Pagina 3 van 4

Geplaatst: 27 mar 2008 22:45
door simen
Heb nog even zitten proberen .
Het kan via de methode fotoscanner maar het wordt wel erg bewerkelijk.

Daarom is de methode met het stukje nieuwe ketting een stuk sneller en handiger en waarschijnlijk afdoende.
Bedenk daarbij een taps lopend staafje met maatstreepjes op bepaalde afstand.
Dit staafje schuif je onder een rol van de meetketting en het voortandwiel
Aan het aantal streepjes dat niet onder de ketting door schuift is dan af te lezen hoever het tandwiel versleten is.

P.S. Nu ga ik niet langer op de park(s)tool zitten.

Geplaatst: 30 mar 2008 17:05
door jsparie
Als de tandwielen echt puntig worden zijn ze versleten. Dat zie je ook wel zonder apparaatje als je een beetje ervaring hebt en je merkt het als het schakelen wat minder gaat. Wat is er mis mee om dit laatste als signaal aan te houden? Je schiet bij de grotere bladen echt niet in een keer door met je ketting omdat de druk, in tegenstelling tot bij de meeste tandwieltjes achter, over veel tandjes wordt verdeeld. Je merkt eerst vanzelf dat je wat minder gaat schakelen. Als je dan vervangt is het toch prima? En als je het zekere voor het onzekere wilt nemen vervang je zodra ze echt scherpe punten beginnen te krijgen.

Apparaatje zou ook mooi zijn, maar blijkbaar is het voor fietsenmakers niet nodig anders was het al gemaakt. Of is het een gat in de markt ? Ik denk dat juist omdat de ketting niet snel door zal schieten (zoals achter wel kan gebeuren) je moeilijk een echt duidelijk optimaal vervangingspunt kunt vaststellen. Je kunt gewoon heel lang probleemloos door blijven rijden.

Geplaatst: 01 apr 2008 02:01
door beukje
Ik heb ervaren dat de ketting op het voorblad toch maar door één enkel tandje aangedreven wordt. Er is maar één tandje dat precies op de kettingschakels past.

Geplaatst: 01 apr 2008 23:39
door simen
jsparie schreef:Als de tandwielen echt puntig worden zijn ze versleten. Dat zie je ook wel zonder apparaatje als je een beetje ervaring hebt en je merkt het als het schakelen wat minder gaat. Wat is er mis mee om dit laatste als signaal aan te houden? Je schiet bij de grotere bladen echt niet in een keer door met je ketting omdat de druk, in tegenstelling tot bij de meeste tandwieltjes achter, over veel tandjes wordt verdeeld. Je merkt eerst vanzelf dat je wat minder gaat schakelen. Als je dan vervangt is het toch prima? En als je het zekere voor het onzekere wilt nemen vervang je zodra ze echt scherpe punten beginnen te krijgen.

Apparaatje zou ook mooi zijn, maar blijkbaar is het voor fietsenmakers niet nodig anders was het al gemaakt. Of is het een gat in de markt ? Ik denk dat juist omdat de ketting niet snel door zal schieten (zoals achter wel kan gebeuren) je moeilijk een echt duidelijk optimaal vervangingspunt kunt vaststellen. Je kunt gewoon heel lang probleemloos door blijven rijden.


Daar heb je natuurlijk gelijk in,dat is de praktijk van alledag.
Alleen begon dit onderwerp met de vraag van Fred of het ook te meten is.
En daar werd even wat over gebrainstormd.
Zodoende heb je dan al snel wat meer en minder bruikbare gedachten.
Of het ook praktisch nut heeft was eigenlijk niet direkt een hoofdzaak.

En dat gat in de markt?
Dat is net als bij het fietsen.
Een topper die maakt dat gat zelf.

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 22 nov 2020 21:41
door Chefske
Beste forumleden, ik twijfel om een tweedehands crankstel te kopen. Kunnen deze bladen nog een (ruime) tijd mee? Ik heb zelf het idee dat ze wat puntig aan het worden zijn, maar misschien heb ik het mis. Graag jullie mening, alvast bedankt
$_86.jpg

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 08:03
door hayes
Ik ben geen technisch wonder, maar dit lijkt me al behoorlijk ver heen...
Vergelijk met een nieuw blad:
Afbeelding

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 08:48
door MarkVeenstra
Deze bladen zijn wel versleten.., tandjes zijn scherp.., als haaientandjes.., zie het verschil met een nieuw blad.
Lijkt voor zowel binnen als buitenblad te gelden.
Als je aan het vervangen/upgraden bent. Dan koop je in dit geval alleen de crank naar mijn mening. Dus moet de prijs wel echt laag zijn.
Beter even doorzoeken, en afhankelijk van je budget, wil het nog wel eens zijn dat mensen een nieuwe (of bijna nieuwe) crank verkopen omdat ze die direct na het leveren van hun nieuwe fiets vervangen. Bijvoorbeeld omdat ze een vermogensmeter installeren of een hele andere groepsset.

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 09:34
door TKMP
zoals hierboven, dit blad heeft zn beste tijden gehad en zorgt nu voor dat je nieuwe ketting een kortere levens duur hebben en schakel prestaties zullen ook wel afnemen.

ik heb nog een nooit gereden 52T blad van een 6800 crank, het ik mij niet duidelijk welke je nodig hebt? ik zie drie bladen en dat zal dus een 6700 kunnen zijn.

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 09:36
door Chefske
Dank voor de bevestiging dat de bladen toch echt versleten zijn. Het is een 6703-g crankstel, die leveren ze helaas niet meer op nieuwe fietsen. De zilveren versie is nog goed aan te komen, maar de donkerkleurige triple versie komt een stuk minder voor op MP en juist die wil ik op mijn fiets... toch maar wachten op een andere dan :lol:

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 10:52
door Keezx
Echt versleten zijn ze IMO niet.
Ik zou zelf die bladen gewoon blijven gebruiken, de tandvorm is nog redelijk intact, er is op het grote blad alleen duidelijk wat slijtage van de scheve kettinglijn.
Middenblad is nog prima.
Krijg je geen problemen mee op korte termijn.

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 12:13
door BartNL
ligt er toch aan waarom je je crankstel wilt vervangen. Wanneer het alleen om de tandwielen gaat moet je deze misschien niet kopen. Zo niet dan lijkt het mij een goede reden om laag te bieden aangezien het grootste kettingblad ook net het duurste is.

Re: Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

Geplaatst: 23 nov 2020 13:45
door Chefske
Ik heb het originele FSA crankstel met bladen 50-39-30 ooit vervangen door de zilverkleurige 6703 met 52-39-30, omdat ik een 52 als grootste blad wilde en dit crankstel de rest van de 6703 groepset aanvult. Met mijn huidige crankstel is niks mis, maar ik heb een groot vermoeden dat de donkerkleurige veel mooier oogt op mijn donkergekleurde fiets.

Op de donkerkleurige crankarm van MP zit ook een flinke beschadiging van een valpartij / overschoenen oid. Verkoper wil er 40 euro voor, maar de 3 mm spacer voor de NDS en de plastic schroefdop ontbreken ook. Ontbrekende onderdelen + nieuw grootblad en middenblad kopen wordt te gek, dus ik wacht nog wel even wat langer tot ik en keer een goede tegenkom. Dit is het eerste donkerkleurige 6703 crankstel dat ik in 6 maanden langs zie komen op MP, vandaar dat ik het toch een paar tellen overwoog. ;)

Dank voor het meedenken!