Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

2 vragen over de kale berg

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 23 jun 2009 16:24

Hoi
Ik ga voor de eerste keer een col beklimmen en de ventoux is de uitdaging

Nu heb ik enkel een hoop vlakke km's in de benen en heb hier toch 2 vragen over :

Kies ik mijn oudere alu-fiets met de tripple er op ? maar zonder km-teller en of hartslagmeter , of kies ik voor mijn nieuwste carbonnen fiets met een compact er op ? Hier staat wel mijn polar op gemonteerd
Ik heb geen zin om weer eens mijn polar over te zetten en nieuwe bevestigingsbandjes te kopen/monteren
Eventueel kan ik mijn metertje gewoon even op de stuurpen kleven, zo heb ik toch nog mijn hartslag in het vizier
Ik heb deze week begrepen dat er een paar mensen omver zijn geblazen door de sterke wind. Daarom voor mij ook de keuze om eventueel mijn oude fiets mee op vakantie te nemen
Kort samengevat : kan het makkelijk met een compact of toch liever de tripple?

2) Wanneer is de weg naar de ventoux afgesloten als de tour daar passeert ? Ik ben daar namelijk diezelfde week. Ik dacht op woensdag en donderdag daar te fietsen als enkele dagen later het tourpeleton daar aankomt
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2009 16:26

1) Daar is geen sluitend antwoord op te geven, want je kennen jouw getraindheid niet. In het algemeen: het verschil tussen een compact en een triple is niet erg groot. Als je het met een compact niet zou redden, zou het met een triple waarschijnlijk ook niet gaan lukken. Bovendien is de carbon fiets lichter, dus daarmee doe je een stuk van het voordeel van een lichter verzet teniet.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jun 2009 16:29

De Triple! zonder twijfel.

De ventoux is een kreng van een klim en als het je eerste echte klim ooit wordt, zou ik zeker gaan voor de fiets met het lichtste verzet.
Live fast; die young. mijn blog

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 23 jun 2009 16:31

havana schreef:1) Daar is geen sluitend antwoord op te geven, want je kennen jouw getraindheid niet. In het algemeen: het verschil tussen een compact en een triple is niet erg groot. Als je het met een compact niet zou redden, zou het met een triple waarschijnlijk ook niet gaan lukken. Bovendien is de carbon fiets lichter, dus daarmee doe je een stuk van het voordeel van een lichter verzet teniet.


Ik kan redelijk uit de voeten op het vlakke ( in peleton gemakkelijk 100km a 30km/h) en alleen een gem. van 28km/h
Dit jaar een kleine 2000 km op de teller
Ik weeg wel een sappige 86 kg
Maar als ik jou mag geloven maakt het niet veel uit : tripple of compact ? Dat is al een duidelijk antwoord, thx
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 jun 2009 16:39

Wat is jouw lichtste versnelling op beide fietsen (dus de vertanding van de triple en de compact en het aantal tanden op het grootste kransje van de cassette)?
Heb je ooit een andere berg van 10+ km bedwongen? Zo neen, ga je dat die week ook nog doen? Het kan nooit kwaad om eerst te leren stappen voor je gaat lopen (waarmee niet gezegd dat sommigen over onvermoede klimtalenten beschikken, ondanks hun gewicht)...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 23 jun 2009 16:49

De triple heeft 52/42/30 met cassette 12/25 9 speed
De compact heeft 50/34 met cassette 12/27 10 speed

Ik rijd het meest op de 42/17 en heb daarom ook de 34 van de compact tijdelijk vervangen ( 10 min. werk ) voor op het vlakke

En ik geef toe dat ik bergop veel moeite heb, maar met moeite kan het ook.
Daarom liefst al wat theoretische / mentale voorbereiding
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 jun 2009 16:56

2.55 m/omwenteling voor de triple en 2.63 voor de compact (volgens de tabel op http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm), dus de triple en compact liggen niet ver uit mekaar.
In de regel heb je met beide combinaties, mits voldoende training, motivatie, goede indeling, goed eten/drinken e.d. gewoon genoeg! Neem je beste fiets zou ik zeggen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

namreh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 dec 2007 22:28

namreh 23 jun 2009 22:35

Ik heb heel veel gehad aan mijn triple en geloof me harde wind is het minste probleem. Misschien bij het afdalen.

En sprekend voor mijzelf; de kick als je boven bent is gelijk aan die van de finish van de marathon.

De Mont Ventoux is heel heel speciaal.

Veel succes en neem genoeg drinken en energybars mee.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 23 jun 2009 23:09

Ik zou de carbon fiets pakken met de compact. Het iets zwaardere verzet compenseer je met het mindere gewicht. En ik ga er van uit dat je beter op je nieuwe zit dan op je oude.

Je hebt nog genoeg tijd om met je fiets de Ardennen in te gaan om uit te proberen welke fiets beter bevalt.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 24 jun 2009 12:49

pak de fiets waar je het lekkerst mee fietst :)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 jun 2009 14:07

Als je zo licht bent dat je omver geblazen wordt dan zal het verzet niet zo een probleem zijn lijkt me.

Mocht je nog in Limburg komen: rij de brakkeberg op in Geulhem en doe dat zittend. Ga niet proberen zo snel mogelijk naar boven te rijden maar probeer het te doen met een cadans van boven de 70 en zonder dat je ook maar enige druk hoeft te zetten. Als je dat lukt is je verzet goed. (Het bos tussen St. Esteve en Chalet Reynard is qua hellingsgraad vergelijkbaar met de steilste 100 meter van de Brakkeberg alleen 100 keer langer.)



Volgens mij kun je normaal de dag voor de Tour nog gewoon omhoog fietsen, maar dat weet ik niet zeker.
Afbeelding

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 24 jun 2009 14:21

De Mont Ventoux. Ik was er met de dauphine. Je kon er toen de hele dag gewoon op. Met de tour zal de weg zeker een paar uur van te voren gesloten worden. Echter, het is echt heel druk, ook met 'gewoon verkeer' (vooral Campers...miljoenen :-) zo leek het.

Volgens mij moet je gewoon voor je lekkerste fiets gaan. Een lichter verzet wil niet altijd zeggen dat je met meer gemak boven komt. Soms kan je ook te licht fietsen...Bereid je gewoon goed voor. Fiets eerst in de omgeving een paar andere colletjes op. Col de Perty is echt heel tof.

Plaats reactie