Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vastzittende zadelpen Oltre

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 06 dec 2021 20:34

Ik heb net met behoorlijk wat moeite (gewrik), wat beweging in mijn zadelpen gekregen.
Gaat om een Bianchi Oltre met wig-klem.

Nu ben ik benieuwd naar ervaring met en advies voor het weer vastzetten van zadelpen in dit type fiets..
Ik twijfel namelijk tussen gebruik van gewoon montagevet en carbon montagevet. Bij die laatste vrees ik in dit geval dat het toekomstige demontage er niet gemakkelijker op maakt. Of vergis ik mij?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 dec 2021 20:48

Beide. Je haalt de klem even uit elkaar en de over elkaar schuivende oppervlakken geef je een likje gewoon vet. De buitenkant waar de zadelpen op komt geef je een lik carbon montagepasta. De rest van de pen en frame ook.

Overigens is het vaak zo dat je zadelpen bij de wigklemmen los komt als je met de vlakke hand even een tik op de achterkant van de pen naar voren geeft. Na een tijdje schuift de wig niet terug in elkaar. Met een klein tikje zo opgelost. Je kan trekken aan dat ding wat je wil.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 06 dec 2021 20:52

Wederom dank, student!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2021 09:49

Heb je je pomp probleem weten op te lossen?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 07 dec 2021 21:48

Check valve gedemonteerd. Zag er intact uit. Omdat al het andere intussen was uitgesloten, ook eens goed lucht in dat gat geblazen en check valve teruggezet. Pomp deed het daarna weer naar behoren. Dus, ja, verholpen.

Toch ben ik er niet helemaal gerust op. Ik vermoed dat er iets (een interne o-ring of pakking) van de plek is gekomen toen ik een booster oppompte tot 11 bar. Denk dat de Joe Blow niet van dat soort druk houdt.

Plaats reactie