Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 sep 2020 10:14

Ik ben zo ooit eens zonder het boutje op vakantie vertrokken (iets als nog snel voor vertrek de remblokken controleren, beslissen dat ze op zijn en nieuwe blokken inpakken en het boutje thuislaten...).
Een vakantie rondgereden met een dunne snelbinder om de remblokken op hen plaats te houden. Ik heb de vakantie overleeft. Kan me wel niet herinneren dat ze sleepten.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 sep 2020 09:15

Zaterdag gevallen en derailleur pat krom. Gelukkig heb ik een pat als reserve op voorraad. Deze pat zit met 3 verzonken inbusboutjes vast. 2 Boutjes heb ik kunnen verwijderen, de 3e zit muurvast (gecorrodeerd) waardoor het inbusgat uit is gelubberd. Geen paniek, beetje kruipolie er op en een aantal uur gewacht om met een linkse tap het boutje eruit te draaien.

Helaas breekt de linkse tap af in het geboorde gat. Uitboren lukt niet omdat het tapje net zo hard is als het boortje........

Aarghhh,........
Uiteindelijk met een Dremel v.v. slijpsteentje met 45graden kopje het kopje van het boutje voorzichtig weg kunnen "poetsen". Met een Bahco even het patje bewegen en knap zij het boutje.
Het was wel weer even zweten, pfffff.
Ik heb toch het idee dat een Torx schroefje minder problemen oplevert dan een binnenzeskant imbus.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 28 sep 2020 10:10

vincent75 schreef: 28 sep 2020 09:15 Zaterdag gevallen en derailleur pat krom. Gelukkig heb ik een pat als reserve op voorraad. Deze pat zit met 3 verzonken inbusboutjes vast. 2 Boutjes heb ik kunnen verwijderen, de 3e zit muurvast (gecorrodeerd) waardoor het inbusgat uit is gelubberd. Geen paniek, beetje kruipolie er op en een aantal uur gewacht om met een linkse tap het boutje eruit te draaien.

Helaas breekt de linkse tap af in het geboorde gat. Uitboren lukt niet omdat het tapje net zo hard is als het boortje........

Aarghhh,........
Uiteindelijk met een Dremel v.v. slijpsteentje met 45graden kopje het kopje van het boutje voorzichtig weg kunnen "poetsen". Met een Bahco even het patje bewegen en knap zij het boutje.
Het was wel weer even zweten, pfffff.
Ik heb toch het idee dat een Torx schroefje minder problemen oplevert dan een binnenzeskant imbus.
Voortaan, eerst proberen of het lukt om een Torx bitje in de versleten binnenzeskant te tikken, Vaak lukt het dan wel om de bout lost te draaien.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 sep 2020 10:14

Pollekes schreef: 28 sep 2020 10:10 Voortaan, eerst proberen of het lukt om een Torx bitje in de versleten binnenzeskant te tikken, Vaak lukt het dan wel om de bout lost te draaien.
Torx bitje ook geprobeerd, maar ging niet.
Al denk ik dat een tapse linkse tap ook niet echt de oplossing is omdat bij het indraaien van de tap de boel ook gaat verklemmen heb ik het idee.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 sep 2020 11:26

vincent75 schreef: 28 sep 2020 09:15 Zaterdag gevallen en derailleur pat krom. Gelukkig heb ik een pat als reserve op voorraad. Deze pat zit met 3 verzonken inbusboutjes vast. 2 Boutjes heb ik kunnen verwijderen, de 3e zit muurvast (gecorrodeerd) waardoor het inbusgat uit is gelubberd. Geen paniek, beetje kruipolie er op en een aantal uur gewacht om met een linkse tap het boutje eruit te draaien.

Helaas breekt de linkse tap af in het geboorde gat. Uitboren lukt niet omdat het tapje net zo hard is als het boortje........

