Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

ryan.8
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jun 2017 13:20

ryan.8 06 jul 2020 09:43

thestudent, dit is inderdaad gedaan volgens de shimano methode: groot groot zonder door de deraillieurs te gaan + 2 schakels.

Op het laatste plaatje ligt de ketting groot groot, en lijkt de deraillieur nogal gerekt te staan.

De reden waarom ik denk dat het mogelijks te kort is, is omdat de ketting nogal strak staat + als er achteruit getrapt wordt in deze stand de ketting vanvoor afvalt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2020 09:49

ryan.8 schreef: 06 jul 2020 07:55 Hbe ik mijn (nieuwe) ketting te kort gemaakt?
Nee, is precies goed zo.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jul 2020 10:10

ryan.8 schreef: 06 jul 2020 09:43 thestudent, dit is inderdaad gedaan volgens de shimano methode: groot groot zonder door de deraillieurs te gaan + 2 schakels.

Op het laatste plaatje ligt de ketting groot groot, en lijkt de deraillieur nogal gerekt te staan.

De reden waarom ik denk dat het mogelijks te kort is, is omdat de ketting nogal strak staat + als er achteruit getrapt wordt in deze stand de ketting vanvoor afvalt.
Bij het achteruit trappen zal de ketting er bijna altijd aflopen in de stand groot-groot, maar goed het is niet de bedoeling dat je achteruit trapt om vooruit te komen, toch . . . . ? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2020 11:29

Groot-groot heeft geen functie bij het fietsen, maar is een goede test bij de montage. Als groot-groot kan, dan maak je niets kapot als je tijdens het fietsen een schakelfout maakt en de boel kapot maakt

ryan.8
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jun 2017 13:20

ryan.8 06 jul 2020 13:00

Dan laat ik het zoals het is. Bedankt voor de input! :)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 jul 2020 07:54

Tijdens het verwijderen van de framebeschermstickers op de MTB van mevrouw de Poldertoerist, de fles wasbenzine om laten vallen die leegliep over mijn telefoon. Iphones kunnen daar kennelijk niet tegen. het doet hele rare dingen met je scherm...

De nieuwe stickers zitten wel erg netjes. overigens...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

leon1
Forum-lid
Berichten: 3002
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 17 jul 2020 08:53

autsch... dat is niet handig idd...

Zo dacht ik laatst even de achterrem van de mtb te kunnen onluchten zonder de blokken te verwijderen. En natuurlijk...bij het loshalen van de slang mooi olie over de blokken heen... :roll: Dus dat doen we ook nooit meer... :lol:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 18 jul 2020 23:32

Verprutst met sleutelen is misschien niet helemaal een correcte omschrijving, maar wat me tijdens de vakantie overkwam past helemaal bij mijn neiging om af en toe een klein boutje of moertje op de grond te laten donderen voordat ik hem veilig in het magnetische bakje heb. Waarna het me minuten kost om het met mijn minder wordende ogen weer te op te sporen.
Op het chaletje bij de camping aangekomen wilde ik na het uitpakken van de auto de wielen nog even snel in de racefiets zetten. Het voorwiel ging er niet lekker in en ik meende te zien dat het veertje van de snelspanner iets over de endcap van de naaf was geschoven. Ik dacht ik haal die snelspanner er wel even uit, zet het wiel in de vork en dan de spanner er weer in. Daarbij speelde ik het echter klaar om één van de stuitgrage veertjes te laten vallen. Een paar minuten zoeken op de grond rond het wiel leverde niks op. En opeens zag ik ook dat ik hiermee bezig was op een veranda met vervelend brede spleten tussen de planken, en daaronder een langzaam aflopende berghelling met allemaal steentjes en begroeiing. Dat veertje zal toch niet tussen de planken door zijn gevallen....
Maar even kijken met het andere veertje of dat er überhaupt tussen door past. Ja dat doet het en het lukt me uiteraard ook om dit veertje langs deze weg te laten verdwijnen. Nu zijn beide veertjes pleite. Na 5 minuten zoeken vind ik er ééntje terug op de helling maar de ander is nergens te bekennen. Ik begin al te denken om ergens een sterke magneet te organiseren. Toch nog eens boven op de veranda kijken. Stomtoevallig valt mijn oog op het wiel en opeens zie ik het veertje, het is tijdens het vallen blijven hangen aan een spaak (Sapim CX Ray). Eind goed, al goed en zo zie je maar weer dat aero-spaken toch bepaalde voordelen hebben :D.
Moraal van het verhaal: zorg altijd voor een goede sleutelondergrond.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 jul 2020 23:54

Scheelt dat die veertjes verder niet perse nodig zijn om te kunnen fietsen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jul 2020 07:09

Sterker nog ik monteer ze nooit!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 jul 2020 07:53

havana schreef: 19 jul 2020 07:09 Sterker nog ik monteer ze nooit!
weight weenie :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jul 2020 08:02

Heeft niks met gewicht te maken.

Plaats reactie