Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

carbon zadelpen probleem

Gebruikersavatar
hp
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2009 12:28

Gebruikersavatar hp 19 apr 2011 13:06

Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?

Alvast dank!
gr,
HP

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 19 apr 2011 13:23

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je zeer vele tips tegen.
Succes en bijna 100% dat het hiermee lukt:p
NEOS

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 19 apr 2011 18:59

WD40 en/of kruipolie

wel voorzichtig zijn, want alu (ik neem aan dat het een alu frame is), is niet zo vergevingsgezind als staal...

heb overigens geen idee of de olie je carbon aantast. maar heel veel kwaad zal het niet kunnen

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 20 apr 2011 21:49

hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?

Alvast dank!
gr,
HP

Weet je zeker dat het een carbonpen is ? Ik heb ook een Pina Galileo waar de originele zadelpen in zit. Dat is een alu pen met een nep velletje carbon look alike over het aluminium. Ik vermoed dat indien je veel kracht zet dat huidje nep carbon er wel vanaf zal scheuren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mafkees
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:14

mafkees 21 apr 2011 02:34

Ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren.
Carbon is altijd ingebed in epoxyhars en dat hecht enorm aan allerei materialen waaronder aluminium.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 22 apr 2011 14:27

Mafkees schreef:Ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren.
Carbon is altijd ingebed in epoxyhars en dat hecht enorm aan allerei materialen waaronder aluminium.


Ik heb ergens eens gelezen dat ook bij een Pinarello de nep carbon look allike coating op de zadelpen er bij uithalen van een vastzittende pen gewoon losliet.
Misschien was dit een uitzondering maar het kan wel!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mafkees
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:14

mafkees 22 apr 2011 20:21

Nu heb je het over coating , dat is niet hetzelfde als een dun alu pijpje met veel carbon/epoxy er overheen zoals dat nogal eens voorkomt.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 22 apr 2011 20:30

Mafkees schreef:Nu heb je het over coating , dat is niet hetzelfde als een dun alu pijpje met veel carbon/epoxy er overheen zoals dat nogal eens voorkomt.




Ik heb het over een bekleding van pakweg 1 tot 1,5 mm dik. Ik gebruikte coating dus verkeerd. Sorry!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2011 21:03

hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?

Alvast dank!
gr,
HP


Uitzagen is de enige optie!
Ik heb exact hetzelfde gehad met een Galileo (model 2005 dacht ik).
Hét Grote Voordeel bij dit soort pennen is dat je ze heel veilig in kunt zagen. Let op:

- zadelpen 3cm boven je frame afzagen
- met een losse ijzerzaag een inkeping maken IN de zadelpen. Dus met het zaagje in je pen gaan.
- zorg dat je een egale lijn maakt en niet scheef zaagt. Je wil immers niet in je frame zagen ;).
- schijn af en toe even met een zaklamp in de pen. Zolang je zaagsneden blinkt is het goed.
- zodra en zwarte plekken in beginnen te komen ben je daar door het alu en zit je dus in de carbonwraplaag van de pen te zagen. Het punt om te stoppen met zagen.
- met een tang met een platte bek proberen de pen over de zaagsnede door te laten scheuren. Lukt dat niet dan voorzichtig met een dunne schroevendraaier proberen de zaagsnede open te ritsen.

Succes!!!
Less is bore

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 23 apr 2011 00:12

[quote="hp"]Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?

Alvast dank!
gr,

Innotec Deblock Oil
Tot nu toe alles mee los gekregen (ook vastzittende carbonzadelpennen).
Enkele dagen laten inwerken (1 x per dag inspuiten).

Grt. Paul1

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 24 apr 2011 13:50

Daniel1975 schreef:
hp schreef:Ik heb enige tijd geleden een pinarello galileo 2ehands overgenomen, die helemaal prima in orde was, behalve dat ik, toen ik het zadel lager wilde zetten, erachter kwam dat de zadelpen muurvast zat.
Het is geen drama, want hij staat op de goede hoogte, maar ik vind het wel fijn om hem verstelbaar te hebben, dus ik vroeg me af: heeft iemand een geniale tip om een carbon zadelpen los te krijgen?

Alvast dank!
gr,
HP


Uitzagen is de enige optie!
Ik heb exact hetzelfde gehad met een Galileo (model 2005 dacht ik).
Hét Grote Voordeel bij dit soort pennen is dat je ze heel veilig in kunt zagen. Let op:

- zadelpen 3cm boven je frame afzagen
- met een losse ijzerzaag een inkeping maken IN de zadelpen. Dus met het zaagje in je pen gaan.
- zorg dat je een egale lijn maakt en niet scheef zaagt. Je wil immers niet in je frame zagen ;).
- schijn af en toe even met een zaklamp in de pen. Zolang je zaagsneden blinkt is het goed.
- zodra en zwarte plekken in beginnen te komen ben je daar door het alu en zit je dus in de carbonwraplaag van de pen te zagen. Het punt om te stoppen met zagen.
- met een tang met een platte bek proberen de pen over de zaagsnede door te laten scheuren. Lukt dat niet dan voorzichtig met een dunne schroevendraaier proberen de zaagsnede open te ritsen.

Succes!!!


Ik ben op het ogenblik bezig met zo'n klus . Een oud maar nog in prima staat zijnde stalen ATB frame met alu zadelpen. Alles is al geprobeerd tot en met afzagen en stomp in bankschroef geklemd en frame gedraaid. Stomp scheurde finaal af. Ben nu aan het zagen hetgeen echt niet gemakkelijk gaat in 2,5 mm dik alu over een lengte van zo'n 20 cm. Dan met een puntbektang die pen vervormen? Dat is een vrijwel onmogelijke taak! Ik vermoed dat ik met een schroevendraaier of speciale beitel die doorgezaagde pen zal moeten lostikken want dat materiaal is veel sterker dan ik ooit vermoed had.:-((
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 28 apr 2011 19:08

Als je hem op drie kanten inzaagd, is het misschien mogelijk de stukken met een hamer los te slaan.
nulla tenaci invia est via

Plaats reactie