Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 mei 2021 23:34

ic3d schreef: 01 apr 2021 12:28 Niet iets zelf verprutst, maar tijdens het fietsen wel een spaak gebroken en toch een lange weg naar huis gefietst, want ik had niet heel veel andere opties. Dus... wellicht toch wel mijn achterwiel verprustst dan.
Gisteren hetzelfde meegemaakt tijdens een ritje in de Ardennen. Rem open gezet en met een lichtjes slepend wiel verder. Niet erg leuk, en in de afdalingen voorzichtig afremmen.
Het was al de zoveelste spaakbreuk bij deze Easton wielen. Ik heb het gehad! Bijna ieder jaar mag ik in Baillonville bij Cycles Bodart (enige in de ruime regio die de gepaste spaken in voorraad heeft) langs om het wiel te herstellen. Jammer, het waren voor het overige fijne wielen.
Vandaag cassette overgeplaatst op een setje Fulcrum 3 dat al enige tijd werkloos op verse kilometers hing te wachten. Wel nieuwe buitenbandjes nodig.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 05 mei 2021 15:05

Omdat het leek alsof er gekraak uit het frame kwam, wilde ik de bouten van de voorbladen checken en aandraaien. Momentsleutel ingesteld op 12NM, en de laatste brak af. Enkel het kopje. Ultegra, 5000km, nog niet eerder aangedraaid (niet zo slim van me). Nu natuurlijk met geen mogelijkheid meer los te krijgen :o
WD 40, uitboren, naar FM brengen, nog andere tips? Wil m'n fout graag zelf herstellen...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 05 mei 2021 15:18

zit nog torx tand op, WD40 en dan eruit draaien, of linkse tap gaat ook nog lukken. nog veel te vroeg om aan uitboren te denken. zorg dat alles in de bankschroef oid zit zodat je volle kracht kunt zetten

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 05 mei 2021 16:12

Probeer inderdaad eerst eens of je torx bitje nog grip krijgt op het afgebroken deel.

12 Nm lijkt me ook wat veel voor een bladboutje. Ik zet ze zelf op 6 Nm vast met een drupje loctite. Zie ook het volgende overzichtje met aanhaalmomenten: http://www.m-gineering.nl/data.htm
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mei 2021 16:15

Dat gaat niet lukken. Ten eerste is WD40 geen kruipolie om vastgerot schroefdraad los te weken, Imal is daar geschikter voor. Verder heeft het m.i. wel erg weinig torx over om daar een bitje o.i.d. in te steken, een linkse tap heeft meer succes voor dat men gaat uitboren.

Btw., vlgns Shimano is het aandraaimoment 10-12 Nm.

Vlgns mij zou je ook gewoon zonder problemen met het crankstel verder kunnen fietsen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 05 mei 2021 16:38

Alvast bedankt voor alle tips! Randje overgebleven torx is te weinig...schiet meteen door.....nu ergens links tappers gaan regelen :-)

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 05 mei 2021 18:08

Torx bit vlak afslijpen aan bovenkant, dan in de ratel, goed veel kracht op de kop houden zodat de bit niet verschuift en dan draaien met eventueel een verlengstuk.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mei 2021 18:39

Als je het al voor elkaar krijgt om tijdens het losdraaien dat de torx-bit blijft zitten krijg je het wel los maar zou de kruipolie eerst een nachtje laten intrekken.

Het is mij ooit eens gelukt om een inbusbout los te draaien met een ratel waarbij de bovenkant van de ratel en de achterkant van het 'werkstuk' in een klem waren gevat om te voorkomen dat de inbus-bit van de ratel zou losschieten, maar of dit ook werkt met een bladboutje van een crankstel.??
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

AllezVin
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 aug 2017 21:42

AllezVin 22 mei 2021 19:36

Echt verprutst nu niet. Maar bij fietsen was er een ratelend lawaai aan de stuurpen en was de linkse onderste inbusbout. Thuis de bout vast willen draaien maar draaide zot en de draad was was helemaal weg en opnieuw getapt maar kreeg geen grip meer . Dus dan maar een BBB stuurpen gaan halen
Bijlagen
20210507_142311.jpg

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 24 mei 2021 19:13

Niet vandaag verprutst, maar wel een tijd geleden en daar ben ik onlangs achter gekomen.

Tijdje geleden overgestapt op tubeless en mij altijd verbaasd dat de wangen vanaf de montage van de banden latex bleven 'zweten' op de wangen. Na enig gebruik ook continue latex-lekkage-vlekjes op het loopvlak bij kleine beschadigingen. De banden bleven niet heel goed op spanning, maar toch genoeg om gewoon op te rijden.

Nu, een week geleden, nieuwe banden van hetzelfde merk en type (Schwalbe Pro One TLE) gemonteerd. Deze banden 'zweten' helemaal geen latex op de wangen. Hoe kan dat?

Uiteraard kan ik niet uitsluiten dat er er kwaliteitsverschil is tussen batches van dezelfde band, maar volgens mij is er een andere verklaring.

Bij de eerste montage heb ik de sealant niet geschud voordat ik deze in de band deed. Dat heb ik nu, bij de nieuwe set banden, wel gedaan. Et voilá.

Dus ja, ik heb het destijds verprutst door niet te schudden. Zo simpel kan het zijn.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 24 mei 2021 19:19

Heb hetzelfde mee gemaakt met de Schwalbes. Lijkt me gewoon aan de band te liggen en niet aan het feit of je al dan niet schudt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 mei 2021 19:28

Wat zegt Schwalbe hierover, heeft iemand contact met hun opgenomen over het 'zweten' van de (bepaalde serie) Pro One TLE .?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie