Vandaag is me opgevallen dat er wel heel erg weinig ruimte zit tussen de sluitring van de remschijf van mijn DT-Swiss wielen en mijn voorvork. Ik denk dat het niet eens een millimeter is.
Er zit een FFWD sluitring op die denk ik bij de wielen zijn geleverd. De vertanding zit aan de buitenkant en daar is de ring net wat dikker.
Kan ik deze sluitring vervangen door een exemplaar waar deze dikke rand niet aan zit? Er zijn ook sluitringen te koop die je met cassette sleutel kunt (de)monteren.
Sluitring remschijf DT Swiss naaf
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
In principe kan je elke sluitring gebruiken. De reden waarvoor ze het soort pakken met vertanding aan de buitenkant, komt door de steekassen. Met een steekas past de cassette afnemer soms niet. Je hebt exemplaren die daar beter voor zijn, maar hangt uiteraard ook af van de dikte van de steekas.
Maar verder is er dus geen reden om geen cassette sluitring te gebruiken.
Maar verder is er dus geen reden om geen cassette sluitring te gebruiken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dank voor de feedback tot zover. Morgen ga ik naar mijn FM en kijk of hij een lockring met interne vertanding heeft.
Op mijn dt swiss 180 naaf zou dat inderdaad moeten passen.
Ik zal een foto van voor en na plaatsen.
Op mijn dt swiss 180 naaf zou dat inderdaad moeten passen.
Ik zal een foto van voor en na plaatsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb bij m'n voorwiel met een DtSwiss 240 naaf precies hetzelfde, en gebruik dus ook een lockring met externe vertanding.
Ook is de ruimte tussen de vork en de lockring hetzelfde als bij de foto's van Wasbeer.( Heeft toevallig dezelfde fiets... )
Ook is de ruimte tussen de vork en de lockring hetzelfde als bij de foto's van Wasbeer.( Heeft toevallig dezelfde fiets... )
De DT Swiss 240s ("fifteen") voornaaf kan ook gebruikt worden met 15mm steekas. De endcaps voor 12mm steekas zijn conisch. Er is niet genoeg plaats voor een lockring met interne vertanding. Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor de 180 naaf.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb 3 wielsets met DT Swiss 240 naaf, een handgemaakte set, een set van FFwd en een Dt Swiss ARC wielset.
Alleen bij de handgemaakte set heb ik zo'n lockring met externe vertanding nodig, beide andere sets gaan dmv een lockring met interne vertanding vast.
Alleen bij de handgemaakte set heb ik zo'n lockring met externe vertanding nodig, beide andere sets gaan dmv een lockring met interne vertanding vast.
Ik heb 4 sets wielen, allen met 350 naaf, ik kan ze allen met 15mm steekas en 12mm steekas gebruiken. Steeds interne lockring voor 12mm en externe lockring voor 15mm.
De endcaps voor de 240 en 350 zijn toch gelijk, dus zou de 240 met 12mm steekas toch steeds bruikbaar moeten zijn met de interne lockring?
De endcaps voor de 240 en 350 zijn toch gelijk, dus zou de 240 met 12mm steekas toch steeds bruikbaar moeten zijn met de interne lockring?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De adapterkap aan de schijfzijde is net te lang waardoor de tanden van de cassetteafnemer net niet bij de tandjes van de interne lockring kan komen.
Bij de andere wielen met DtSwiss naaf geen probleem...
Bij de andere wielen met DtSwiss naaf geen probleem...