Aarghhh,........
Uiteindelijk met een Dremel v.v. slijpsteentje met 45graden kopje het kopje van het boutje voorzichtig weg kunnen "poetsen". Met een Bahco even het patje bewegen en knap zij het boutje.
Het was wel weer even zweten, pfffff.
Ik heb toch het idee dat een Torx schroefje minder problemen oplevert dan een binnenzeskant imbus.
Dan heb je geluk gehad dat het boutje breekt want een linkse tap in een M4 boutje is zoals je het zelf al zegt lastig om dat er weinig vlees overblijft en de bout juist daarom zich verder vast gaat zetten. Beter was het m.i. gewoon uitboren met een 3,2 mm boortje en opnieuw M4 tappen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 okt 2020 12:40

ypuh schreef: 16 sep 2020 11:57 Nog ff contact opgenomen met de garantie service van Sigma Sports omtrent de gebroken zadelpen, omdat ik er vrij zeker van was dat ik met mijn momentsleutel niet in de buurt was gekomen van de 8nm torque waarde. Kreeg wel een duidelijke reactie terug omtrent het smeren van carbon grip op de seat clamp.
Nog even een korte terugkoppeling; via mijn dealer en vanuit Cervelo (niet SigmaSports, want die wouden de aanvraag niet doorsturen en Cervelo handelt niet rechtstreeks met klanten) vandaag een nieuwe zadelpen ontvangen uit garantie.

Ondanks dat het deels mijn eigen fout is, vond ik dat de montage instructies niet erg duidelijk waren en de pen ook wel erg snel geknapt is. Cervelo vroeg wel wat foto's (o.a. van het serienummer van mijn frame), maar was uiteindelijk heel makkelijk en snel met het opsturen van een nieuwe pen.

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 okt 2020 07:59

Geluksvogel, scheelt je weer zo'n €175,-! ;)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 nov 2020 00:09

Vandaag zonnig ritje in de Ardennen, mijn kopvrouw scoort haar eerste 2020 lekke band.
Was net aan een garage.
Snel nieuwe bb, opblazen met co2 patroon...
En dat ging goed fout: we hebben een adapter die geschroefd wordt op het ventiel, vroeger nooit problemen mee gehad. Nu kwam bij het terug los draaien deel van ventiel gewoon los. Jullie kennen het bijhorende geluid wel 😉
Poging 2: zelfde resultaat. Met 2 patronen gebruikt en nog eentje in voorraad gekozen om in de garage hulp te vragen. Met succes!
Bb is van Schwalbe, dit euvel nog nooit eerder gehad.
Denk voor de zekerheid andere adapter aan te schaffen, niet te schroeven.
Voor de rest was het fantastisch fietsen: zon en weinig wind, jammer dat de hellngen je met de neus op de feiten drukken: de zomerconditie is ribbedebie.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 nov 2020 06:16

Co2 zorgt er voor dat alles vastvriest. Ik spuit altijd eerst wat water vanuit mijn bidon over het ventiel en de co2 adapter voordat ik alles loshaal.
o'7o

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 nov 2020 07:40

Altijd zorgen dat de ventielkern van je ( reserve) binnenbanden vastgedraaid is.
Wanneer je een Co2 tooltje gebruikt die je op je ventiel moet schroeven, bestaat de kans dat je bij het "erafschroeven" van het tooltje de ventielkern mee los draait.
Dat is het eerste dat ik doe wanneer ik een nieuwe bb uit de verpakking haal, zo'n tooltje zit standaard bij mijn Co2 tooltje in het tasje.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27538
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2020 08:13

Bijvoorbeeld Lezynepompjes met slang hebben dit euvel ook. Je draait het slangetje eraf en de ventielkern komt vrolijk mee. Oplossing is heel simpel, de kern van een reserveband gewoon idioot goed vastzetten!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 nov 2020 08:21

scottpch schreef: 29 nov 2020 07:40 Altijd zorgen dat de ventielkern van je ( reserve) binnenbanden vastgedraaid is.
Wanneer je een Co2 tooltje gebruikt die je op je ventiel moet schroeven, bestaat de kans dat je bij het "erafschroeven" van het tooltje de ventielkern mee los draait.
Dat is het eerste dat ik doe wanneer ik een nieuwe bb uit de verpakking haal, zo'n tooltje zit standaard bij mijn Co2 tooltje in het tasje.
Komt door bevriezing. Even wat water uit de bidon erop spuiten om te ontdooien voorkomt dat de kern meekomt.

Plaats reactie