Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

freewheelbody kapot?

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 02 mar 2011 21:44

Hoorde de afgelopen dagen mijn freewheel wat tikken tijdens het trappen. Ik dacht nog van dat moet ik binnenkort eens smeren, want het klinkt niet echt lekker meer. Vandaag op de weg terug van kantoor naar huis trapte ik ineens door en greep het freewheel niet meer aan. Dus maar gaan lopen. Na een tijdje toch maar weer eens geprobeerd en af en toe greep het freewheel weer aan zodat ik toch nog enigszins fatsoenlijk thuis ben gekomen.

1. Ik neem aan dat mijn freewheel kapot is. Moet ik dit nog ergens controleren of kan het echt niets anders zijn?
2. Als het freewheel vervangen wordt kan ik dan weer normaal fietsen?
3. Hoe moet ik het freewheel precies vervangen en heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig? Het gaat om een 9sp Shimano LX-naaf (niet voor schijfremmen).

Als iemand toevallig nog een passende freewheelbody heeft liggen dan hoor ik het overigens graag. Hoeft absoluut niet nieuw te zijn, maar moet nog wel voldoende leven inzitten. Het is overigens voor mijn woon/werk-winterfiets.

bike27
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:32

bike27 02 mar 2011 22:28

kan inderdaad freewheel zijn. Hierin zitten twee palletjes die op moeten veren, waarna ze pakken. Als de fiets in een stalling staat waar het kan vriezen en het heeft gevroren, kunnen de palletjes bevriezen. Wiel op zijn zijkant leggen en met dun smeermiddel erin druppelen kan effect hebben.

Vervangen is zeer eenvoudig. Cassette verwijderen, met inbus het freewheel van de naaf halen en nieuwe erop in omgekeerde volgorde. Alleen voor het verwijderen van cassette heb je speciaal gereedschap nodig. De freewheels zijn overigens niet duur, dus zou de moeite van tweedehands besparen.

Succes!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 02 mar 2011 22:33

Als het freewheel een tijd niet onderhouden is, dan kunnen de palletjes stroef gaan bewegen of zelfs vast gaan zitten. Demonteren is de enige manier om te controleren wat er loos is.
Overigens hangt het van het type body af hoe deze gemonteerd is, en hoe je deze dus ook moet demonteren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 02 mar 2011 22:49

Dit kan inderdaad alleen de vrijloop zijn.

Om de body te demonteren, moet eerst de as eruit. Twee conussleutels heb je dus ook nodig. En dan kun je inderdaad met een flinke (10mm?) de holle bout bereiken.
Achterop zit een rubbersealtje, dat eraf kan voor een spoel- en smeerbeurt. Als je dat de moeite en het risico waard vindt dan, voor een freewheel dat misschien toch al versleten is.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 02 mar 2011 23:09

Ik koop wel een nieuw freewheel. Kost nog geen 2 tientjes zie ik net.

En de as eruit? Dat snap ik niet helemaal. Ik heb snelspanners erin en geen echte as. Het gaat overigens om de FH-M580 achternaaf zag ik net.

meca1
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 mei 2006 00:05

meca1 03 mar 2011 00:36

Ja er zit een holle as, waar de snelspanner doorgaat.
Je moet de moer en de conus tegenover de body losdraaien.
Dan kan je de as er uit halen en ook de losse kogeltjes(deze zou ik ook vervangen en zeker de conussen inspecteren).
Vervolgens kan je met een inbus( weet de maat even niet) de holle bout losdraaien die de body klemt. Nieuwe body erop , nieuwe kogels erin goed invettten, afstellen en rijden maar..

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 mar 2011 08:48

Shimano werkt veelal met silent clutch techniek, maar niet op alle naven en dat is wat anders dan met pallen en veertjes. Maar ook die zijn op gegeven moment versleten. Bovendien zijn die zonder speciaal Shimano gereedschap niet uit elkaar te halen. Voor het loshalen/vervangen maakt dat niet uit. De holle inbus bout is 10mm. En een naaf zonder as bestaat niet, nee, kan niet bestaan.

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 03 mar 2011 16:57

De lagers liepen al niet echt mooi meer, dus nieuwe kogeltjes en nieuwe conussen lijkt me wel verstandig. Klopt het dat ik dan alleen onderdelen 9, 11 en 18 hoef te vervangen zoals is aangegeven op de detailtekening van de naaf? En heb ik per se echte conussleutels nodig of kan ik ook gewone moersleutels gebruiken?

Heb dit klusje nog niet eerder gedaan, maar lijkt me wel te doen.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 03 mar 2011 21:21

Voor de conus heb je inderdaad een conussleutel nodig. Een steeksleutel is te dik, met een platte tang is klooiwerk. ;)
9, 11 & 18 is genoeg.

Denk er bij montage wel meteen aan de as te centreren.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie