Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

berekenen terugstand

janjari
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2009 14:47

janjari 30 mar 2010 19:11

Ik sluit me helemaal aan bij wat Bull zegt.
Het is natuurlijk wel fijn om enige houvast te hebben. Natuurlijk mogen we kritisch kijken naar al die regeltjes, maar om nu meteen alles overboord te gooien, omdat het niet in alle gevallen opgaat? Waar moet je dan beginnen? Soms zul je ook eens iets aan moeten nemen om verder te kunnen.

Die fietsmaten ken ik:-) zo eentje die de ochtend voor de ronde van Vlaanderen besluit zijn zadel vijf centimeter omhoog te gooien en het verschil niet eens merkt...

In ieder geval succes!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 30 mar 2010 19:14

Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 30 mar 2010 21:50

Zo is het! (voor mij)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2010 21:54

Foosho schreef:Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.


Dat is meer het eindpunt, verder dan dat moet je iig niet naar voren op een koersfiets. Je krijgt dan in de meeste gevallen namelijk veel te veel druk op 't voorwiel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 30 mar 2010 22:00

Als ik teveel naar voren zit, ga ik het gelijk in mijn knieën voelen. Te ver naar achteren dan kan ik niet echt ronddraaien en gebruik ik vnl mijn bovenbenen.
Met de punt van de knie boven de pedaal-as werkt voor mij perfect en heb ik het gevoel dat ik de meest effectieve krachtoverbrenging heb.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 30 mar 2010 23:01

Foosho schreef:Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.


Dit is inderdaad de beste methode, alleen wordt er gemeten met behulp van een schietloodje (of een touwtje met iets zwaars eraan) vanaf het punt net onder de knieschijf, het begin van het scheenbeen. Hier zit nogal een verschil in als je gaat meten vanaf de knieschijf, dit kan tot zo'n 2 cm schelen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2010 23:03

Foosho schreef:Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.


Dat is meer het eindpunt, verder dan dat moet je iig niet naar voren op een koersfiets. Je krijgt dan in de meeste gevallen namelijk veel te veel druk op 't voorwiel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 31 mar 2010 00:54

Je valt in herhaling ;)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 sep 2010 15:27

Foosho schreef:Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.


Aan de hand van deze stelregel heb ik nu ook mijn zadel zo afgesteld. Ik zat te ver naar achteren en had steeds last van verschillende pijntjes.

De afstand van het zadel was 57 cm en nu 54 cm. Knieschijf staat nu boven de pedaal as. Ik zit stukken naar voren wat erg wennen is. Stuurt wel gelijk beter moet ik zeggen. Zie een aardig filmpje
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2010 21:02

Bull schreef:
Weet iemand hier iets over een formule die zowel de bovenbeenlengte als de voetmaat meeneemt?


Asjeblieft:
zitten op de fiets, beide voeten op de pedalen. Een pedaal horizontaal naar voren. Voeten met de bal van de voet boven de pedaalas. In die stand moet je een loodlijn kunnen trekken door de knieschijf en door de pedaalas. In die houding kun je het effectiefst kracht zetten. Zit je te ver naar voren, krijg je te scherpe kniehoek en beslist knieklachten. Vervolgens zadel, zadelpen, frame corrigeren.
Sjef

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 sep 2010 23:49

Foosho schreef:Een goed beginpunt is te zorgen dat wanneer de cranks horizontaal staan je knieschijf boven de pedaalas zit.


Alles nog eens nagemeten en zit eigenlijk goed op de fiets adv deze meting.
Alleen staat nu mijn zadel (setback) wel helemaal naar voren. Zadelbrug moet toch ongeveer in het midden staan?

[IMG=http://img155.imageshack.us/img155/6641/dsc0001uw.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 20 sep 2010 00:48

Lijkt mij inderdaad dat je zadel ver naar voren staat. Met in gedachte dat Canyon al een relatief korte bovenbuis heeft. Bij mijn Canyon staat de zadelbrug inderdaad in het midden, maar dat zegt niets. Zou best kunnen dat bij jou het zadel verder naar voren moet, al lijkt mij je huidige stand nogal extreem veel naar voren.

Plaats reactie