Ik heb al even gezocht maar kon het niet echt duidelijk vinden.
Ondanks het vele trainen, had ik moeite de stelvio op te komen. Met name de lengte van de klim in combinatie met het aantal keer aanzetten na de bocht deden mij de das om. Ik heb een aantal keer een voet aan de grond moeten zetten, lopen is geen optie, dus na een korte pauze ging ik weer verder.
Nu wil ik komende zomer weer die kant op en nu zonder pauzes omhoog fietsen.
Ik heb een shimano 105 groep met een 3 x 10 verzet. Met mijn 90 kilo is mijn
postuur en dus gewicht een probleem op zo'n klim.
Nu zag ik iemand ( vergelijkbaar postuur)met een mountainbike verzet op en hybridefiets wel omhoog gaan zonder pauze. Ik wil op de moeilijke stukken dus eigenlijk ook wat lichter kunnen met mijn racefiets, dus een lichtere tred kunnen fietsen op de lastige stukken.
Ik wil dus weten wat de grootste 3 kransjes zijn die ik kan monteren.
Ik geloof dat ik qua vertanding achter nu op 25 als grootste zit.
Dus wat voor mogelijkheden heb ik nog?
Alvast bedankt voor de info
Bergverzet, hoe groot kan ik achter?
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 08 mei 2008 15:37
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08
op campa over stappen of een atb derrailleur plaatsen als dit lukt
met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden
met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid
Ik heb een 9 sp. Shimano met een 30 tands achter, 53 voor en korte kooi.
Als je groot-groot schakelt heeft de derail. het wel wat moeilijker. Voor mij geldt echter; ik rijdt nooit met zo'n schuine kettinglijn want als ik de 30 achter nodig heb dan zit ik allang op het kleine blad voor en dat is geen enkel probleem icm de 30.
Natuurlijk is het een risico om derail. de spaken in te trekken als ik verkeerd zou schakelen.
Als je groot-groot schakelt heeft de derail. het wel wat moeilijker. Voor mij geldt echter; ik rijdt nooit met zo'n schuine kettinglijn want als ik de 30 achter nodig heb dan zit ik allang op het kleine blad voor en dat is geen enkel probleem icm de 30.
Natuurlijk is het een risico om derail. de spaken in te trekken als ik verkeerd zou schakelen.
Hallo ik rij met ultegra compact 10 speed heb achter een 13-32 cassette zelf gemaakt van mix van miche/shimano! Hiermee kom je overal boven ook veel beter voor je knien om lichter te trappen dan die halve zolen die zeggen dat ze de passen op de 52 rijden
MM schreef:Hallo ik rij met ultegra compact 10 speed heb achter een 13-32 cassette zelf gemaakt van mix van miche/shimano! Hiermee kom je overal boven ook veel beter voor je knien om lichter te trappen dan die halve zolen die zeggen dat ze de passen op de 52 rijden
Hoe loopt je cassette dan? En gebruik je een lange kooi achterderailleur (lijkt me wel he...).
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er werd gevraagd naar oplossingen, niet naar ervaringen. Jouw verzet is trouwens nog iets lichter dan 30-27, maar met een triple had je dus wel een met een normale cassette en een race achter-derailleur afgekunt.
Om de TS nog wat verder om weg te helpen: Shimano levert 10 speed cassettes die tot 27 gaan, dus dat zou alvast een beetje schelen. Er zal nu als kleinste voorblad een 30 op zitten, daar zou je een 28 van kunnen maken. Nadeel daarvan is alleen dat er minder overlap tussen het kleinste blad en de 39, waardoor je dus weer eerder naar het middenblad moet schakelen (op een minder steile klim).
Van Miche of Marchisio is wel een grotere krans te krijgen, een 29 of een 30. Dan kan je met knutselen zorgen dat je cassette bijv 13-30 wordt. Het probleem is alleen dat met zo'n grote krans dat je geratel krijgt omdat het bovenste derailleur tandwieltje tegen de de krans aan loopt.
Een ingrijpender oplossing zou zijn om het een "compact-triple" op te zetten, dan kan je bijv aan bladen rijden met 26-36-48. Er zijn alleen maar een paar merken die dit soort cranks verkopen, TA maakt ze bijv. Ze zijn alleen akelig duur.
Om de TS nog wat verder om weg te helpen: Shimano levert 10 speed cassettes die tot 27 gaan, dus dat zou alvast een beetje schelen. Er zal nu als kleinste voorblad een 30 op zitten, daar zou je een 28 van kunnen maken. Nadeel daarvan is alleen dat er minder overlap tussen het kleinste blad en de 39, waardoor je dus weer eerder naar het middenblad moet schakelen (op een minder steile klim).
Van Miche of Marchisio is wel een grotere krans te krijgen, een 29 of een 30. Dan kan je met knutselen zorgen dat je cassette bijv 13-30 wordt. Het probleem is alleen dat met zo'n grote krans dat je geratel krijgt omdat het bovenste derailleur tandwieltje tegen de de krans aan loopt.
Een ingrijpender oplossing zou zijn om het een "compact-triple" op te zetten, dan kan je bijv aan bladen rijden met 26-36-48. Er zijn alleen maar een paar merken die dit soort cranks verkopen, TA maakt ze bijv. Ze zijn alleen akelig duur.