Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jul 2019 15:44

Kiekeboe schreef: 08 jul 2019 14:20 zadel die afbreekt, bij het opheffen van de fiets?
Ook wel eens meegemaakt! Ti zadelrails die brak toen ik de fiets optilde om 'm achterin de auto te laden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 15 jul 2019 17:36

Nog niet echt verprutst, omdat ik niet te hard wil slaan op mijn Powerway R36 voornaaf. Een van de keramische voorwiel lagers loopt niet meer zoals het hoort en deze wil ik vervangen. Ik krijg dit lager met geen mogelijkheid eruit. Uiteindelijk toch nog gelukt door de inwendig as bus opzij te werken en op de binnenzijde van het lager kunnen tikken.

Afbeelding
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

JaapWgt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2013 10:31

JaapWgt 22 jul 2019 21:49

Had wat speling op het voorwiel (rem aantrekken en fiets naar voren/achter zorgde voor een kraak).

Dus voorbouw los en stelschroef in de voorvork wat aangedraaid. Iets te hard :oops: want hoorde een aardig krakje en toen draaide de stelschroef dol. Hij grijpt dus niet meer aan op de voorvork.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xVKMXEd ... J&index=17

Niet al te best, maar hebben jullie een idee wat er kapot is? :?:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jul 2019 22:08

100% carbon vork?

In de vork zit een expander; die draai je 'vast' in de voorvork (je draait de expander breder zodat die vaster zit).
Nadien draai je de stelschroef in de expander. En je kan met de stelschroef de lagers zo aandraaien dat de speling weg is op lagers zodat je vork 'vast' in het frame zit en toch ronddraait. Nadien zet je met de stuurpen alles vast (op zich zou je de stelschroef terug kunnen losdraaien; stuurpen houdt alles vast.).
Maar ook: de stelschroef moet je niet zeer vast zetten.... voor niks nodig. Enkel de speling moet weg.

Wat je hoort piepen is de expander verwacht ik. Dus stelschroef eruit en je expander eens losdraaien en terug vast (en zet hem eventueel op de goede hoogte terug).
Normaal is er ergens aangegeven hoe vast die expander moet vastgevezen worden. Dat is niet zo heel vast; je leven hangt er ook niet van af....
Ik heb al eens geweten dat de expander te hoog kwam zodat het afstellen niet meer lukt; dan kan je idd veel kracht zetten op de stelschroef zonder dat vorkspeling weg komt. En eventueel komt de expander door het hard aandraaien nog meer omhoog...

Walter

JaapWgt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2013 10:31

JaapWgt 23 jul 2019 17:14

Dank je wel voor de info, Walter!

Helaas krijg ik de stelschroef er niet meer uit (die draait 'ins blaue hinein'). Dus kan de expander er ook niet uit.

Fiets bij lokale fietsenmakert afgeleverd :)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jul 2019 11:19

Dame hier had nieuwe schoenen met boa sluiting gekocht. Ze zou even snel de kaartjes eraf knippen en knipt zo het draadje van de sluiting door... :roll: :lol:

Inmiddels maar een nieuwe sluiting besteld...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 jul 2019 20:19

Ik zie het zo gebeuren!

mtv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:12

mtv 29 jul 2019 14:25

Niet zozeer verprutst bij het sleutelen, maar toch verprutst: ik kwam erachter dat in de rails (Ti) van mijn o zo fijne Selle Italia SLR zadel (met carbon dek) twee scheurtjes zitten, op de plek waar de rails geklemd worden. Is zoiets te repareren? Of is de rail separaat te vervangen? Of is het einde zadel...?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15960
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jul 2019 15:48

mtv schreef: 29 jul 2019 14:25 ...............Of is het einde zadel...?
Ik vrees het laatste.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mtv
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:12

mtv 29 jul 2019 18:11

Thought so... dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 29 jul 2019 20:53

Verprutst nee, leermoment ja.

Had al enkele maanden een felle keiharde tik ergens uit het balhoofd. Fietsmaatjes hoorden het ook duidelijk. Al meerdere keren de hele boel schoongemaakt, ingevet, nóg beter ingevet, lagers vervangen, goed (op moment) alle boutjes en topcap vastgezet. Speling van het balhoofd opnieuw en opnieuw gecontroleerd. Expander goed ingevet, nóg beter ingevet. Topcap, spacers, alles goed ingevet. Ook steekassen ingevet, steekas vaster gezet. Etc etc.

Het moest wel ergens uit het balhoofd komen. Vooral bij pittige hobbels, drempels, veeroosters kwam er telkens een felle tik, maar ook soms op het moment dat ik 1 hand van het stuur haalde of gewicht verplaatste. Zonder twijfel zat het probleem ergens aan de voorkant van de fiets.

Gek werd ik ervan, horendol, het werd echt een soort obsessie. Tot ik gisteren opeens dezelfde tik hoorde toen ik de fiets bij de zadelpunt optilde. Zadel verwijderd van de pen (bij een Trek Emonda schuift het zadel over de pen heen), ingevet met carbonpasta, en weg is de tik!

Misschien dat iemand dit ooit leest en er op deze manier iets aan heeft :)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 jul 2019 01:03

Hopelijk (nog) niet verprutst.
Mijn voorwiel Fulcrum 4 liep niet meer soepel.
Dus de stelbout wat losser gezet. Resultaat: spint fantastisch. Vanavond hoorde ik bij het aanzetten geluidjes aan het voorwiel, mijn vrees was terrecht: nu te veel speling op de lagers.
Dat wordt weer bijregelen!

Plaats reactie