Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
bever
Forum-lid
Berichten: 1292
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 03 mei 2019 20:40

Theo V schreef:
03 mei 2019 08:01
bever schreef:
02 mei 2019 18:28
Theo V schreef:
02 mei 2019 09:26
Gevoelsmatig lijkt het erop dat je ketting ook te lang is.
Heb je deze wel op maat gemaakt voor je hem plaatste?
precies op maat geknipt als mijn vorige kettingen ;)
Ik heb gisteren mijn ketting ook eens groot/groot (52/27) gelegd en mijn derailleur staat zeker een centimeter of drie meer naar voren.
(ook een triple en een gs derailleur)
roos1 schreef:
03 mei 2019 07:50
Het was toch: ketting voor grote blad. Achter kleinste krans. Derailleur moet dan vertivaal staan.

Wat hij nu heeft is voor en achter op grote blad. En ook derailleur verticaal.

Denk dat de ketting idd te lang is

https://defietssite.nl/kettinglengte/
Dank beiden

Ik had juist het idee dat de ketting iets te kort was....Ik heb echter jaren lang zieke dingen gedaan met deze kettinglengte zonder ooit een probleem. :mrgreen: Als ik het gefixt heb, zal ik morgen een foto maken met ketting voor grote blad, achter kleinste krans en plaatsen.
En ik blijf benieuwd naar de mening van Keezx :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 6978
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 mei 2019 20:44

Als de ketting niet slap hangt op middenblad en het op 1 na kleinste kransje is tie niet te lang.....is allemaal niet zooo krities..
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 04 mei 2019 10:36

FM gaat niet rijk worden van jou 😀
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Gebruikersavatar
Locomotief
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Gebruikersavatar Locomotief 05 mei 2019 20:47

Weleens een Shimano shifter gedemonteerd. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik ging er vanuit dat als je iets zorgvuldig uit elkaar haalt je het ook weer in elkaar kunt zetten. Niets is minder waar! Wat over bleef was een jampot, die gebruik ik altijd om kleine onderdeeltjes in te bewaren, met honderden shifter onderdeeltjes.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

kasper
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 06 mei 2019 21:49

@Locomotief, terug in elkaar zetten wil wel. Ten minste ik heb zo eens een rechter 6500 Ultegra shifter gerepareerd met een donor shifter. Het een wel een 1000 stukjes puzzel en heel wat gevloek voordat de remhendel er weer opzit met de veer erachter op spanning. Uiteindelijk een metalen ballpoint vulling voor gebruikt om de veer te spannen. Leuk voor de lange, donkere, natte, koude winter avonden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 6978
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mei 2019 23:43

Nee_Nee schreef:
04 mei 2019 10:36
FM gaat niet rijk worden van jou 😀
Ik hou het allemaal niet zooo nauwkeurig bij, maar ik weet tot op 0,000001. cent wat viedzenmackerz aan mij verdienen...
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 mei 2019 12:04

Keezx wat hij niet aan jou verdiend, verdiend die wel aan een ander. Maak je daarover maar geen zorgen...
...

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 15 mei 2019 02:26

Ik ben een nieuwe fiets aan het opbouwen met hydraulische schijfremmen. Vanavond de shifters op het stuur gezet, schakelkabels erin gedaan. Omdat ik toch wilde proberen of ze werkten had ik de blokjes die de hendel blokkeren eruit gehaald en toen kneep ik natuurlijk per ongeluk ook een beetje in de rem... Dopje van het reservoir af en oliedruppels op de bank :oops:

Nu ook maar het gereedschap zoeken om de remmen te bleeden.

roelw
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 mei 2019 10:33

Beetje onderhoud aan de fiets gedaan: ketting vervangen, trapstel gedemonteerd, kettingbladen vervangen en vervolgens gemonteerd, cassette verwijderd, proper gemaakt en cassette terug gemonteerd.
Nu blijkt dat de kooi van de derailleur lichtjes tegen de spaken tikt als ik naar de kleinste versnelling schakel (in dit geval 34 x 27). Als de ketting op de 27 licht niet meer, dus enkel bij het schakelen kan je de kooi iets verder drukken. Uiteraard ga ik hier niet mee fietsen (te groot risico om de derailleur in het wiel te draaien) maar hoe los ik het op? Ik heb de achterpat al terug vast geschroefd (de twee 2mm inbus bouten waren iets gelost).
Kan het rek op de kabels zijn (de kabels gaan al meer als 22000km mee)?
Of moet ik de stelschroef van de achterderailleur bijregelen? Maar waarom zou dat dan plots moeten en was er eerder geen probleem?

walter-
Forum-lid
Berichten: 2276
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 10:41

Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.

Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.

Walter

walter-
Forum-lid
Berichten: 2276
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2019 10:49

Gekraak bij op de trappers staan de laatste weken. Ik denk probleem met achterwiel; bekijk ik later wel eens.
Even schakelt de derailleur vooraan moeilijk en kijk eens naar de voorderailleur tijdens fietsen en zie dat de kettingbladen niet in 1 vlak draaien. Gestopt en ik zie dat ik mijn sram hidden bolt kwijt ben....
Ik bestel en nieuwe en bij plaatsing merk ik dat de meeste schroeven van de crank veel te los staan; bij volgende onderhouden is dat terug een aandachtspunt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3508
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2019 17:15

walter- schreef:
20 mei 2019 10:41
Eventueel komt die stelschroef wat los of was het al langer zo zonder dat je met merkt. Als je fietst staat de ketting op spanning en komt de derailleur tijdens het kort schakelmoment daarom misschien net niet tegen het wiel.

Gewoon de derailleur even bijregelen. Is op 1minuut gedaan.
Meest praktische: op je grootste krans schakelen. Met de hand voelen of je derailleur wiel dichter bij je wiel kan duwen. Is dat zo, stelschroef bijregelen (even zoeken welk het is, je hebt 50% kans... eventueel kan je zien welke stelschroef bijna tegen de derailleur aanduwt; die is het). Stelschroef indraaien en als de derailleur niet meer met de hand dichter bij het wiel komt, is het ok. Even testen of na afschakelen je nog terug op de grootste krans geraakt. Indien niet schroef een ietsje uitdraaien...
1 minuut werk met een werkstand.

Walter
T gaat om de limiet schroeven (de rechter waarschijnlijk).
De stelschroef zou ik vanaf blijven, behalve als 't gewoon niet goed schakelt natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: t2300 en 8 gasten