Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwetsbaarheid van Lak op frame

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 24 apr 2009 16:05

Ga het nog tot zaterdag afwachten (rij er dan nog is langs) en als ik dan niet meer nieuws heb ga ik jullie toch waarschuwen voor die zaak en (indien het merk tegenwerkt) eventueel ook het merk Frame.
Mijn eigen mening is dat het een accidentje is met het frame bij de FM of transport (aan de plaats te zien lijkt het er op of een pedaal of iets dergelijks van een andere fiets wat hard over die bovenbuis heeft gegaan, mogelijk door ze wat TE dicht bij mekaar te zetten, zou niet weten hoe je op die plaats anders zo'n schade kan krijgen), dus niet per sé een slechte kwaliteit lak. Kan dit eigenlijk nog niet zeker bevestigen, heb hem nu immers amper 1 week en heb er daarna slechts 1 rit mee gereden.
Blijf het echter schande vinden van zo'n grote fietsenzaak...

Zal van't weekend is foto's trekken, heb je toch iets meer een idee waar het over gaat.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 28 apr 2009 14:04

baron062 schreef:
Amclassic-fan schreef:
gamiel schreef:Mijn jet black anodized Principia van 3 jaar oud heeft nog geen spatje steenslag - knetterharde laag. En nee, hij staat niet altijd binnen op de Tacx....
Mijn MTB heeft dezelfde "afwerking" en ook hier geen problemen/beschadigingen. Ik ben een blij man!


Een geanodiseerd frame is een stuk minder kwetsbaar, maar daar zitten ook weer nadelen aan. Qua uiterlijk is het vrij saai, want nagenoeg altijd is het frame egaal 1 kleur. Je kunt een frame niet wit krijgen met anodiseren, iets dat in deze tijden toch erg belangrijk is ;) Een technisch nadeel van anodiseren is dat er pekel in de laag kan komen in de winter, daar kan het frame helemaal dof (of erger) van worden.


Saai is chique! :D

Heb een paar geanodiseerde Principia's, en het door jou geschetste probleem nog nooit meegemaakt. Ook niet op de 6 jaar oude MSL. Moet wel zeggen dat het waarschijnlijk helpt het frame af en toe in de olie (lampolie oid) te zetten. Dit vult de porieen.


Siliconenspray inwrijven helpt ook - het vuilt hecht niet / dringt niet in. Afspoelen met een tuinslang is afdoende.
En pekel? Dan kom ik niet op het fietspad, dan rij ik meestal in het bos ....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 01 mei 2009 00:23

Was verleden week zaterdagmiddag nog langs geweest bij FM. Hij vroeg me foto's te nemen en deze door te sturen zodat hij ze kon doorsturen naar de fabrikant. Mogelijk zou het frame dan terugmoeten.
Weer een weekje verder... ondertussen druk gehad met het werk, maar afgelopen dinsdagavond toch tijd gehad om foto's door te sturen. (als het lukt zouden dezelfde foto's ook hier online moeten verschijnen...)

[img=http://img219.imageshack.us/img219/90/lakschade1o.jpg]
[img=http://img523.imageshack.us/img523/3599/lakschade2x.jpg]
[img=http://img208.imageshack.us/img208/773/lakschade3g.jpg]

Ondertussen niets meer gehoord van FM. Had verleden week zaterdag dan zelf maar eens gehoord of men dan geen mooie stickers had die je er over zou kunnen plakken. Dat zou dus nog een mogelijkheid zijn en ging hij informeren.
De fiets zo maar terugsturen gaat geenszins gebeuren, dat staat voor mij vast! Dan moeten ze maar direct een ander frame geven, maar ik ga door hun fout niet enkele maanden zonder fiets zitten, dat bestaat niet!
Toch leuk hé... ne nieuwe fiets kopen !?! :-s

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 05 mei 2009 15:38

Zo, bij deze zien jullie toch iets beter waar ik het over heb in de vorige posts.
Zoals ik al zei ben ik zelf wel zuinig op mijn materiaal, maar is dit lak probleempje echter verwaarloosbaar? (In onze club zijn er die vonden dat het niet kon, terwijl er dan ook weer iemand is die zei dat het hem niet uit zou maken....)
Graag had ik dan ook jullie mening hierover geweten en/of iemand met gelijke ervaringen?

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 05 mei 2009 16:39

vind het gewoon niet passend voor een nieuwe fiets. het zou mij irriteren.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 02 jul 2019 21:05

Hallo

Ik heb vorige week een Ridley fenix Sl disc gekocht. Wanneer ik het achterwiel eruit haalde en de ketting op de kader liet rusten, viel het mij op dat er allemaal krassen op de kader kwamen. Terwijl ik echt voorzichtig ben geweest. Iemand die dit probleem herkent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jul 2019 22:16

Heeft de fietsenmaker een geen sticker op geplakt? min of meer iedereen heeft standaard een sticker over de liggende achtervork aan de aandrijfzijde zitten of zoals in mijn geval een verchroomde achtervork.
Campagnolo Ultra Dork

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 02 jul 2019 22:28

Ja er zit een sticker, maar niet op de binnenkant waar de ketting wel komt te liggen als je het wiel uitneemt

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2019 22:39

Dat hoort echt geen krassen te geven, het zal eerder gekrast worden door stuiteren van de ketting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 03 jul 2019 09:51

Ja dat dacht ik ook, maar geeft effectief krassen terwijl ketting er gewoon op rust. Bij mijn bianchi heb ik dit niet, zelfs niet wanneer ik met de ketting trap op het frame. Geen enkele kras

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 03 jul 2019 10:51

Is het een mat gespoten frame ?
Kan zijn dat de lak wat zachter is en daardoor krasgevoeliger is.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 03 jul 2019 10:57

Nee is blinkend frame. Ik kan jammer genoeg geen foto uploaden want krijg altijd foutmelding

Plaats reactie