2 vragen over de kale berg
Hoi
Ik ga voor de eerste keer een col beklimmen en de ventoux is de uitdaging
Nu heb ik enkel een hoop vlakke km's in de benen en heb hier toch 2 vragen over :
Kies ik mijn oudere alu-fiets met de tripple er op ? maar zonder km-teller en of hartslagmeter , of kies ik voor mijn nieuwste carbonnen fiets met een compact er op ? Hier staat wel mijn polar op gemonteerd
Ik heb geen zin om weer eens mijn polar over te zetten en nieuwe bevestigingsbandjes te kopen/monteren
Eventueel kan ik mijn metertje gewoon even op de stuurpen kleven, zo heb ik toch nog mijn hartslag in het vizier
Ik heb deze week begrepen dat er een paar mensen omver zijn geblazen door de sterke wind. Daarom voor mij ook de keuze om eventueel mijn oude fiets mee op vakantie te nemen
Kort samengevat : kan het makkelijk met een compact of toch liever de tripple?
2) Wanneer is de weg naar de ventoux afgesloten als de tour daar passeert ? Ik ben daar namelijk diezelfde week. Ik dacht op woensdag en donderdag daar te fietsen als enkele dagen later het tourpeleton daar aankomt
Ik ga voor de eerste keer een col beklimmen en de ventoux is de uitdaging
Nu heb ik enkel een hoop vlakke km's in de benen en heb hier toch 2 vragen over :
Kies ik mijn oudere alu-fiets met de tripple er op ? maar zonder km-teller en of hartslagmeter , of kies ik voor mijn nieuwste carbonnen fiets met een compact er op ? Hier staat wel mijn polar op gemonteerd
Ik heb geen zin om weer eens mijn polar over te zetten en nieuwe bevestigingsbandjes te kopen/monteren
Eventueel kan ik mijn metertje gewoon even op de stuurpen kleven, zo heb ik toch nog mijn hartslag in het vizier
Ik heb deze week begrepen dat er een paar mensen omver zijn geblazen door de sterke wind. Daarom voor mij ook de keuze om eventueel mijn oude fiets mee op vakantie te nemen
Kort samengevat : kan het makkelijk met een compact of toch liever de tripple?
2) Wanneer is de weg naar de ventoux afgesloten als de tour daar passeert ? Ik ben daar namelijk diezelfde week. Ik dacht op woensdag en donderdag daar te fietsen als enkele dagen later het tourpeleton daar aankomt
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge
1) Daar is geen sluitend antwoord op te geven, want je kennen jouw getraindheid niet. In het algemeen: het verschil tussen een compact en een triple is niet erg groot. Als je het met een compact niet zou redden, zou het met een triple waarschijnlijk ook niet gaan lukken. Bovendien is de carbon fiets lichter, dus daarmee doe je een stuk van het voordeel van een lichter verzet teniet.
havana schreef:1) Daar is geen sluitend antwoord op te geven, want je kennen jouw getraindheid niet. In het algemeen: het verschil tussen een compact en een triple is niet erg groot. Als je het met een compact niet zou redden, zou het met een triple waarschijnlijk ook niet gaan lukken. Bovendien is de carbon fiets lichter, dus daarmee doe je een stuk van het voordeel van een lichter verzet teniet.
Ik kan redelijk uit de voeten op het vlakke ( in peleton gemakkelijk 100km a 30km/h) en alleen een gem. van 28km/h
Dit jaar een kleine 2000 km op de teller
Ik weeg wel een sappige 86 kg
Maar als ik jou mag geloven maakt het niet veel uit : tripple of compact ? Dat is al een duidelijk antwoord, thx
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wat is jouw lichtste versnelling op beide fietsen (dus de vertanding van de triple en de compact en het aantal tanden op het grootste kransje van de cassette)?
Heb je ooit een andere berg van 10+ km bedwongen? Zo neen, ga je dat die week ook nog doen? Het kan nooit kwaad om eerst te leren stappen voor je gaat lopen (waarmee niet gezegd dat sommigen over onvermoede klimtalenten beschikken, ondanks hun gewicht)...
Heb je ooit een andere berg van 10+ km bedwongen? Zo neen, ga je dat die week ook nog doen? Het kan nooit kwaad om eerst te leren stappen voor je gaat lopen (waarmee niet gezegd dat sommigen over onvermoede klimtalenten beschikken, ondanks hun gewicht)...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
De triple heeft 52/42/30 met cassette 12/25 9 speed
De compact heeft 50/34 met cassette 12/27 10 speed
Ik rijd het meest op de 42/17 en heb daarom ook de 34 van de compact tijdelijk vervangen ( 10 min. werk ) voor op het vlakke
En ik geef toe dat ik bergop veel moeite heb, maar met moeite kan het ook.
