Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Super compact dmv XT/SRAM-10sp cassette en shimano tripel de

checkerpig
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:50

checkerpig 31 mei 2011 23:02

Hallo, ik rij binnenkort de Dolomiti en overweeg om mijn compact uit te rusten met een XT 32-11 cassette en een lange kooi achterderrie. Kwestie van wat rond te kunnen malen op de Giau.

In de laatste fiets staan er twee verhalen die hierover gaan. Een shimano 5700 achterderailleur zou kunnen met een 32 cassette. Wanneer ik op internet naar de 5700 specs kijk, hebben ze het bij de tripel versie over een "medium cage". Zou ik niet beter naar een echte lange 5600 of 6600 op zoek gaan?

CP.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 jun 2011 01:19

De lengte van de kooi is niet het bepalende. De XT RD 771 inverse heeft een cage van slechts 67mm en schakelt toch tot 47tanden totaal! Ik heb ook gelezen (uit eerste hand) dat de Shimano RD 5700 (de derailleur voor een tweevoudig crankstel dus) 32 t schakelt. Dit komt ongetwijfeld door de andere stand van de twee "links" ten opzichte van de tandwielen. Zelf kan ik dat niet beoordelen. Ik heb geen winkel om even alles zelf uit te proberen. (zou ik wel graag in alle gevallen doen!)
probeer je eigen materiaal het eerst uit en draai de b-screw helemaal in en als het niet werkt, kies anders een Deore uit de 9v serie achterderailleur. Die doen dat met gemak, dat is beter dan een 5700 die net over zijn maximale bereik moet gaan! De Deore 10v heeft een andere schakelratio, laat die links liggen.
Sjef

Plaats reactie