Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste manier van inklikken

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 02 apr 2009 23:35

Ik fiets dit seizoen voor het eerst met SPD SL pedalen. Nu heb ik soms problemen bij het wegfietsen bij bv een stoplicht. Ben soms vreselijk aan het klooien om in te klikken.
Mijn manier: 1 voet ingeklikt en met de andere steppend voldoende snelheid proberen te maken om de andere voet in te klikken. Vooral wanneer de weg iets oploopt val je redelijk snel stil. De ingeklikte voet heb ik overigens in de bovenste stand.
Wat doe ik niet goed? welke manier gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 apr 2009 23:43

- nieuwe pedalen moeten even inslijten, das altijd even wennen (kan 1-2 maand duren)
- spd sl zoek ik bovenin contact met de neus en trap\klik in op de weg naar beneden

Voor de rest, eerst de neus van je schoen erin, dan je hak inklikken zou goed moeten komen. Zoniet dan kan je nog wat stellen aan de pedalen (zie handleiding) aan de veerkracht. Bovenin is licht inklikken, naar onder is zwaarder.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 02 apr 2009 23:49

Ook helpt het om op het laagste stand van de trapper in te klikken in plaats van de hoogste...althans zo klik ik in!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 03 apr 2009 00:10

terwijl je je eerste 'stepje' maakt (ik met links, rechts zit altijd in), klik ik gelijk in met links terwijl linkse pedaal helemaal bovenaan staat. Als het niet helemaal lukt trek ik met rechts rond, zodat links lager komt, en ondertussen hou je de gang erin. Soms gaat het gewoon ook in surplace (even evenwicht houden door links van de grond, dan snel inklikken, dan pas trappen), soms klik ik helemaal niet uit (surplacen, of paaltje vasthouden). soms klooi ik ook (in groep, dan moet het vooruit gaan), maar dan trap ik gewoon zonder in te klikken (oppassen dat je er niet van schuift). Genoeg ervaringsinfo ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 03 apr 2009 00:10

Bij mij altijd rechtervoet ingeklikt rechtsonder (makkelijker balans houden) en linksboven inklikken. Als de plaatsjes ingesleten zijn gaat dit idd veel makkelijker...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 apr 2009 00:18

Mmmm. Zijn jullie rechts- of linkshandig? Ik heb meestal links in t pedaal en rechts klikt in. Ben rechtshandig....

In de winter althans...... 's zomers geen spd sl

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 03 apr 2009 00:37

Ik ben rechtshandig, maar de pedalen gebruik ik voor mijn voeten...
Opgeven is geen optie!

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 03 apr 2009 00:55

als je met 1 voet bent ingeklikt kun je ook een stukje fietsen met 1 been... doe ik ook wel eens als ik een verrotte/slapende voet heb.
op die manier kan het haast niet fout gaan lijkt me.
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 apr 2009 03:57

Gewoon met beide voeten ingeklikt sur place blijven staan, dan ben je het snelste weg bij groen :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

gerwin1977
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2008 14:07

gerwin1977 03 apr 2009 10:43

Ik heb ook sinds kort SPD-SL, ben er zeer tevreden over maar wat ik wel onhandig vind is dat als je uitgeklikt bent het pedaal kantelt, dus verticaal staat. Bij het wegrijden moet je hem dan met de punt van je voetplaatje eerst horizontaal draaien. Meestal gaat dit wel goed maar soms draai je het pedaal dan op z'n kop en dan is het een hoop gepiel om hem weer in de juiste stand te krijgen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1991
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 03 apr 2009 11:19

kappa-man schreef:Ik ben rechtshandig, maar de pedalen gebruik ik voor mijn voeten...


Ik ben linkshandig, maar ik stap altijd op aan de rechterkant en klik altijd mijn linkervoet als eerste in het pedaal. Als ik loop sleep ik m'n fiets ook altijd aan mijn linkerkant mee. Rechtshandigen doen dat meestal aan de andere kant, vandaar dat de aandrijving ook rechts zit.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4353
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 apr 2009 11:44

Als het goed is is de achterkant van het pedaal zwaarder. Hierdoor komt het pedaal verticaal te staan. Indien je dan een been op de grond hebt met stil staan, heb je het andere been op een hoogte waarbij je gemakkelijk kunt beginnen met trappen. je hoeft dan niet te steppen, maar rijd gelijk waarbij het vrije pedaal omhoog komt. Nu kun je met de vrije voet in dat pedaal inhaken en gelijk doortrappen. Na enige gewenning zal dat steeds makkelijker gaan, en zit je beneden al vast. (hoewel soms duurt het ook bij mij wel even voor mijn voet vast zit, maar ik fiets dan al wel)

Plaats reactie