Montage en afstelling nieuwe ketting en cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Hallo allemaal,
Omdat ik eind van deze maand naar de Vogezen ga heb ik een grotere cassette( van 11-28 naar 11-32) en nieuwe ketting besteld. Ik heb de ketting op maat gemaakt door middel van de ketting op het grootste blad voor te leggen en het grootse blad achter(niet door de derries) vervolgens 2 extra schakels.
Nu heb ik de B schroef wat moeten bijstellen omdat anders bij 50-32 50-28 het bovenste derailleurwiel te dicht op de krans kwam. Ik kan alle versnellingen rijden zonder problemen maar ik merk bij 50-11 de ketting niet heel strak staat en bij 34-11 34-12 etc de ketting heel weinig spanning heeft en bij terugtrappen eraf wilt vallen.
Ik vraag mij af hoe ik zoals bij mijn 11-28 alle versnellingen kan schakelen zonder dat de ketting super slap komt te hangen?
Ik heb volgens mij een 105 RD 5800-GS. Dat is dan een medium kooi en kan volgens Shimano een 32T hebben.
Omdat ik eind van deze maand naar de Vogezen ga heb ik een grotere cassette( van 11-28 naar 11-32) en nieuwe ketting besteld. Ik heb de ketting op maat gemaakt door middel van de ketting op het grootste blad voor te leggen en het grootse blad achter(niet door de derries) vervolgens 2 extra schakels.
Nu heb ik de B schroef wat moeten bijstellen omdat anders bij 50-32 50-28 het bovenste derailleurwiel te dicht op de krans kwam. Ik kan alle versnellingen rijden zonder problemen maar ik merk bij 50-11 de ketting niet heel strak staat en bij 34-11 34-12 etc de ketting heel weinig spanning heeft en bij terugtrappen eraf wilt vallen.
Ik vraag mij af hoe ik zoals bij mijn 11-28 alle versnellingen kan schakelen zonder dat de ketting super slap komt te hangen?
Ik heb volgens mij een 105 RD 5800-GS. Dat is dan een medium kooi en kan volgens Shimano een 32T hebben.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Je gaat toch nooit klein-klein rijden? Evenmin groot-groot.
In dát geval zal er niet zo snel een probleem zijn, lijkt me.
In dát geval zal er niet zo snel een probleem zijn, lijkt me.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Nee dat is ook wel waar alleen ben ik iemand die het optimaal werkend wilt hebben.
Als je een ketting afstelt op het buitenblad en achter op de grootste kransje heb je grote kans dat de ketting veel te lang wordt. Vooral wanneer de cassette 32 als grootste heeft.
Je moet hem zo afstellen dat de derailleur net groot/groot aan kan dus dat de derailleur achter helemaal naar voren staat. 2 schakels extra is best veel en zal er idd voor zorgen dat bij klein voor en achter kleiner de ketting te lang is.
Je moet hem zo afstellen dat de derailleur net groot/groot aan kan dus dat de derailleur achter helemaal naar voren staat. 2 schakels extra is best veel en zal er idd voor zorgen dat bij klein voor en achter kleiner de ketting te lang is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Bedankt voor de reacties. Ja ik twijfelde ook wel of die ketting dan niet te lang is. Misschien maar even kijken of er nog een schakel uit zou kunnen. Het vervelende is dat je het zeker moet weten en je de ketting na inkorten niet meer groter kan maken
Staat de derailleurkooi strak naar voren als je 50-32 schakelt? Als je daar nog voldoende speling hebt kun je er nog een schakel uithalen. Staat de derailleur al strak, dan dus niet.
Precies, de ketting hoeft op 50-32 niet mooi te lopen (want dat rij je toch nooit) maar de ketting moet wel net lang genoeg zijn dat de derailleur niet afbreekt.
Ketting losmaken, met de hand tegen elkaar brengen en kijken of de derailleur het trekt. Door de quicklink breng je er ook nog een schakel tussen, dus daar moet je rekening mee houden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
De body loopt gewoon goed. Ik denk dat de derailleur op de 50-32 misschien iets opgerekt kan worden maar wegens tijdgebrek heb ik het nog niet geprobeerd. Ik ben vorige week naar Italië geweest met de huidige kettinglengte en dat is best goed gegaan. Ik heb geen aflopende ketting gehad. Morgen ga ik naar de Vogezen met collega’s maar ga daarna is goed kijken. Wil nu geen risico lopen om er nu nog aan te sleutelen