Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste manier van inklikken

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 03 apr 2009 12:34

Ik ben gestopt met SPD-SL omdat ik het inklikken (positioneren van het pedaal) niet trefzeker genoeg vind.

Ik heb ervaring met 4 types click pedalen en SPD-SL vind ik het moeilijkste voor in te klikken.
In volgorde van goed naar slecht.

1 Ouderwetse look. (Zijn vrij lomp en zwaar, maar hangen altijd in eenzelfde stand waardoor je snel de beweging onder de knie hebt om in een beweging in te klikken, veel andere nadelen)
2 Look Keo. (Pedaal valt altijd terug naar een gedefinieerde stand de benodigde beweging is snel onder de knie te krijgen maar net niet zo trefzeker als bij de oude)
3 SPD (mtb versie) (Hoef je eigenlijk alleen maar op te trappen en de pedaal draait zich in de goede richting, maar soms schiet je zijdellings ervan af)
4 SPD SL, Ultegra versie (Blijven vaak staan in een stand die onvoorspelbaar of ongewenst is waardoor je moet kijken en manoevreren om het pedaal in de goede stand te krijgen. En dan nog kantelt het pedaal soms weer naar een andere stand)

Toen ik met SPD SL reed lag ik na oversteken van een weg of na stoplichten altijd meters achter op mijn medefietsers puur omdat ik consequent meer tijd nodig had om in het pedaal te klikken. Dat kan aan mijn setje hebben gelegen maar ik ga dat nooit meer testen.
Afbeelding

sreffots
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 apr 2009 21:27

sreffots 03 apr 2009 14:34

Ik zorg altijd dat ik mijn ingelikte voet (=bij mij rechts) boven heb. Als het stoplicht dan op groen springt, dan trap ik die naar beneden. Ik heb zodoende genoeg vaart om mijn linkervoet in te klikken. Inklikken is gewoon neus van het plaatje erin en dan hak naar beneden drukken.

Het komt wel eens voor dat je toch niet genoeg vaart hebt (bijvoorbeeld heuvelop), in dat geval kan je gewoon zonder in te klikken met je (in mijn geval linker) voetzool even een rondje extra trappen om weer wat extra vaart te maken. Bovendien kan je met je ingelikte voet alleen gewoon trappen ( aantrekken-duwen-aantrekken).

Oefening baart kunst! Menig wielrenner zal je verhalen kunnen vertellen over hun eerste "vast-op-de-pedalen" ervaring. Ik in ieder geval: je zal de eerste paar keer toch (bijna)val momenten ervaren, het is daarom verstandig om je pedalen niet te strak af te (laten) stellen. Succes ermee! En een helm is geen overbodige luxe ;)

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 03 apr 2009 15:08

Hoezo steppen?

Met 1 enkele pedaalslag kan je al flink vaart maken, dat je minstens 2 sec. kan lopen kloten om in te klikken.
Gewoon 1 voet ingeklikt houden als je stilstaat, deze bovenaan hebben. Op het moment dat je wegrijdt even flink kracht zetten.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 03 apr 2009 15:19

Ik deel de mening van Coulthard, met de ingeklikte voet aanzetten en je hebt genoeg snelheid om je andere voet in te klikken. Je kunt vervolgens ook niet ingeklikt natuurlijk gewoon fietsen (met een voet ingeklikt en een op de trapper) en tijdens het fiets met de niet ingeklikte voet verder "klooien" tot deze ook "vast" zit.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 03 apr 2009 15:23

Bij boardsporten als snowboarden en skateboarden betekent goofy dat de rechtervoet de voorste voet is.* (Anders spreekt men van regular).

Volgens mij is deze voorkeur (die slechts in beperkte mate correleert met links-, danwel rechtshandig zijn) verantwoordelijk voor welke voet je in je pedaal laat, of al eerste inklikt. Zelf probeer ik altijd een paaltje te bemachtigen.

En ik meen - ik doe dat volledig automatisch inmiddels - gaat mijn rechterbeen als laatste in m'n pedaal. Behalve als andersom om wat voor reden dan ook handiger uit komt. ;)

Je krijgt er vanzelf handigheid in, en dan gaat het vanzelf. Dat 'kloten' is slechts een leertraject.

* Wikipedia

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 03 apr 2009 15:29

ik hou altijd gewoon het paaltje vast en hou bijde voeten in geklikt

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 03 apr 2009 15:32

richard-w schreef:ik hou altijd gewoon het paaltje vast en hou bijde voeten in geklikt

Dan rijd je in een paalrijke omgeving... ;)


Ik had er afgelopen week nieuwe plaatjes onder geschroeft en ik ging ook zo wat... ze gingen er gewoon niet uit en aangezien ik gewend ben om de laatste seconde in bijna stilstand uit te klikken was het even paniek ;). Ik ga maar even met de stelschroef aan de slag voor het volgende ritje..

Inklikken heb ik nooit problemen mee.. gewoon de voet op de juiste plek en hij klikt vanzelf bijna.

Plaats reactie