Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettingblad wisselen

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 08 jun 2009 23:53

Hallo, misschien voor de meeste van jullie een simpele of ietwat domme vraag :

Ik zit met een 10 speed compactgroep met kettingbladen 50/34. Ik denk er aan om de 34 te vervangen door een 39
Die ben ik gewoon van op mijn andere racefiets die met tripple is uitgerust
Ik wil dit doen omdat ik meestal rond de 29 a 30km/u rijdt en als ik dit met de huidige kettingbladen doe ligt mijn ketting nogal scheef ( ik wil wel mijn kadans tussen de 90 en de 100 houden )

Dus nu de eigenlijke vraag : waar moet ik op letten ? Ik zie bij internetshops soms 10 speed bij een kettingblad staan , en als ik naar de gehele krankstellen kijk wordt er niets gezegd over 9 of 10 speed
Speelt dit echt een rol ? Zijn deze breder of smaller ?

grt
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 09 jun 2009 00:09

Dat kan zeker. Waar je op moet letten is het volgende:
- het kettingblad moet een steek van 110mm hebben. Dat is de diameter van de cirkel van de kettingbladboutjes. Deze zijn voor een compact crank. Dit wordt vaak aangeduid met BCD110. Kettingbladen voor een dubbel zijn 130mm (Shimano) of 135mm (Campagnolo) en die passen dus niet.
- het merk van de crank is van belang. Campagnolo carbon cranks hebben wel 110mm, maar één gat is weer 2mm afwijkend waardoor nog weer andere kettingbladen nodig zijn. Voor Shimano geldt dat niet.

Enkele merken voor kettingbladen waar je naar zou kunnen kijken zijn: TA, BBB, Shimano, Stronglight.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 09 jun 2009 00:22

Mocht je het willen weten, een 42 zou ook nog op je compact 50/** passen. Dus even kijken wat je wilt. Ik rijdt zelf meestal tussen de 28-38 afhankelijk of de wind erg hard is of niet en ik kom dan beter uit met een 42. Bij een 39 voor zit je al snel op het middelste tandwieltje achter (nu moet ik wel toegeven dat ik de 16 achter niet heb, dat zou wel schelen) als je even wind in de rug hebt en richting de 35 gaat. De 39 geeft natuurlijk wel meer ruimte om in de heuvels te rijden...even kijken waar je zelf naar zoekt.

Op o.a. deze website (http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm) kun je zoveel met tandjes combineren als je wilt en kun je kijken welk blad het beste bij jouw zou passen.
Cervélo & Cannondale

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 09 jun 2009 18:17

Ok, bedankt alvast voor jullie reaktie, ik denk dat ik voor een 39 ga naast de 50,

En is er een verschil tussen kettingbladen van een 9-speed en een 10-speed ? Qua dikte dan of zo ?
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Plaats reactie