Daarom liefst al wat theoretische / mentale voorbereiding
De compact heeft 50/34 met cassette 12/27 10 speed
Ik rijd het meest op de 42/17 en heb daarom ook de 34 van de compact tijdelijk vervangen ( 10 min. werk ) voor op het vlakke
En ik geef toe dat ik bergop veel moeite heb, maar met moeite kan het ook.
Daarom liefst al wat theoretische / mentale voorbereiding
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
2.55 m/omwenteling voor de triple en 2.63 voor de compact (volgens de tabel op http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm), dus de triple en compact liggen niet ver uit mekaar.
In de regel heb je met beide combinaties, mits voldoende training, motivatie, goede indeling, goed eten/drinken e.d. gewoon genoeg! Neem je beste fiets zou ik zeggen...
In de regel heb je met beide combinaties, mits voldoende training, motivatie, goede indeling, goed eten/drinken e.d. gewoon genoeg! Neem je beste fiets zou ik zeggen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik heb heel veel gehad aan mijn triple en geloof me harde wind is het minste probleem. Misschien bij het afdalen.
En sprekend voor mijzelf; de kick als je boven bent is gelijk aan die van de finish van de marathon.
De Mont Ventoux is heel heel speciaal.
Veel succes en neem genoeg drinken en energybars mee.
En sprekend voor mijzelf; de kick als je boven bent is gelijk aan die van de finish van de marathon.
De Mont Ventoux is heel heel speciaal.
Veel succes en neem genoeg drinken en energybars mee.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009
Cube Agree 2009
Ik zou de carbon fiets pakken met de compact. Het iets zwaardere verzet compenseer je met het mindere gewicht. En ik ga er van uit dat je beter op je nieuwe zit dan op je oude.
Je hebt nog genoeg tijd om met je fiets de Ardennen in te gaan om uit te proberen welke fiets beter bevalt.
Je hebt nog genoeg tijd om met je fiets de Ardennen in te gaan om uit te proberen welke fiets beter bevalt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Als je zo licht bent dat je omver geblazen wordt dan zal het verzet niet zo een probleem zijn lijkt me.
Mocht je nog in Limburg komen: rij de brakkeberg op in Geulhem en doe dat zittend. Ga niet proberen zo snel mogelijk naar boven te rijden maar probeer het te doen met een cadans van boven de 70 en zonder dat je ook maar enige druk hoeft te zetten. Als je dat lukt is je verzet goed. (Het bos tussen St. Esteve en Chalet Reynard is qua hellingsgraad vergelijkbaar met de steilste 100 meter van de Brakkeberg alleen 100 keer langer.)
Volgens mij kun je normaal de dag voor de Tour nog gewoon omhoog fietsen, maar dat weet ik niet zeker.
Mocht je nog in Limburg komen: rij de brakkeberg op in Geulhem en doe dat zittend. Ga niet proberen zo snel mogelijk naar boven te rijden maar probeer het te doen met een cadans van boven de 70 en zonder dat je ook maar enige druk hoeft te zetten. Als je dat lukt is je verzet goed. (Het bos tussen St. Esteve en Chalet Reynard is qua hellingsgraad vergelijkbaar met de steilste 100 meter van de Brakkeberg alleen 100 keer langer.)
Volgens mij kun je normaal de dag voor de Tour nog gewoon omhoog fietsen, maar dat weet ik niet zeker.
De Mont Ventoux. Ik was er met de dauphine. Je kon er toen de hele dag gewoon op. Met de tour zal de weg zeker een paar uur van te voren gesloten worden. Echter, het is echt heel druk, ook met 'gewoon verkeer' (vooral Campers...miljoenen zo leek het.
Volgens mij moet je gewoon voor je lekkerste fiets gaan. Een lichter verzet wil niet altijd zeggen dat je met meer gemak boven komt. Soms kan je ook te licht fietsen...Bereid je gewoon goed voor. Fiets eerst in de omgeving een paar andere colletjes op. Col de Perty is echt heel tof.
Volgens mij moet je gewoon voor je lekkerste fiets gaan. Een lichter verzet wil niet altijd zeggen dat je met meer gemak boven komt. Soms kan je ook te licht fietsen...Bereid je gewoon goed voor. Fiets eerst in de omgeving een paar andere colletjes op. Col de Perty is echt heel tof.