Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe vast te stellen of de kettingbladen versleten zijn?

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 24 mar 2008 16:55

graag toelichting
gaat niet, bestaat niet!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 mar 2008 22:18

De vraag wekt interesse.
Ik heb eigenlijk nooit bij stilgestaan dit te meten.
Meestal slijt het blad door scheefloop van de ketting meer aan de zijkant.
Als ik een nieuwe ketting op een nieuw blad meet kan ik hem 2.5 mm lostillen van het blad.
Gemeten met de schuifmaat onder de rol naar het laagste punt tussen de tanden.
Met een nieuwe ketting op een oud blad is dat meer dan 5 mm.
Daarmee zou je dus een slijtage maat vast kunnen stellen.
Hoeveel die dan moet zijn heb ik nog niet kunnen achterhalen.
En het is dan wel raadzaam steeds dezelfde ketting en een vaste hoeveelheid schakels te gebruiken
Zij is ook tegen

bleutrek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2005 00:04

bleutrek 24 mar 2008 22:49

Dit is in theorie een hele moeilijke, het verhaal van Simen klopt bijna. Alleen slijten de tanden ook aan de zijde die "trekken" dus komt de ketting niet alleen dieper in de denkbeeldige circel maar schuift alles ook naar trekkende zijde. Met als gevolg vervorming van het totale patroon. Met als gevolg dat het schakelen op een gegeven moment moeilijker gaat, in praktijk dus het moment dat de meesten onder ons gaan vervangen.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 24 mar 2008 22:52

Het verschil tussen een kettingblad en een krans is alleen de plaats waar deze zit. Niet dat een kettingblad groter is. Er zijn kettingbladen 26 te koop en kransen 34.
Er is wel een verschil in de soort vertanding.
Nemen wij een krans en tekenen wij de basiscirkel, en vervolgens de buitencirkel dan kunnen wij de afstand meten. Dit is de lengte van de tand. Bij kransen is deze kleiner dan bij kettingbladen. Dat heeft te maken met het vele schakelen, daarvoor wil je zo kort mogelijke tanden zonder de tractie van de ketting te verliezen.
Bij een kettingblad zijn die tanden langer.
Het gevolg is dat bij een krans de slijtage plaats vindt direct achter de toppen van de tanden. De tanden worden puntiger.
Kijken wij naar een versleten kettingblad, dan zien wij dat de ketting zich a.h.w. naar binnen vreet in het kettingblad. Bij een extreem versleten kettingblad is te zien dat de ketting de tand ondergraaft. Dat maakt dat het op termijn wel erg moeilijk wordt om te schakelen en ook dat de ketting maar moeilijk los wil van het kettingwiel. Met name tijdens het ATB'en als het ook nog eens drekkig is, blijft de ketting dan aan het kettingwiel 'plakken' en gaat weer mee omhoog; dit heet chainsuck.

Maar wanneer is een kettingblad nu zo ver versleten dat deze vervangen moet worden?

Ik heb wel een theorie, maar die heb ik nooit echt getest.
Als ik een loodlijn vanaf de achterkant van een tand (gezien door de draairichting) neerlaat naar het midden, dan mag de tand niet zo ver versleten zijn dat de slijtage bij de loodlijn komt.
Ik koop in de regel bij de uitverkoop van een keer een nieuw middenblad (heb triple) en leg dit in de winter bovenop het oude blad. Dan is het wat fingerspitzen-onderbuikgevoel-en-ijdelheid of ik hem vervang of niet.
Binnenblad en buitenblad vervang ik nooit. Voordat ik daar aan toe ben heb ik al lang een ander crankstel.

Een technische vraag is in hoeverre een versleten blad bijdraagt aan de slijtage van de ketting zoals dat bij kransjes wel het geval is.
Ik denk zelf dat met name het schakelen met een versleten blad erg veel zijwaartse druk van de ketting verlangt en dus meer slijtage.

In mijn geval, waar ik meerdere wielsets gebruik, gebruik ik ongeveer zes kettingen per twee cassettes. Dat is dus drie per cassette. Er van uit gaande dat een cassette ongeveer 6000 km meegaat (afhankelijk van de kwaliteit, onderhoud en weersomstandigheden zal dat voor veel fietsers 1 cassette per seizoen zijn.
Het lijkt mij niet onlogisch om per twee seizoenen de kettingbladen te vervangen.

Nogmaals, dit is een mix van elementaire mechanica en ervaring, maar geen wetenschappelijke onderbouwing. Ik zal het eens aan een WTB'er vragen en kom er op terug

bleutrek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2005 00:04

bleutrek 24 mar 2008 23:13

Ben het niet eens met je eerste zin Lior, Vervang de tandwielen door pulleys en de ketting door een v-snaar. Bij grote druk zal de kleine pulley slippen , niet de grote!
In je verdere betoog kan ik me goed vinden. Uiteindelijk vervang jij dan toch ook bij schakel problemen.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 25 mar 2008 08:10

Het grote probleem is dat vervangen bij schakelproblemen eigenlijk te laat is, te vroeg vervangen is slecht voor je portemonee.

