beste mee.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

fastbram
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:30

fastbram 27 jun 2010 17:37

Ik heb mijn mtb-cassette en derailleur op mijn racefiets gezet en ben daarmee fluitend de Mortirolo opgefietst. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid wanneer je reguliere race-verzet wat zwaar is voor de bergen.

Gebruikersavatar
schapje
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 aug 2006 12:03

Gebruikersavatar schapje 09 jul 2010 14:05

Even over gewicht, met natuurkunde valt niet te spotten dus Watt per Kg is de maat. Het record op de Ventoux staat op naam van Mayo die meen ik circa 65 kg weegt. Volgens mij zit je daarmee in het profpeleton niet in het lichtste kwartiel.

Een dame van 50 Kg die 3,82 Watt/Kg trapt zal de Ventoux in circa 1:40 rijden. Kuit van 85 Kg hoeft maar 3,43 Watt/Kg te trappen voor die tijd. De constante gewichten (fiets, schoenen, kleding, helm en gevulde bidonnen) zijn immers relatief laag op zijn gewicht ten opzichte van de dame.

Kleine disclaimer, in deze berekening negeer ik twee krachten: de wind en massatraagheid. Versnellen zal voor de dame makkelijker gaan dan voor Kuit. Met name op het vlakkere stuk kan ze makkelijker "wegsprinten". De Ventoux dankt haar naam niet aan de windstilte, als in de laatste Km's de wind tegen gaat staan heeft de dame voordeel van haar kleinere postuur. Dit zal echter volledig teniet gedaan worden doordat Kuit veel meer Watt kan leveren ten opzichte van het frontaal oppervlak.

Dan even on topic over verzetten. Ik schat op basis van mijn trainingen op het vlakke in hoeveel watt ik langdurig kan leveren. Dit kan ik checken op mijn Tacx met weerstandinstelling in Watt. Door gebrek aan rijwind presteer ik op de Tacx wel minder (denk ik). Dit wattage gebruik ik om mijn verwachtte snelheid op een klim uit te rekenen. Als ik de snelheid weet, kijk ik bij welk verzet ik nog 70 rpm kan maken (dat is voor mij nog comfortabel). En dan weet ik dus wat er op het fietsje zou moeten.

Stel Kuit rijdt alleen twee uurtjes op het vlakke, wind mee en wind tegen. Zijn fiets inclusief bidons, helm schoenen en kleding komt op 11 kg. Aan het einde stelt hij een gemiddelde van 32 Km/uur vast. Als we de wind niet meerekenen (hij had immers wind tegen en wind mee, en hij heeft niet met wind tegen stiekem in de beugels gehangen om het frontaal oppervlak te verkleinen) geeft dat 276 Watt. Bij een gewicht van 85 Kg geeft dat op de Alp d'Huez (8,1% helling) gemiddeld 11,45 Km/uur. De versnellingsratio is dan dus 11450/(70x2,096x60)=1,3. 39/1.3=30 tandjes achter, dus 70 rpm met een '27' gaat gemiddeld niet lukken. (11450/(39/27))/(60*2,096)=63 rpm wel. In mijn voorbeeld doet hij trouwens 1 uur en 9 minuten over de Alpe d'Huez terwijl hij zelf aangeeft een uur erover te doen. Zijn vermogen zou dan meer in de orde van 322 Watt liggen, bij dat vermogen draait hij wel 72 rpm gemiddeld dus, persoonlijk lijkt me dat heel netjes.

kogafanaat
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02

kogafanaat 09 jul 2010 14:18

Ik lees regelmatig dat er een te zwaar verzet gereden wordt. Wat is dan de juiste trapfrequentie in de alpen, maar ook in Limburg of nog dichterbij, in Groesbeek.
fietsfanaat

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 23367
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jul 2010 14:34

De meesten rijden 50/60 rpm schat ik zo, zelf vind ik rond de 80 heerlijk klimmen, ik rijd overigens met 34x27 in de bergen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24102
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2010 14:38

Die 276 Watt klopt van geen kant, dat is veel te veel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2922
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 09 jul 2010 15:30

kogafanaat schreef:Ik lees regelmatig dat er een te zwaar verzet gereden wordt. Wat is dan de juiste trapfrequentie in de alpen, maar ook in Limburg of nog dichterbij, in Groesbeek.


Bij een vermogen van ongeveer 300 Watt ligt de optimale (meest efficiente) cadans bij 80 (zo zeggen de kenners in de bladen). Voor profs geldt een hogere cadans (vaak rond de 90), met minder vermogen daalt ook de optimale cadans. Vaak lees je dat je minstens 60 omw/min moet halen; daaronder wordt het bijzonder inefficient. Ik zelf probeer hem tussen de 65 en de 80 te houden.

Mijn ervaring is ook dat meer dan de helft van alles wat ik tegenkom op een berg te zwaar trapt (tussen de 30 en 55 omw/min). Willen allemaal de oude mannen als Merckx nadoen. Ik snap werkelijk niet wat mensen tegen 'kleine' (lees: passende) verzetten hebben.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2437
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 09 jul 2010 15:32

32 km/u is ca 172 watt

Gebruikersavatar
schapje
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 aug 2006 12:03

Gebruikersavatar schapje 09 jul 2010 15:45

Amclassic-fan schreef:Die 276 Watt klopt van geen kant, dat is veel te veel.


Wat een prachtige onderbouwing Amclassic!

Rekening houdende met de disclaimer hebben we het alleen over luchtweerstand en rol weerstand.

Om het vermogen te bepalen gebruik ik deze formule:
Vermogen: Ptotaal = Rtotaal x v/n (P=vermogen in Watt; R=weerstand; v=snelheid; n=rendement)

Om de weerstanden te gebruiken gebruik deze formules en veronderstellingen:
Luchtweerstand:
Rlucht = 0,5 Plucht x Cw x A x v^2 (Plucht = massa van lucht bij 1 bar; Cw=aerodynamische vormfactor; A=frontaal oppervlak)
0,5x1,23x1x0.55x(32x10/36)^2=26,726

Rolweerstand
Rrol=mxgxCR (m=massa; g=zwaartekracht; Cr=rolweerstandcoefficient)
96x9,81x0,003=2,825

Rtotaal= 26,726+2,825=29,551

Per saldo kom ik dan op:
Vermogen = 29,551x((32x10/36)/0,95)=276,5

Nu ben ik heel nieuwsgierig of jij mij kan vertellen dat:
1) de formules niet kloppen (wellicht een ticket naar Stockholm reserveren om binnenkort een prijs te toucheren?)
2) mijn veronderstellingen niet kloppen (deze zijn immers arbitrair).
3) ik gewoon een ordinaire rekenfout gemaakt heb?

Of zijn argumenten zooooo 2009 dat we daar niet meer aan doen?

Gebruikersavatar
schapje
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 aug 2006 12:03

Gebruikersavatar schapje 09 jul 2010 15:49

skimons schreef:32 km/u is ca 172 watt


Op basis van welke berekening? Of staat dat in de gebruiksaanwijzingen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers