Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe oude bakfiets ombouwen tot elektrische bakfiets

louisbanens
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2015 17:24

louisbanens 06 dec 2021 22:05

Ik heb een oude bakfiets die ik zou willen ombouwen tot elektrische fiets. Deze fiets heeft nog een handrem en de trappers draaien gewoon door als de fiets rijdt. De trapas is 11cm breed en de binnendiameter is volgens mij ongeveer 4,5cm.

Ik zag dat een Bafang middenmotor van 1000w een aslengte heeft van 12 cm en diameter 34mm dus dat zou wellicht moeten passen.

Verder zou het achterwiel vervangen dienen te worden vermoed ik met een naaf- of derailleurversneling echter hebben we dan ook nog de remmen. Hoe los ik dat dan op. Voor kunnen ze er niet op en momenteel zit er een trommelrem op.

Graag hoor ik jullie reactie, ideeën, do's and dont's.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 dec 2021 15:09

Ik zou zeggen: koop een ombouwset voor een achterwiel. Die zijn er in verschillende uitvoeringen. Lijkt mij gemakkelijker dan een middenmotor.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 dec 2021 15:13

Dat ding in beweging krijgen is een ding. Maar met een hogere snelheid en zo'n zwaar apparaat, zal het remmen ook wat meer tijd nodig hebben. Ik vraag mij af of elektrisch in dit geval wel verstandig is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2021 15:40

Een achterwiel lijkt me inderdaad makkelijker te doen. Die trapas ziet er ook wat vreemd uit. Is dat pressfit?

Doe het niet zonder dat er degelijke aanpassingen aan de constructie gemaakt worden. En probeer bijvoorbeeld een schijfrem te monteren. Meteen een met dubbele zuiger en zo groot mogelijke disc. +220mm. En dan nog is het de vraag of je nog genoeg tractie hebt op t achterwiel om ook effectief te remmen. Er moet wel het een en ander achter te fabriceren zijn voor een postmount schijfrem in combinatie met achterwielmotor achter.

Liever rem je echter ook op de voorwielen. Echter remmen op de voorwielen zal nog lastiger worden qua constructie. Want die naaf heeft zo te zien geen rem en de velg geen remrand.
De bak is geveerd met bladveren. Ik zie zo verder geen demping, wat ook eigelijk gewoon onveilig is. Zorgt alleen maar voor meer onbalans bij hobbels. Moet eigenlijk gewoon een schokdemper tussen. Er is vast wel iets op te bedenken met een stel brommer schokdempers oid.

Conclusie ding is nu al levensgevaarlijk. Beter breng je het op een aanhanger naar de locatie. Met elektrische aandrijving eigenlijk nog veel gevaarlijker. Beter heb je moeite om de 15km/h te halen, want stoppen lukt ook niet. En lekker sturen doet zo een ding ook al niet.

Maar anders informeer eens bij iemand die het vaker gedaan heeft wat zoiets nu totaal kost.
https://gebruiktebakfietsen.nl/

Houden wij het bij racefietsen :-)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2021 17:27

Voor deze constructie moet je 50 jaar terug in de tijd, toen er alleen brackets met BSA schroefdraad waren en in dit geval een trapas/crank middels spie gemonteerd. Onmogelijke constructie, die je eigenlijk alleen in Nederland ziet. En in dit geval, als ik het goed zie, ook nog inslagcups, in vele maten gemaakt..
Maar het geheel ziet wel schitterend uit, moet gezegd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2021 17:43

50? Dit is toch wel ouder dan 1971 :-)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2021 17:49

thestudent schreef: 08 dec 2021 17:43 50? Dit is toch wel ouder dan 1971 :-)
In dat jaar heb ik wel met zo'n bakfiets gereden. Kan best nog 10-15 jaar ouder zijn. Nee, remmen deed die niet.....

louisbanens
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2015 17:24

louisbanens 09 dec 2021 10:44

Dank voor jullie reacties!!

Plaats reactie