Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting problemen

pietje puk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 19:46

pietje puk 08 dec 2021 13:51

Hallo fietscollega's,

Mijn ketting loopt alleen mooi over het kransje dat in lijn staat met het voorblad.
dit kransje is inmiddels helemaal versleten (vampiertandjes) maar toch slaat de ketting niet over! Wat ik toch wel vreemd vind. Idem met binnenblad.
Schakel ik zwaarder of lichter hoor ik bij iedere omwenteling een krakend/knarsend geluid.terwijl al deze kransjes er nog als nieuw uitzien.
Op de montagestandaard schakelt alles prima,alleen onder spanning dus niet.
Wat kan de oorzaak zijn?
Ridley crossbow cyclocross fiets,Fulcrum racing cx velgen met 10 speed body,opvulring voor 9 speed cassette en Ultegra 9 speed derailleur.
Groeten Wim

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2021 13:59

Je ketting is helemaal meegesleten met dat ene tandje. Juist op de overige tandjes loopt de ketting niet meer lekker omdat de afstand tussen de rollers van de ketting en de mooie tandjes niet meer overeenkomen. Ketting is te lang voor die tandjes. Monteer je een nieuwe ketting dan zullen juist de meest ingesleten tandjes overslaan of knarsen en de minst versleten tanden niet.

Enige oplossing is een nieuwe cassette en ketting monteren. Voor 9 sp hoeft dat de wereld niet te kosten als je een beetje gunstig shopt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2021 17:11

Aanvulling: misverstand: op een zg. 10v body (=gelijk aan 8v en 9v) heb je voor een 9v cassette geen spacer nodig. Haal die maar weg. Wel andersom: bij de duurdere 10v cassettes (zoals Ultegra) krijg je 1mm spacer meegeleverd. en die moet je ook gebruiken.

pietje puk
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 19:46

pietje puk 08 dec 2021 19:50

Dank voor de oplossingen.
Cassette gedemonteerd zat geen opvulring.
Eerst maar op zoek naar een nieuw ketting en cassette hopelijk is het probleem dan opgelost.
En misschien wat vaker wisselen van versnellingen i.p.v op een kransje te rijden om in het vervolg slijtage te voorkomen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2021 20:47

Gewoon wat hellingen erbij nemen..... :)

Locomotief
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54

Locomotief 26 dec 2021 12:36

Bij de nieuwelingen vroeger fietste je met een vast verzet. 52x18 als ik mij goed herinner. Een derailleur was niet toegestaan. Mischien iets voor Pietje Puk?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.

Plaats reactie