Pagina 1 van 1

voorvork inspectie

Geplaatst: 07 feb 2009 19:29
door hendrikjan
Ja bij mij begint het langzaam ook weer te kriebelen.. de dagen worden weer langer en het si niet meer zo koud... Kortom ik wil weer de fiets op..

Vadaag heb ik hem daarom maar weer eens afgestoft, nieuw lintje gekocht. Voordat ik dit er op wilde gaan zetten, eek het me een goed idee om even alles na te lopen en te smeren..

Omdat ik mij al een tijdje afvraag of mijn voorvork nog wel helemaal ok is (zichtbare oxidatie, stand van de vork in het frame, lakschade ) heb ik hem vandaag maar eens verwijderd.. Dit bleek toch lastiger te zijn dan ik dacht.. de vork had er volgens mij gewoon uit moeten vallen nadat ik de stuurpen en de "topnut" losgedraaid had.. Niets bleek minder waar, ik moest hem er echt uit tikken... met een hamer (wel met een houtje er tussen) een aantal keren flink meppen..

Daarna bleek de oxidate ook erger te zijn dan ik had gedacht en de lager schaal (heet dat zo??) aan de onderkant zat ook behoorlijk scheef...

Nu mijn vraag, waar moet ik op letten, om te beoordelen of de vork nog ok is?

wat denken jullie als je de plaatjes ziet? (ze zijn een beetje groot .. sorry daarvoor)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 07 feb 2009 22:44
door ijzerenbriek
Je onderste lager en je vorkringetje waren kennelijk aaneen geroest. Dit verklaart waarom je zo hard moest meppen en dat je ringetje een beetje meegekomen is. Als je het er helemaal af krijgt zou ik het vervangen na eerst alles goed gereinigd te hebben.
Je lak heeft ook zijn beste tijd gehad en dat zal er niet beter op worden. Fuctioneel zal alles nog wel in orde zijn vermoed ik.

Geplaatst: 07 feb 2009 23:18
door marsman
Deze voorvork heeft uiteraard zijn beste tijd gehad. Ik zou hier absoluut niet meer mee fietsen. Ik weet niet hoe je fiets er zelf uitziet, maar je zou kunnen overwegen om een nieuwe vork aan te schaffen. Voor een goede 100 Euro heb je een aardige vork (http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... &number=14). Anders wellicht toch maar eens uitkijken naar een nieuwe fiets (prachtig klusje nu er toch nog een aardige laag pekel op straat ligt).

Geplaatst: 07 feb 2009 23:28
door rhalff
Ben zelf ook opzoek naar een nieuwe 1inch vork voor een oude racefiets, 't lijkt een mooie vork die Bontrager alleen jammer dat de diameter er niet bijstaat maar het zal wel 1 1/8 inch zijn neem ik aan.

Geplaatst: 08 feb 2009 10:02
door hendrikjan
Heerlijk, bijna twee uiterste :)

Het kader is verder nog prima (bianchi SL3)... althans, ik weet niet of er nog meer van dit soort verstopte gebreken aan kunnen zitten... Misschien als ik het BB los maak dat t er ook zo uit ziet..Als ik verder naar de fiets kijk, zie ik geen "bubbelende" lak... Dus ik denk zelf niet dat ik nog meer van die oxidatie plekken heb.. T is ook een alu frame. IK heb er nog wel vertrouwen in ...

Ik ga het hele zwikje eerst maar eens zeer uitvoerig schoonmaken (ontdoen van alle roest) en bestuderen (vooral ook het balhoofd en de lagers..) .. T gekke is, is dat ik er tijdens het rijden nooit echt last van heb gehad... Geen gepiep of gekraak... of een stuurafwijking. Dat ringetje zit trouwens ook verdomde vast. Is dat normaal? Of hoor je dat er net zo makkelijk af te krijgen als het "lager schaaltje" aan de bovenkant, waar je het eigenlijk redelijk makkelijk van de vork kon afschuiven..

wordt vervolgd...

Geplaatst: 08 feb 2009 12:52
door marsman
Ha Hendrikjan, misschien is het beter om even langs te rijden bij een goede fietsenzaak. Die kan het beste beoordelen of de vork (en fiets) nog in goede staat zijn.

Geplaatst: 08 feb 2009 16:05
door hendrikjan
Zo ben nu een stapje verder.. Ik heb de onderste ring los gekregen en de roest is nu praktisch weg gepoetst/geschuurd, de lagers zijn uit het frame en ook schoongemaakt en ontroest ..Zo leer je nog eens wat op de zondagmiddag..Omdat ik toch bezig was heb ik meteen maar mijn hele fiets gestript .. nu zitten alleen het BB en de cranks er nog op . ...

Nieuwe kabels zijn besteld en ik loop morgen of over morgen ff langs een fietsenmaker met de vork .. Om 't te vragen, gewoon voor de zekerheid, ik heb zelf wel het idee dat het OK is.. de corrosie is opervalkig.... En ik zie niet echt "schade" ook het balhoofdstel ziet er zo op het eerste oog nog OK uit... k heb niet het idee dat de sporen ingesleten zijn.


Ik ben wel nog iets anders tegengekomen, in mijn rechter shifter zag ik dat na demontage een "lintje" los zat... Heeft iemand enig idee waar het voor is.. vind het een beetje overdreven om daar ook een topic voor aan te maken ..
Ik geloof niet dat het iets doet, maar het moet natuurlijk ergens voor zijn, maar ik kan niet zo goed bedenken waarvoor.. bij de andere shifter zit ie vast aan het voorkapje.. (nummertje zes in de shimano diagram, zie hieronder) T lintje staat zelf niet op de tech docs van shimano
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 611843.pdf
Afbeelding

Geplaatst: 08 feb 2009 16:12
door arepol
dat is voor een shimano flightdeck

Geplaatst: 08 feb 2009 16:50
door hendrikjan
dat kan ik er dus rustig uitknippen :)
Zo een ding gebruik ik toch niet.