Wat de pulley betreft heb je gelijk, maar daarom hebben kransen ook tanden.
Als je een kettingblad 28 over een krans 28 legt zie je het verschil in tandlengte.

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 25 mar 2008 10:07

Quote:Het grote probleem is dat vervangen bij schakelproblemen eigenlijk te laat is, te vroeg vervangen is slecht voor je portemonee.

Precies, en daarom zou ik graag willen meten (meten is weten!).
Ik ben blij met het grote aantal reacties en wacht met spanning op de nieuwe reacties van de wetenschappers (lior/wtb-ers) of/en inventievelingen.
gaat niet, bestaat niet!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 25 mar 2008 23:04

Ik probeer wat verder te komen met een scanner en een fotobewerkings programma.

Eigenlijk naar aanleiding van een plaatmeetmachine die op de technishow te zien was.
Deze machine maakt in een ommezien een meetrapport en dxf van ieder willekeurige vlakke plaat dmv laserscannen.
Erg handig en uitstekend voor gewichtbesparing in je portomonee.

Even wat meer binnen ons bereik is de fotoscanner.

Tandwielen inscannen.
Dan de plaat even recht draaien en lekker uitvergroten.
Dan met de crop tool verder.
De onderste lijn door twee dalen en de bovenste op de top van de tand.
De zijlijnen ter hoogte van het grip vierkantje laten raken en dan de hoeveelheid pixels aflezen.

Feitelijk zijn we dan net zover als met de methode van ruimte meten onder de ketting(zie eerder)
Wat resteert is het verrekenen van de hoeveelheid pixels naar een percentage .
Of een direkt simpel meetprogramma.
Tevens moet dan ook de slijtagegrens bekent zijn.

Verder valt op dat de tanden onderling sterk verschillen en verschillend versleten zijn.
Maar dat zal per fietser verschillen.
Maar net hoe netjes of je benen ronddraaien.

Hoe komen wij hier verder?
Zij is ook tegen

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 26 mar 2008 07:50

simen schreef:Ik probeer wat verder te komen met een scanner en een fotobewerkings programma.

Eigenlijk naar aanleiding van een plaatmeetmachine die op de technishow te zien was.
Deze machine maakt in een ommezien een meetrapport en dxf van ieder willekeurige vlakke plaat dmv laserscannen.
Erg handig en uitstekend voor gewichtbesparing in je portomonee.


Verder valt op dat de tanden onderling sterk verschillen en verschillend versleten zijn.
Maar dat zal per fietser verschillen.
Maar net hoe netjes of je benen ronddraaien.

Hoe komen wij hier verder?


Bij mij op het bedrijf hebben wij zo'n scanner van Mitutoyo. Zal eens zien of wij die mogen gebruiken

Ik denk overigens niet dat de verschillen in slijtage iets te maken hebben met hoe de benen ronddraaien. Dat is namelijk een vast gegeven gezien de starheid van de trapas.
Als je het hebt over verschillend versleten, bedoel je dan dat de slijtage voor verschilt van achter?

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 26 mar 2008 23:45

Op een echt versleten tandwiel zie ik duidelijk verschil in slijtage per cirkel kwadrant.
Dat komt denk ik doordat op het dode punt in de trapbeweging de kracht op de ketting minder is.
Bij een nieuwe maakt dat niet veel uit maar bij een versleten stel komt de krachtverdeling over de tanden in het gedrang en dat versterkt dan plaatselijke slijtage.
Het gaat dan alleen over het voortandwiel.

Inscannen van een oud een nieuw tandwiel tesamen met een schuifmaat.
Alles in positie draaien en met de croptool meten in het fotoprogramma.
Dan kun je de pixels vergelijken en verrekenen .

Een nieuwe vorm van werken met de aloude methode van krompasser en voetjespasser.
Dan moet er alleen nog een slijtagegrens vastgesteld worden.

Dat is denk ik het lastigste gezien de dikte van de diverse portemonees
Zij is ook tegen

bleutrek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2005 00:04

bleutrek 26 mar 2008 23:50

Heren, of we nu optisch of mechanisch meten wanneer stel je vast dat het tandblad aan vervanging toe is en Fred een waarschuwings sms ontvangt. Zonder gekheid, ik denk dat je hier niet uitkomt en naar mijn mening is vrij goed te merken dat het schakelen minder wordt.
Maar ben nu toch ook benieuwd of er een manier te bedenken is

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 27 mar 2008 09:39

Lijkt mij iets voor de ontwikkelafdeling van Parktools.

Plaats reactie