Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheur in carbon frame

roel0561
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2007 11:40

roel0561 11 mei 2008 00:00

Vandaag ontdekte ik een scheur van plm 10 cm, precies in het midden van de onderkant van de schuine buis :( Het ziet er niet goed uit, hoewel ik niet goed kan zien hoe diep de scheur is.

Wie kan, op basis van de foto, zeggen hoe ernstig dit is?

En hoe zit 't met eventuele garantie? Fiets heb ik 2e hands gekocht, originele factuur van april 2006 is in mijn bezit.

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 11 mei 2008 00:03

Hier zou ik niet verder mee gaan fietsen!
De garantie geldt alleen voor de eerste eigenaar en dat ben jij niet. Je zou het via de vorige eigenaar kunnen spelen en anders wordt het op eigen kosten een nieuw frame kopen.
Niets is wat het lijkt..

roel0561
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2007 11:40

roel0561 11 mei 2008 00:11

Maurice, GastheerG,

Over de garantie: ik heb bewust het risico genomen om een 2e hands fiets te kopen, de onderdelen zijn uitstekend, da's (voorlopig althans) het goeie nieuws. Maar als ik op zoek moet naar een nieuw frame dan is dat vreselijk balen.

roel0561
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2007 11:40

roel0561 11 mei 2008 23:17

Vanmorgen hebben ook m'n fietsmaten de schade bekeken en het oordeel was: einde oefening. Vanmiddag vond ik nog een scheurtje aan de onderkant van de linkerzijde van de liggende achtervork. Dat is dus duidelijk, en jammer ook want het is een fraai frame en de fiets reed fantastisch.

Ik ga proberen of ik bij de fabrikant, Passoni, iets kan bereiken (de 1e eigenaar kocht de fiets in Luxemburg, vandaar).

Heeft iemand ervaring met de service c.q. garantie van Passoni?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 12 mei 2008 00:20

Passoni is een duur merk. Best kans dat het nog goedkomt. Zeker als je de originele nota kan overleggen en aangezien de fiets nog niet zo oud is. Bij Europese wet is er minimaal twee jaar garantie voor consumenten.

Als je er zelf geen gekke dingen mee gedaan hebt vraag me wel af of de verkoper al niet iets vanaf wist. Zo oud was de fiets nog niet toen die weer verkocht werd en het is nu wel heel toevallig dat er overal de scheuren in springen.

roel0561
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2007 11:40

roel0561 12 mei 2008 00:55

De fiets heb ik uiteraard goed bekeken voordat ik 'm kocht en er was toen, eind januari, geen beschadiging te zien. En nee, ik heb er niets anders mee gedaan dan fietsen, zo'n 1500 km. Vermoedelijk was er toch al wat mis, maar ik verwijt de verkoper niets. Kan zijn dat ik te zwaar ben: 95 kg :D

De originele factuur heb ik, en ik ga zeker het e.e.a proberen bij Passoni. Eerst mailen, en als dat niet helpt dan stuur ik het frame gewoon op, ik heb er toch niks meer aan.

Intussen heb ik al wel rondgekeken naar een nieuw, dus geen 2e hands, frame. Als er al iets lukt bij Passoni dan zal dat wel even duren. De onderdelen zet ik tijdelijk over op een ouder frame, dan kan ik nog doorfietsen tenminste. Maar ik zal 'm wel missen ...

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 12 mei 2008 23:52

jsparie schreef:Passoni is een duur merk. Best kans dat het nog goedkomt. Zeker als je de originele nota kan overleggen en aangezien de fiets nog niet zo oud is. Bij Europese wet is er minimaal twee jaar garantie voor consumenten.

Als je er zelf geen gekke dingen mee gedaan hebt vraag me wel af of de verkoper al niet iets vanaf wist. Zo oud was de fiets nog niet toen die weer verkocht werd en het is nu wel heel toevallig dat er overal de scheuren in springen.


Ik heb nogal wat moeite met de insinuerende toon van bovenstaande opmerking.
De reden van de verkoop staat hier:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=74&TID=756
De fiets heeft ook op dit forum te koop gestaan.

In dit land is iemand onschuldig tenzij bewezen schuldig.
Natuurlijk mag je je afvragen of ik wist van een defect toen ik de fiets verkocht, maar om dat openbaar op dit forum te verkondigen vind ik onacceptabel.

Om een goed Nederlands spreekwoord te hanteren: Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de wielervereniging in Luxemburg via welke ik de fiets heb gekocht om te zien of dat via dat kanaal kan of dat Roel toch zelf contact met Passoni moet opnemen (hij is de rechtmatige eigenaar).

Ik schrijf dit niet uit een onzinnige noodzaak tot zelfrechtvaardiging tegenover wie dan ook, maar omdat ik dit soort snelle gemakkelijke veroordelingen, verborgen achter een avatar en een pseudoniem wel erg hypocriet vind.

