Nexus 7 cassette monteren lukt niet
Hallo Forummers,
IK ben nieuw op dit forum en hoop dat ik de wijsheid hier vind. (mijn vorige post lijkt verdwenen)
Ik heb een fiets overgenomen met een Nexus7 versnelling.
Om de asspeling te verminderen heb ik het achterwiel gedemonteerd en daarbij de casette en borgring losgehaald.
Alleen nu krijg ik de zaak niet meer vast.
Volgens alle instructies moet ik de 3 gele markerringen op rij hebben en dan schuift de cassette diep genoeg over de borgmoer. Alleen als ik de onderste ring van de cassete zo'n 90 graden tegen klok in draai, pas dan schuift de cassette op de tandkrans. Maar dan is de versnelling in een "loze slag" en kan vrij heen en weer bewegen.
Dus heb ik geen "schakelslag"
Ik heb verschillende videos bekeken, zoals
https://www.youtube.com/watch?v=wIcK3bQNqcA&t=57s
maar waar hij op 1.25 minuut aangeeft dat je hem goed in lijn moet krijgen, lukt dat bij deze naaf alleen andersom
Wie heeft een idee. Ik moet toch iets verkeerd zien?
IK ben nieuw op dit forum en hoop dat ik de wijsheid hier vind. (mijn vorige post lijkt verdwenen)
Ik heb een fiets overgenomen met een Nexus7 versnelling.
Om de asspeling te verminderen heb ik het achterwiel gedemonteerd en daarbij de casette en borgring losgehaald.
Alleen nu krijg ik de zaak niet meer vast.
Volgens alle instructies moet ik de 3 gele markerringen op rij hebben en dan schuift de cassette diep genoeg over de borgmoer. Alleen als ik de onderste ring van de cassete zo'n 90 graden tegen klok in draai, pas dan schuift de cassette op de tandkrans. Maar dan is de versnelling in een "loze slag" en kan vrij heen en weer bewegen.
Dus heb ik geen "schakelslag"
Ik heb verschillende videos bekeken, zoals
https://www.youtube.com/watch?v=wIcK3bQNqcA&t=57s
maar waar hij op 1.25 minuut aangeeft dat je hem goed in lijn moet krijgen, lukt dat bij deze naaf alleen andersom
Wie heeft een idee. Ik moet toch iets verkeerd zien?
Het zal je toch wel opgevallen zijn dat noch op racefietsen, noch op mountainbikes versnellingsnaven (behalve Rohloff) gemonteerd zijn. De deskundigheid op dat vlak is hier niet direct te vinden. Cassettes kennen we wel, maar zien er heel anders uit.
Het borgmechanisme voor het tandwiel van een Nexus-naaf wordt door Shimano in de handleidingen “cassette-joint” genoemd. Vandaar mogelijk de verwarring. Tip aan topicstarter. Zoek op de techsite van Shimano de exploded view van je naaf op. Daarvoor gebruik je het modeltype dat waarschijnlijk in het midden staat, iets van SG-C3001-7D. En dan de pagina met EV (van exploded view) Kijk dan of je alle delen met de goede kant naar binnen hebt. Succes!
Niet zijken maar reiden !
En zonder foto van jouw situatie kunnen we niet veel zeggen. Want als je precies doet wat het filmpje weergeeft dan past het namelijk wel. En zit het wel vast. Dus je doet iets niet goed. Maar wat kunnen wij zonder foto's ook niet zien
Gr Roos
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik snap de beschrijving van je probleem niet helemaal. Maar....als je het doet zoals op de video dan kan het niet mis gaan. Alles valt in feite vanzelf in elkaar, als je de gele markeringen maar in de gaten houdt. Zodra de casette joint goed is gemonteerd: wiel terugplaatsen in frame, versnellingskabel inklikken, versnelling afstellen en testen.
Dank voor de reacties zover.
Het woord casettejoint heb ik inderdaad uit de handleiding en ik begrijp dat dat verwarring kan geven. Ik sta open voor een betere term.
Ik heb 2 foto's toegevoegd in de hoop het duidelijker te maken (en over deskundigheid gesproken: ik hoop dat die zichtbaar zijn)
Op de eerste foto zie je gewenste situatie. Alle markeringen op één lijn. Maar dan blijft de cassette joint te hoog.
Draai ik de onderste ring, zie tweede foto, dan valt die wel over de onderliggende tandjes en kan ik de locking ring netjes monteren, zonder kracht.
Het probleem is dan alleen dat de naaf niet wil schakelen. Het handeltje waar de versnellingskabel op aangrijpt heeft een volledig vrije slag, zonder weerstand, zonder merkbaar schakelen.
https://imgur.com/sjV6Hhp
https://imgur.com/O87eW6a
Ik hoop dat die zo duidelijk is.
Het woord casettejoint heb ik inderdaad uit de handleiding en ik begrijp dat dat verwarring kan geven. Ik sta open voor een betere term.
Ik heb 2 foto's toegevoegd in de hoop het duidelijker te maken (en over deskundigheid gesproken: ik hoop dat die zichtbaar zijn)
Op de eerste foto zie je gewenste situatie. Alle markeringen op één lijn. Maar dan blijft de cassette joint te hoog.
Draai ik de onderste ring, zie tweede foto, dan valt die wel over de onderliggende tandjes en kan ik de locking ring netjes monteren, zonder kracht.
Het probleem is dan alleen dat de naaf niet wil schakelen. Het handeltje waar de versnellingskabel op aangrijpt heeft een volledig vrije slag, zonder weerstand, zonder merkbaar schakelen.
https://imgur.com/sjV6Hhp
https://imgur.com/O87eW6a
Ik hoop dat die zo duidelijk is.
De cassette-joint heet zo en die kun je niet zomaar veranderen. Nog meer verwarring.
Je cassette joint zit niet goed in elkaar geschoven lijkt het.
Effe dom doen helpt mij altijd: Leg je wiel precies zo neer als op het youtube filmpje 1:12
Kijk dan of alles er precies zo uit ziet als op het filpje. Zo niet dan zit je nog niet helemaal goed.
Het lijkt alsof het deel waar de kabel doorheen gaat te hoog ligt. Of scheef
Effe dom doen helpt mij altijd: Leg je wiel precies zo neer als op het youtube filmpje 1:12
Kijk dan of alles er precies zo uit ziet als op het filpje. Zo niet dan zit je nog niet helemaal goed.
Het lijkt alsof het deel waar de kabel doorheen gaat te hoog ligt. Of scheef
Gr Roos
Ik denk dat ik aan de domme kant sta, dus laat ik het nogmaals proberen:
Als ik de markeringen precies op één lijn heb (zoals dat filmpje op 1:12 zegt) dan ligt die te hoog. De lockring kan er niet op. (foto1 1)
Draai ik het deel waar de kabel doorheen gaat naar de positie als in 2e foto (dus pakweg 60 graden) dan klikt die er wel op en dan kan schuift het geheel verder naar beneden en alleen dan kan de locking ring er op.
Als ik de markeringen precies op één lijn heb (zoals dat filmpje op 1:12 zegt) dan ligt die te hoog. De lockring kan er niet op. (foto1 1)
Draai ik het deel waar de kabel doorheen gaat naar de positie als in 2e foto (dus pakweg 60 graden) dan klikt die er wel op en dan kan schuift het geheel verder naar beneden en alleen dan kan de locking ring er op.
Je hebt het wel werkend ervanaf gehaald?
Alles netjes schoon gemaakt. Geen prut wat zorg dat hij niet past?
Ik denk dat de 2 onderdelen die op de naaf gaan. Die dus in elkaar draaien nog niet goed zitten. En ik dacht ook dat ondanks dat de gele puntjes op 1 lijn lagen. Er wel verschil zat in hoe ze op 1 lijn liggen met het filmpje.
Alles netjes schoon gemaakt. Geen prut wat zorg dat hij niet past?
Ik denk dat de 2 onderdelen die op de naaf gaan. Die dus in elkaar draaien nog niet goed zitten. En ik dacht ook dat ondanks dat de gele puntjes op 1 lijn lagen. Er wel verschil zat in hoe ze op 1 lijn liggen met het filmpje.
Gr Roos