Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheurtje in frame?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 22 jan 2010 23:57

Beste Forummers,

Bij het schoonmaken van mijn BMC crossfiets kwam ik erachter dat er onder de bracket iets van een scheurtje lijkt te zitten ter grootte van ongeveer 2,5 cm.

Het zit onder de bracket bij de liggende achtervork. Ik denk dat het een scheurtje is. Dat denk ik, omdat als ik er met mijn nagel overheen ga, mijn nagel blijft steken in het scheurtje. Het is ook niet één rechte lijn, maar een klein beetje zigzaggend. Het zou natuurlijk een lakscheurtje kunnen zijn, maar dat denk ik niet als ik het met mijn nagel voel. Mijn nagel blijft er echt in steken. Met je vingers kun je het ook voelen.

Frame is pas 2,5 maand oud en niet mee gevallen.

Wat denken jullie?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 jan 2010 00:36

Het is sowieso een scheurtje. Maar niet te zeggen aan de hand van een foto of het alleen de lak is of ook de onderlaag. Is het een carbon bike (kan het niet vinden op de BMC site...)? Lijkt mij een lakkwestie, maar ik zou er mee terug gaan naar veltec...

Groet

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 23 jan 2010 11:31

Zeker teruggaan!
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 jan 2010 17:46

Het is een BMC Cross Machine CX01, dus een carbon frame met alu lugs. Ik denk niet dat alleen de lak gescheurd is, want zoals ik al zei kan ik met mijn nagel de scheur voelen.

Ik ga inderdaad Veltec maar eens raadplegen. Heb gehoord dat ze best soepel zijn in garantiegevallen. Nu is het alleen jammer dat mijn frame het laatste crossframe is wat ze bij BMC hebben gemaakt. Ze hebben dit frame met ingang van 2010 namelijk uit de productie gehaald, omdat hij te duur was. Ben benieuwd met welke oplossing ze dan komen? (zullen ze nog frame's op voorraad hebben, specifiek voor dit soort garantiegevallen bijvoorbeeld?)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 jan 2010 21:53

Kan inderdaat niet!
Nu maar hopen dat de garantie afhandeling een beetje soepel gaat en je snel je frame weer kunt afbouwen en weer fietsen....

Houd je ons op de hoogte?



Jasper.
mijn Flickr

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 30 jan 2010 22:17

de frames die Veltec eventueel nog heeft is oude voorraad, ze gaan geen frames apart houden voor garantiegevallen. je krijgt waarschijnlijk een ander frame, niet per se van BMC als die er niet meer zijn. wat ook wel eens voorkomt is een vergoeding, zodat je bij je FM waar je de BMC gekocht hebt iets anders kunt uitzoeken.

die bracketlug ziet er trouwens uit als een CV-radiator :)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 jan 2010 22:19

skimons schreef:die bracketlug ziet er trouwens uit als een CV-radiator :)


Revolutionair!
Nooit meer koude voeten door het gepatenteerde ingebouwde verwarmingselement :D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 jan 2010 22:26

skimons schreef:de frames die Veltec eventueel nog heeft is oude voorraad, ze gaan geen frames apart houden voor garantiegevallen. je krijgt waarschijnlijk een ander frame, niet per se van BMC als die er niet meer zijn. wat ook wel eens voorkomt is een vergoeding, zodat je bij je FM waar je de BMC gekocht hebt iets anders kunt uitzoeken.

die bracketlug ziet er trouwens uit als een CV-radiator :)


Ho ho ho,

Je moet altijd een BMC Frame terug krijgen. Zal lekker worden. Mocht Veltec eenzelfde frame niet meer hebben (of BMC zelf) dan moeten ze je een functioneel prijstechnisch eenzelfde soort BMC Frame aanbieden.

Goed mogelijk dat ze zo'n frame niet hebben voor garantiegevallen aangezien dat soort opslag geld kost. Kosten/baten analyse.
Wat kost het om die 'oude' frames op voorraad te houden voor garantiegevallen t.o.v. de kosten om iemand een gratis nieuwer frame te geven.

Niks ander merk oid.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 30 jan 2010 23:38

belangrijkste is, dat je een ander frame krijgt van dezelfde kwaliteit of beter

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 31 jan 2010 13:51

Belangrijk is inderdaad dat ik een nieuw frame moet krijgen. Maar ik wil wel een crossframe (natuurlijk liefst dezelfde). Zou een beetje lekker zijn als ze deze frame's niet meer hebben en dan met bijv. een raceframe op de proppen komen.
Dan maar een vergoeding, kan ik een ander mooi frame uitkiezen.

Ik hou jullie op de hoogte!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 feb 2010 14:02

Ze mogen blij zijn dat je gestopt bent met fietsen omdat je die krak hoorde, als je een mp3 speler in had gehad was je misschien doorgefietst en was je frame in een afdaling in twee stukken gebroken. Dan had je ze volgens mij heel makkelijk voor de rechter kunnen slepen.

fish
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 jul 2009 16:53

fish 07 feb 2010 15:38

@Vermeulen: Hmm.. Voor de rechter slepen.. Tot de advocaat van de tegenpartij verteld dat hij even aan het google-en was en een vraag van je op een forum vond dat je nadat je al een scheurtje had gezien toch nog maar weer even bent gaan fietsen.. Door dit te doen vervalt per direct elke aansprakelijkheid voor een fabrikant.

Je moet als je bang bent dat iets niet goed is nooit het eerst nog maar een keer gebruiken is mijn ervaring/ advies. Zeer vaak staat in de algemene voorwaarden dat dan de garantie en welke vorm van aansprakelijkheid dan ook vervalt en ook als dit er niet in staat zul je vaak wettelijk geen schadevergoeding meer kunnen eisen.
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

Plaats reactie