Beste allemaal,
Volgende week ga ik in de Alpen fietsen met mn racefiets. Echter heb ik nog een dilemma omtrent de pion waar ik mee wil gaan rijden. Voor de goede orde, ik ben geen begenadigd klimmer maar wil wel een poging wagen. Ik heb liggen:
23-11 en 24-16
welke van de twee raden jullie me aan en waarom?
vast bedankt!
Welk verzet bergop
Carlosvw schreef:Beste allemaal,
Volgende week ga ik in de Alpen fietsen met mn racefiets. Echter heb ik nog een dilemma omtrent de pion waar ik mee wil gaan rijden. Voor de goede orde, ik ben geen begenadigd klimmer maar wil wel een poging wagen. Ik heb liggen:
23-11 en 24-16
welke van de twee raden jullie me aan en waarom?
vast bedankt!
Het verschil tussen een 23 en een 24 is nagenoeg nul. Het maakt dus geen donder uit welke je meeneemt. Maar wat voor crankstel heeft je fiets? En hoe hard denk je te gaan klimmen? Als je deze vragen niet kunt beantwoorden dan heeft een vraag stellenm over de pion niet zoveel zin.
Live fast; die young. mijn blog
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Als je een tripple hebt, dan kom je met 16-24 een heel eind. Bij een compact idem, bij een dubbel heb je een probleem. Dan zijn ze beide ongeschikt. Het grootste tandwiel (24) is in dat geval te klein. Zeker als je niet zo'n goede klimmer bent. Bij een dubbel is 27 dan eigenlijk minstens nodig.
In dit geval raad ik drastische maatregelen aan. Met een 42*24 gaat klimmen in de Alpen niet leuk worden. Als je snelheid op de steil stukken rond de 10 kmh ligt, ben je gewoon het best af met een triple maar dat is nogal een verbouwing van je fiets. Je kunt ook voor een compact gaan met met 34-50 en achter een 12-27 steken.
Live fast; die young. mijn blog
even een andere inslag. Voor heb ik een campagnolo-crankstel, stel ik koop nog even gauw een triple voor. Ben ik dan klaar of moet ik achter ook nog t een en ander veranderen en moet die triple perse Campa zijn of kan Shimano ook? (heb een shimano achterderailleur, campa tandwielen)
vast bedankt
vast bedankt
Voor een triple heb je andere derailleurs nodig en in het geval van Shimano 10v shifters ook een andere linker shifter.
Beter een compact kopen dan, kun je bijna even licht mee en je kunt dezelfde shifters en derailleurs blijven gebruiken.
Een compact kost geen deuk. Ik weet niet of welk trapas-systeem je nu hebt (vierkant vermoed ik??) maar je kunt voor bijna alle systemen wel een compact krijgen die goedkoop en goed is.
Beter een compact kopen dan, kun je bijna even licht mee en je kunt dezelfde shifters en derailleurs blijven gebruiken.
Een compact kost geen deuk. Ik weet niet of welk trapas-systeem je nu hebt (vierkant vermoed ik??) maar je kunt voor bijna alle systemen wel een compact krijgen die goedkoop en goed is.
Als je een triple aanschaft, moet er nogal wat veranderen. Je hebt een andere voor derailleur nodig die met drie tandwielen kan schakelen. Dit betekent ook dat je een andere schakelhendel nodig hebt. De achterderailleur moeten worden vervangen door een versie met een lange slag. Je hebt een langere ketting nodig en ook nog eens een andere trapas. Ik schreef al eerder dat het nogal een verbouwing van je fiets wordt als je voor een triple gaat.
Live fast; die young. mijn blog