Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

iemand verstand van Dura Ace 8 vit?

koelboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2009 19:55

koelboy 14 dec 2009 01:55

Ik heb op mijn trainingsfiets een DA 8 vit STI groep. Erg fijne en vooral mooie groep, maar schakelen gaat erg slecht. Althans, het zwaarder schakelen gaat perfect, maar om lichter te schakelen moet de shifter altijd 'verder dan de klik' geduwd worden om daadwerkelijk te schakelen, erg irritant.

Alle onderdelen zoals binnen/buitenkabels, ketting en cassette zijn in goede staat, daar ligt het niet aan. Ook de afstelling lijkt in orde, anders zou hij ook niet zo netjes zwaarder schakelen. Wel is het zo dat er een HG-30 12-21 cassette op zit, in combinatie met een SRAM 8 speed ketting. Tevens zitten er Tacx derailleurwieltjes op, die niet zoals de originele wieltjes zijdelingse speling op het glijlager van het bovenste wieltje hebben.

Zou het kunnen dat de HG-30 cassette gewoon te goedkoop is en sowieso slecht schakelt, of slecht combineert met de SRAM ketting? Of werkt DA 8 vit slecht met de Tacx wieltjes? In mijn ervaring mis ik de zijdelingse speling van het bovenste derailleurwieltje niet op mijn 9 speed MTB, daar zitten ook Tacx derailleurwieltjes op.

Of ben ik gewoon te kritisch en is DA 8 speed gewoon niet heel exact? Dat lijkt me sterk want het opschakelen gaan echt behoorlijk lastig...

Hoor graag jullie mening!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 dec 2009 09:19

Kabel gewoon een stukje strakker draaien?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 dec 2009 09:33

ik zou inderdaad de kabel toch nog eens een stukje strakker draaien.
Een klein beetje maar.

koelboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2009 19:55

koelboy 14 dec 2009 10:42

Ja dat zou je zeggen. Maar als ik dat doe, schakelt hij niet meer soepel af... ik denk dus dat het niet de afstelling is...

koelboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2009 19:55

koelboy 14 dec 2009 11:34

in mijn ervaring zorgen stroeve kabels met name voor stroef zwaarder schakelen, maar om 100% zeker te zijn zal ik ze idd maar vervangen...

Overigens is de shifterkop gloednieuw, althans, ik kocht hem nieuw bij een fietsenmaker waar hij al jaren onverkocht in het magazijn lag. Heb ook al gedacht aan verdroogd vet door ouderdom ed, maar in mijn beleving zou dat ook met name het zwaarder schakelen moeten beïnvloeden. Het probleem voelt meer alsof de combinatie van onderdelen niet goed is.

Eerst maar eens die kabels vervangen dan.

koelboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2009 19:55

koelboy 14 dec 2009 11:44

Overigens verdenk ik de combinatie van onderdelen om dat ik meen dat DA 8 vit een andere hoeveelheid kabel verschuift per 'klik' dan andere Shimano 8 vit systemen, zie http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html

Daarom vrees ik een beetje dat ik een DA cassette moet gebruiken, of zijn er mensen die zonder problemen een niet-DA cassette gebruiken in combinatie met DA 8 vit?

koelboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 apr 2009 19:55

koelboy 14 dec 2009 12:16

Ho, ik lees net in het artikel waar ik naar verwees dat alle 8 speed cassettes inwisselbaar zijn, incl DA... eerst maar nieuwe kabels dus.

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 14 dec 2009 18:46

Heb ook de Da 8 speed met allerlei cassettes en kettingen gebruikt.... geen probleem. fiets nu met een 9 speed cassette zonder het grootste blad maar wel met de 8 speed spacers er tussen. daarmee heb ik nu een cassette met 1 tandje oplopend...schakelt ook prima.

Maar je moet wel een achterderailleur hebben die bij je shifter past...die DA shifters hebben een ander kabelverzet(?) dan andere shifters en de originele a. der. is daar aan aangepast.

En als het de kabel is moet je daar volgens mij op alle bladen last van hebben...

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 14 dec 2009 22:49

Hoe oud is die ketting?
Het klinkt mij namelijk als een versleten ketting.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 dec 2009 23:09

Bij dura Ace 7400 worden door de shifter 9v stapjes gezet. Door de zwaardere veerspanning van de derailleur wordt de spacing op de cassette weer 8v-maat. mijn ervaring: 7400 shifters zijn gevoelig voor vuil, zeker na meer dan 15 jaar, WD-40, fiets op de kop zodat het een nacht kan intrekken, doet wonderen. DA 7400 is wel onverwoestbaar! allerlei combinaties zijn mogelijk, zelfs met 8v Deore derailleur. Lees de tips van Sheldon Brown.

Plaats reactie