Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 okt 2009 13:09

jaapieo schreef:overigens maakte een fietsenmaker (waar ik doorgaans nooit kom) wel een blunder...
expander en topcap bouten dolgedraaid en bij thuiskomst en nadere inspectie (waarbij ik er dus achterkwam dat de draad van de bouten kapot was) bleek er een scheurtje in mijn splinternieuwe canyon voorvork te zitten!
Morgen stuur ik hem op en dan hoop ik dat ze bij canyon zo lief zijn een nieuwe op de post te doen...
Anders heb ik een behoorlijk probleem (of ik moet ergens anders een voorvork vinden)


Nee hoor dat is niet jouw probleem, maar dat van de FM die de boel gesloopt heeft. Dan belt die toch lekker Canyon op om te zeggen dat ze een nieuwe vork willen kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 05 okt 2009 17:09

Voorwiel van de MTB verkeerd om gemonteerd waardoor de draairichting van de band verkeerd was..........

Ik snapte niet waarom iedereen zo enthousiast over de koersvastheid van de banden was !!!!
Twitter: @rbruijns

oldboy
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 11 apr 2008 09:46

oldboy 05 okt 2009 17:13

Een Chris King Bottom Bracket beschadigd tijdens het vastzetten. Enkel lichte optische schade maar, DAMN wat raakt dat snel beschadigd. Bedoel is wel mooi en alles die kleurtjes maar, hadden ze niet in de handleiding dit ff kunnen aangeven dat je een of fluwelen crank-tool moest gebruiken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 okt 2009 17:17

Afgezien van af-en-toe een rem of versnellings (buiten) kabel te kort afknippen of het stukje glas vergeten uit de buitenband te pulken bij een lekke band valt het bij mij wel mee.

Wel ooit een keer de stuurpen van mijn vriendin vergeten aan te draaien toen ik haar stuur lager had gezet. Die keek raar op toen ze bij de verkenning van haar tijdritje de bocht om stuurde, maar toch rechtdoor ging (en onderuit schoof, oeps....)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 05 okt 2009 21:38

geen vermaak leuker dan leedvermaak zullen we maar zeggen dus hierbij mijn bijdrage: achterderrie Dura ace 10 speed kapot doordat het kabeltje niet vast genoeg zat naar mijn zin, gevolg even iets vaster en dag schroefdraad.

Zelfde enige dagen later bij bracket, even iets te vast en jawel bracket kwam los te liggen met het schroefdraad van het frame. (Bianchi au!)

Wel wat van geleerd, nu 3 maten momentsleutels om de kracht van mezelf wat in te dammen.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2009 13:21

Nou ik dacht ik breng mijn slr achterwiel naar de dealer, de vorige had ik zelf gespaakt en ik dacht dat was zo'n &&^% klus dat ik hem maar wegbracht.

Maar die namen mij "mavic tubeless spaaktips" niet mee bij de laatste spaak schoot de spaak uit de velg, dus schroefdraad kapot en velg verziekt a € 110,-

Ps.
Nu met korting een mooie tweede hope pro2, notubes olympic, CX ray set laten spaken :-)!!
dus echt rauwig was ik er niet om. en drie voorwielen dus op elk wile een ander band!! kan ik makkelijk wisselen tuusen verschillende banden.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 06 okt 2009 13:30

Nou, hier nog zo'n prutser :D. Even een bidonhoudertje verwisselen en de schroef er scheef indraaien. Resultaat: schroefdraad vernaggeld en kan houdertje nog maar met één schroef vastzetten. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen (busje hangt er scheef in, nog voor zo'n 1/3 vast aan ringetje)
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 06 okt 2009 14:14

Heb je veel materiaal over? Dan iets opboren en kijken of je een maat groter kan tappen. Tweede mogelijkheid is om te kijken of een helicoil nog past, en dan heb je ook weer schroefdraad.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 okt 2009 16:41

@Watikjebrom
Busje uitboren. De valt dan in je frame en moet er bij je bracket weer uit (dus crank en trap-as demonteren). Nieuw busje plaatsen dmv een speciale tang of met een boutje en moertje (staat vast ergens tussen de sleuteltips hoe, anders wil ik het je ook wel uitleggen)

Kost je een paar euro voor een busje als je het zelf doet of een paar tientjes als je fietsenmaker het moet doen (want veel werk)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

cb
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 aug 2009 01:03

cb 06 okt 2009 17:24

Was ik 2 weken geleden lekker aan het fietsen toen er ineens wel erg veel speling op mijn linkerschoenplaatje zat. Toen plotseling de linker crank van mijn Hollowtech II crankstel onder mijn schoen bungelde kon ik vaststellen dat er met mijn schoenplaatjes niets aan de hand was. In mijn ijver bij het monteren van de crank op de trapas had ik een lekkere dot vet gebruikt. Gelukkig heb ik altijd inbussleuteltjes bij dus ik kon binnen een minuut weer verder rijden maar het vet is eruit.
Sensa tioneel

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 06 okt 2009 17:38

De zadelpen van mijn oude stalen racefiets te strak aangedraait. Ik bleef maar door draaien, omdat ik het idee had dat de pen nog niet helemaal vast zat, maar dat bleek dus het zadel te zijn dat niet goed op de pen zat. Ik kwam erachter dat er iets fout was, toen de boutbehoorlijk vernaggeld was. Dus ik kan de bout nooit meer op een normale manier los krijgen. Gelukkig zit de pen wel op de goede hoogte ;)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 okt 2009 18:06

Gewoon met een hamertje een inbus sleuteltje erin rammen tot hij goed vast zit en dan los draaien. Ga er wel vanuit dat je imbussleutel ook verloren gaat, tenzij dit een beetje goede kwaliteit is. Nieuw boutje erin en klaar :).

Plaats reactie