Ik ben 13 jaar en wil dit jaar in limburg gaan fietsen.
Ik heb op dit moment een dubbel op mijn fiets liggen en wil een compact hebben.
Kan ik dan het beste een heel nieuw crankstel kopen of een nieuw binnenblad?
Moet ik voor limburg ook nog de cassette veranderen?
Het is de eerste keer dat ik in de heuvels ga fietsen.
En moet ik een nieuwe voorderrailleur kopen ik denk het niet maar vraag het maar voor de zekerheid?
Alvast bedankt!
van dubbel naar compact
Een nieuw compact binnenblad gaat helaas niet passen op je dubbel.
Dat wordt een hele nieuwe crank.
Je derailleur hoef je niet te vervangen. Ik rij ook dubbel en steek een compact voor het hogere werk. Ik laat gewoon de rest zoals het is en dat gaat uitstekend.
Dat wordt een hele nieuwe crank.
Je derailleur hoef je niet te vervangen. Ik rij ook dubbel en steek een compact voor het hogere werk. Ik laat gewoon de rest zoals het is en dat gaat uitstekend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Een gewone dubbel heeft een steek van 135 of 130 mm naargelang het merk. De steek dat is de diameter van de denkbeeldige cirkel die je trekt waar je boutjes op staan om je binnen- en buitenblad vast te schroeven. Die cirkel gaat dus gaan bepalen wat het kleinste binnenblad is dat je kan monteren.
Een compact heeft een steek van 110mm en daardoor kan je dus een kleiner binnenblad monteren. Die steek wordt bepaald door uiteraard je cranckstel.
In jouw geval ga je dus een compact cranckstel moeten kopen. Je kan echter ook binnen- en buitenbladen kopen met het aantal tandjes die je wil en die passen op een compact.
TA levert zulke bladen van heel goede kwaliteit tegen een mooie prijs, zowel zilverkleurig als zwart.
Ik rij ook met een compact en heb een 34, 36 en 39 binnenblad en een 48 en 50 buitenblad.
In functie van het parcours pas ik dan mijn voorbladen aan. Vind ik nog steeds het beste systeem.
Een compact heeft een steek van 110mm en daardoor kan je dus een kleiner binnenblad monteren. Die steek wordt bepaald door uiteraard je cranckstel.
In jouw geval ga je dus een compact cranckstel moeten kopen. Je kan echter ook binnen- en buitenbladen kopen met het aantal tandjes die je wil en die passen op een compact.
TA levert zulke bladen van heel goede kwaliteit tegen een mooie prijs, zowel zilverkleurig als zwart.
Ik rij ook met een compact en heb een 34, 36 en 39 binnenblad en een 48 en 50 buitenblad.
In functie van het parcours pas ik dan mijn voorbladen aan. Vind ik nog steeds het beste systeem.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Fabrikanten adviseren het wel maar in praktijk werkt het gewoon. Voorderailleur moet in theorie 1 mm boven het buitenblad hangen maar als je van een 50 naar 48 gaat bv dan verhang ik hem ook niet. Van een 53 naar 48 zou ik het wel doen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
http://www.salden.nl/default.asp?catid= ... #iref23036
zou je het niet redden met een 39 binnenblad voor dubbel en een 15-25 cassette, dan ga je BTW ook richting de 80 euro wat het verschil met een crankstelletje wel weer klein maakt.... is gewoon een gedachte waar ik mee speelde voor de AGR
zou je het niet redden met een 39 binnenblad voor dubbel en een 15-25 cassette, dan ga je BTW ook richting de 80 euro wat het verschil met een crankstelletje wel weer klein maakt.... is gewoon een gedachte waar ik mee speelde voor de AGR
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr