Scheurtje in frame?

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
ultimatecf
Forum-lid

ultimatecf 09 feb 2010 12:49

En Veltec leest mee op dit forum!!!

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 09 feb 2010 14:58

Dat is wel balen zeg!
Als het oude model frame niet meer leverbaar is zal je waarschijnlijk een nieuw type frame aangeboden krijgen tegen bijbetaling. De overbouwkosten zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook moeten vergoeden...
Succes.

jasperr
Forum-lid

jasperr 22 feb 2010 22:05

Vandaag bericht gehad van Veltec.
Het betreft een fabricagefout en dus krijg ik garantie. Nu is het echter het probleem dat dit frame niet meer in mijn maat leverbaar is. Het is zelfs zo dat ze er nog maar één hebben en die is 1 maat kleiner dan die ik had. Die is dus te klein.

Nu kwam Veltec met de oplossing om een Willier Mortirolo Cross (maat L) uit de outlet te nemen.
Allemaal heel leuk, maar 1; dit frame is veel goedkoper dan de BMC die ik had, 2; maat L is net te groot voor mij, 3; De Willier is overjarig en 4; ik heb volledige garantie, dus ze moeten met een acceptabele oplossing komen en dus niet met een of ander Willier frame dat toevallig is overgebleven. Deze Willier is de helft waard van wat de BMC heeft gekost en hij is bovendien te groot. Het lijkt mij dus niet een acceptabele oplossing.

En op de vraag of BMC voor 2011 met nieuwe veldritframe's zou komen hadden ze geen antwoord, want BMC heeft hier nog niets over laten weten. Ik kan dus wel wachten tot ze misschien met een 2011 frame komen, maar als ze ze niet gaan maken ben ik voor niets aan het wachten en sta ik nog met lege handen.
Beetje schandalig vind ik het...

Welke stappen moet ik ondernemen?

foosho
Forum-lid

Gebruikersavatar foosho 22 feb 2010 22:09

Gewoon zeggen dat je niet op het aanbod ingaat en een ander aanbod wilt...

fish
Forum-lid

fish 23 feb 2010 11:18

Idd vragen om een beter aanbod. Kunnen ze dit niet bieden dan denk ik dat bij een dergelijke produciefout je gewoon je volledige aanschafprijs terug moet kunnen krijgen en dan kun je zelf gaan shoppen naar een nieuwe fiets.
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

skimons
Forum-lid

skimons 23 feb 2010 13:35

ik denk dat je zelf al aangeeft waarom hun aanbod niet acceptabel is voor jou. kan je FM niet wat regelen?? ze (FM's) hebben vaak wel creatieve oplossingen voor garantieframes die niet meer leverbaar zijn (voorbeeld: gekrakte Concorde wordt ingeruild voor nieuw S-Works frame, wel met bijbetaling en ook volledige garantie)

perik
Forum-lid

perik 23 feb 2010 13:40

Het lijkt me toch dat je je fietsenmaker hier moet aanspreken? Zij zijn verantwoordelijk voor de garantie. Als de importeur al aangeeft dat dit een fabricagefout is kunnen ze daar niet onderuit. Ook al kan Veltec blijkbaar geen oplossing bieden.

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 23 feb 2010 13:44

skimons schreef:ik denk dat je zelf al aangeeft waarom hun aanbod niet acceptabel is voor jou. kan je FM niet wat regelen?? ze hebben vaak wel creatieve oplossingen voor garantieframes die niet meer leverbaar zijn (voorbeeld: gekrakte Concorde wordt ingeruild voor nieuw S-Works frame, wel met bijbetaling en ook volledige garantie)

Kijk dat is nou een oplossing.
Ik zou zeker geen genoegen nemen met een overjarig, minder frame die nog te groot is ook, dat slaat nergens op...

nummer14
Forum-lid

nummer14 23 feb 2010 14:28

@ Jasperr

Wat balen van die scheur! Ik heb zelf onlangs ook iets dergelijks aan de and gehad: niet leuk. Wel veel van geleerd en deze site geeft meer info over de wettelijke bepalingen rond garantie:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

Waar het op neerkomt: je hebt recht op een vervangend en gelijkwaardig product. Als je daar met een leverancier niet uitkomt, dan kun je overgaan tot ontbinding van het contract (geld terug). Maar je moet de leverancier altijd eerst de kans geven met een voorstel te komen.

Mijn advies: probeer voor jezelf op te sommen wat je wensen m.b.t. een frame zijn (kleur, materiaal, gewicht, afmetingen, prijsklasse), communiceer die wensen/eisen naar de leverancier en geef ze (een bepaalde) tijd om een voorstel te doen. (misschien dat je zelf al frames weet)

sulai
Forum-lid

sulai 23 feb 2010 16:32

Kunnen die scheurtjes ook groter worden?
Ik heb namelijk ook een scheurtje in mijn frame (zitbuis), maar hij is heel oppervlakkig en niet diep. Ik vrees dat de FM gaat zeggen dat het een kraas is.
Cervelo S2 2009

skimons
Forum-lid

skimons 23 feb 2010 18:05

Sulai schreef:Kunnen die scheurtjes ook groter worden?
Ik heb namelijk ook een scheurtje in mijn frame (zitbuis), maar hij is heel oppervlakkig en niet diep. Ik vrees dat de FM gaat zeggen dat het een kraas is.
Cervelo S2 2009

als het een scheur is, wordt die zeker groter. verschil is voor ongeoefend oog moeilijk waar te nemen. handig kan zijn om met een marker aan begin en einde een stipje te zetten, zodat je makkelijk kan zien of die groter wordt.

Plaats reactie