Eli van Tijn
Enschede.

roel0561
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2007 11:40

roel0561 13 mei 2008 00:29

Even voor de duidelijkheid: er bestaat wat mij betreft geen enkele twijfel over de oprechtheid van de verkoper, zoals ik hierboven al aangaf. Ik heb al contact met hem gehad en ik stel het zeer op prijs dat hij aangeeft zelfs aktie te hebben ondernomen richting de Luxemburgse wielerclub, zonder dat ik daar om heb gevraagd. Het is immers niet zijn probleem. Anderen kunnen daar een voorbeeld aan nemen!

Dus: geen negatieve opmerkingen meer over Eli, wel graag zinvolle bijdragen m.b.t. (ervaringen met) garantieafhandeling etc.!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 mei 2008 00:43

jsparie schreef:Als je er zelf geen gekke dingen mee gedaan hebt vraag me wel af of de verkoper al niet iets vanaf wist. (..)
lior63 schreef:Ik heb nogal wat moeite met de insinuerende toon van bovenstaande opmerking. (..)


Beste Eli, ik snap dat je - het gaat klaarblijkelijk om je oude fiets - net blij met verdachtmakingen aan jouw adres. En als ook de kopende partij er zo over denkt zal er ongetwijfeld niets aan de hand zijn (ik heb geen reden daar anders over te denken. Maar ik moet bekennen dat de gedachte van Jsparrie ook mijn eerste gedachte was. Ik zou er niet zwaar aan tillen. Nu het iedereen duidelijk is dat jij de verkoper bent en Roel0561 bevestigd dat jou geen blaam treft...

En ik hoop voor Roel dat de garantie gaat lukken, want het is een typisch gevalletje: einde oefening.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 13 mei 2008 09:19

OK,

Ik begrijp wel dat dit bij velen de eerste gedachte is, maar het is zo goedkoop om altijd meteen een ander de schuld te geven.

Het doet mij denken aan een incident een tijdje terug.

Ik kocht een broek bij C&A en thuisgekomen ontdekte ik een grote vlek midden voor (.......) Ik had hem nog niet eens aan gehad dus ik meteen terug naar de winkel.
Dezelfde verkoopster ging daar nu heel moeilijk over doen ("U zult er wel even mee hebben staan klussen")
Ik kreeg natuurlijk wel een andere broek na enig zeuren, maar daar behoud je geen klanten mee.

Ik wacht netjes af wat Passoni gaat doen want het is inderdaad een duur merk en ik heb er genoeg voor betaald.
Zoals Roel al schreef, de fiets was afgemonteerd met Record Titanium met Zonda wielen dus een zak mooie onderdelen heeft hij er nog wel van, maar het frame was gewoonweg een schoonheid, kijk maar naar de foto die Roel heeft gepost.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 14 mei 2008 01:42

lior63 schreef:
jsparie schreef:Passoni is een duur merk. Best kans dat het nog goedkomt. Zeker als je de originele nota kan overleggen en aangezien de fiets nog niet zo oud is. Bij Europese wet is er minimaal twee jaar garantie voor consumenten.

Als je er zelf geen gekke dingen mee gedaan hebt vraag me wel af of de verkoper al niet iets vanaf wist. Zo oud was de fiets nog niet toen die weer verkocht werd en het is nu wel heel toevallig dat er overal de scheuren in springen.


Ik heb nogal wat moeite met de insinuerende toon van bovenstaande opmerking.
De reden van de verkoop staat hier:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=74&TID=756
De fiets heeft ook op dit forum te koop gestaan.

In dit land is iemand onschuldig tenzij bewezen schuldig.
Natuurlijk mag je je afvragen of ik wist van een defect toen ik de fiets verkocht, maar om dat openbaar op dit forum te verkondigen vind ik onacceptabel.

Om een goed Nederlands spreekwoord te hanteren: Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Eli van Tijn
Enschede.


Het was een vragende toon en niet insinuerend bedoeld. Je moet toch toegeven dat het niet zo een gekke gedachte is? Ik begrijp niet dat je vindt dat ik me dat niet op een forum af mag vragen. Juist wel. Het zal echt de eerste keer niet zijn dat iemand zijn frame dat op het punt staat het te begeven nog even te koop aanbiedt of er zelfs een handeltje van maakt. Al zal dat eerder via marktplaats gaan. Bij bepaalde namen van verkopers via marktplaats heb ik inmiddels toch wel wat vraagtekens. Dan is een forum toch juist een mooie manier om mensen hierover te informeren?

Ik wist overigens niet dat jij het frame op het forum te koop had aangeboden. Dat had de koper ook niet genoemd. En je kunt nu eenmaal niet verwachten dat ik echt alles volg. Ik kan me er zeker iets bij voorstellen dat je je dan voor ... voelt staan omdat sommige mensen die fiets via jou te koop hebben zien staan. Aan de andere kant, met een schoon geweten kun je gewoon netjes reageren wat je ook gedaan hebt en is het weer opgelost.

Je hebt gelijk onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik wil jou zeker niet vals beschuldigen. Ook de beste frames kunnen nu eenmaal wel eens stuk gaan. Zeker bij carbon frames kan één keer een scherpe steen tegen de buis genoeg zijn. Zonder dat je het in eerste instantie zelf echt merkt. Nu maar hopen dat Passoni het netjes oplost.

Plaats reactie