Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

7-speed cassette, vervanging past niet.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 21 jun 2008 14:26

Ik probeer een nieuw aangeschafte cassette op mijn 7-speed te zetten,
maar ik denk dat ik wat verkeerds heb gekocht.

Het is een HG70 cassette 7-speed.
Wat er orgineel opzat bestaat uit losse kransjes, van de HG70 zijn
alleen de bovenste twee kransjes los.

Het probleem is dat het bovenste 11-tands kransje niet volledig
over de body heen wil, het is mogelijk om alles toch aan te draaien en
vast te zetten, alleen heeft dan het tweede kransje speling.

Is dit op te lossen of gaat dit nooit lukken ?
Het lijkt niet echt op elkaar afgestemd eigenlijk, de body en deze cassette.
Hij schuift er wel goed overheen, maar de afsluiting is dus niet optimaal.

Kransje valt niet volledig over de body heen:

Afbeelding

Dit is wat er orgineel opzat:

Afbeelding

Alles aangedraaid, maar tweede kransje heeft speling:

Afbeelding

Enige suggesties wat ik er wel op moet zetten ?

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 21 jun 2008 14:31

Ik heb dit ook is gehad. Had bij een winkel een cassette besteld die aan elkaar zat. Maar die was niet op voorraad. En ik kreeg allemaal losse kransjes met afstand plastic dingen erbij. En ik miste dus 1 afstand ding. Ik heb deze van de oude cassette gehaald en die eerst op de body gedaan. Dan de cassette erop en dat past perfect.

Weet niet of je van je oude cassette van de plastic dingen hebt liggen. Anders eerst die op je body doen. Vervolgens de rest erover en alles zit perfect vast

Hoop dat het een beetje duidelijk is ;-)
Gr Roos

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 21 jun 2008 15:47

Kan het niet goed zien op de foto van de oude cassette, maar als het goed is zit er achter het tweede kransje een dunne metalen 'vulring' (precies zo één als bij je nieuwe cassette). Als je deze aan de binnenkant schuift voor je de nieuwe cassette plaatst zou het goed moeten zijn. Anders kan je FM je misschien aan zo'n spacer helpen.
Shimano heeft inderdaad een beetje geklooid met twee verschillende passingen bij de 7s cassettes.

Alternatieve mogelijkheid is de oude 11t gebruiken, als die niet te veel versleten is.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 21 jun 2008 16:20

Ok, bij mij zit de nieuwe aan elkaar en wat ik had waren juist allemaal losse ringen, op een van die ringen staat ook in het rood HG HyperGlyde, dus dat komt tenminste overeen.

Als ik er eerst een ring opgooi, die van de oude cassette, dan krijg ik dit resultaat.

het sluit dan zo aan:

Afbeelding

De 'pootjes' zorgen voor nog eens extra afstand, waardoor het plaatsen van de spacer juist weer teveel ruimte verlies betekend:

Afbeelding

Is de vaste cassette uitelkaar proberen te krijgen ook een optie ? Beter nee vooraf als achteraf :D

De oude cassette heeft geen 11 maar een 13 als kleinste kransje.
Ik heb ook geprobeerd twee ringen tussen het kleinste en een na kleinste te gooien, dit lukt opzich wel, maar dan krijg je weer een te grote ruimte tussen de kransjes lijkt me.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 21 jun 2008 16:58

Ik heb de vaste cassette uit elkaar gehaald en het past nu allemaal redelijk goed.

Afbeelding

Geen schroeven meer aanwezig:

Afbeelding

Ik ga nu maar eens testen of het nog fietsbaar is :)

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 21 jun 2008 20:18

Een 13t, sorry, had ze niet zo snel geteld, maar je laatste foto is waar ik naar toe wilde.
Was een geschroefde versie ipv. geklonken, maar het verwijderen van die drie boutjes heeft verder geen invloed. Je moet waarschijnlijk wel je versnelling op nieuw afstellen. Zowel de H-L stelschroefjes als de kabelstelschroef.

minne
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2007 19:54

minne 23 jun 2008 13:01

Wat er volgens mij aan de hand is dat de 11 niet past op deze body. Op de foto heeft je 13 duidelijk splines (of eigenlijk inverted splines) die helemaal door het kransje heen lopen. De nieuwe 11 heeft dat duidelijk niet. Nu kan je dus de 11 er niet ver genoeg opschuiven, want de body heeft splines die doorlopen tot het eind van de body. Dan zit dus je tweede kransje niet geklemd. De rest zit aan elkaar dus zit wat strakker, maar kan in principe ook shuiven. Nieuwere bodies hebben splines die net iets eerder ophouden, zodat het wel past.

Daar! http://www.sheldonbrown.com/k7.html#hyperdrivec

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 23 jun 2008 13:21

Minne schreef:Wat er volgens mij aan de hand is dat de 11 niet past op deze body. Op de foto heeft je 13 duidelijk splines (of eigenlijk inverted splines) die helemaal door het kransje heen lopen. De nieuwe 11 heeft dat duidelijk niet. Nu kan je dus de 11 er niet ver genoeg opschuiven, want de body heeft splines die doorlopen tot het eind van de body. Dan zit dus je tweede kransje niet geklemd. De rest zit aan elkaar dus zit wat strakker, maar kan in principe ook shuiven. Nieuwere bodies hebben splines die net iets eerder ophouden, zodat het wel past.

Daar! http://www.sheldonbrown.com/k7.html#hyperdrivec


Ik heb het 'opgelost' door de ring van de andere cassette er eerst op te plaatsen, en alle bladen van de nieuwe cassette losgeschroefd en geplaatst.

Gisteren heb ik er 80km mee gefietst dus het draait wel. Schakelen naar het bovenblad gaat alleen voor geen meter, maar dat heeft te maken met mijn eigen vakkundigheid wat betreft het afstellen van de voorderrailleur.

Maar het blijft een feit dat die 11 er niet helemaal overheen valt en dus ook de sluitring waarschijnlijk maar de helft van zijn schroefdraad gebruikt bij het dichtzetten, voor mijn gevoel zit het wel muurvast trouwens.

Een losse 11 kopen zou dus de beste oplossing zijn, eentje die er wel gewoon overheen valt ?

Plaats reactie