Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aluminiumoxide verwijderen of niet?

LangeMic
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2014 21:27

LangeMic 20 jun 2021 00:06

Ik heb een aluminium frame. De laklaag van mijn staande achtervork is gaan bobbelen en volgens de fietsenmaker is dat aluminiumoxide (onder de lak). Ik lees verschillende verhalen hierover; namelijk dat het geen kwaad kan of juist dat je het toch moet verwijderen. Hoe dan ook, ik zit wat minder lekker op mijn fiets want wie weet begeeft mijn frame het op die plekken (het is aan beide kanten, vlak bij het 'uitwatergaatje' van de achtervork).

Mijn vraag: moet ik de oxidatie wegschuren? En zo ja, hoe moet ik het kale aluminium daarna behandelen? Dat mijn fiets er niet meer mooi uit gaat zien is geen probleem, de laklaag is op meerdere plekken al verdwenen.

Groeten,
Michiel

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 jun 2021 07:29

Laten zitten! Als je het weghaalt, ontstaat er vanzelf een nieuwe oxidelaag. Daarom dat er ook lak overheen.. je kunt het weghalen, maar dan beschermen met een laklaag.

Ik zou het frame kaal maken,alle onderdelen eraf, oude laklaag eraf en opnieuw spuiten. Blanke lak spuiten is niet lastig.
Dogma F

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 20 jun 2021 07:42

Ik zou het weghalen. Het witte poeder heeft totaal geen nut, de laklaag is al kapot dus bescherming geeft het niet meer. Na het wegschuren tot blank aluminium hoef je niets te doen. Het zal dof uitslaan, maar niet verder oxideren. Het water/zout kan dan ook gewoon weglopen. Als je het een kleurtje wil geven eerst een primer gebruiken.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 20 jun 2021 12:58

Leuk verhaal dat het vanzelf een oxidelaag vormt maar dat geldt voor puur aluminium.
Daarop ontstaat een oxidelaag die vanzelf het onderliggende materiaal afsluit van de omgeving waardoor het niet verder gaat oxideren.

Fietsframes zijn niet van puur aluminium maar gelegeerd aluminium gemaakt vanwege de sterkte. Gelegeerd aluminium is vaak behoorlijk corrosiegevoelig. Vandaar dat bijvoorbeeld op dit soort plaat een zgn cladlaag zit, dat is een laagje puur aluminium wat dan het onderliggende materiaal afdekt van de omgeving en op die manier corrosie voorkomt.
Ook wordt dit materiaal nog voorzien van een oppervlakte behandeling zoals anodiseren, en gespoten. Op buis materiaal zit deze clad laag over het algemeen niet en komt de bescherming puur van de oppervlakte behandeling en evt primer plus topcoat.

Als er zich bobbels onder de lak bevinden gaat dat om corrosie van het materiaal. Van buiten kun je niet zien hoeveel materiaal er aangetast is.

Corrosie kan op veel verschillende manieren ontstaan, door omgeving, potentiaal verschil, spanningen, etc.

Weghalen en behandelen is het devies. Niet blank laten want het gaat geheid verder corroderen.

LangeMic
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2014 21:27

LangeMic 20 jun 2021 23:09

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad benieuwd hoe groot de schade is, om nog rustig op mijn zadel te kunnen zitten. Dus ik ga het inderdaad weghalen. Wat de behandeling daarna betreft, het hoeft er niet mooi uit te zien. Dus schuren, blanke lak erover en klaar?

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 22 jun 2021 22:43

Niets aan doen tenzij je het niet mooi vindt en weg wil hebben.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 22 jun 2021 23:41

Ik zou het advies van Fietser_1971 opvolgen en de rest van de (vast wel goedbedoelde) adviezen in de wind slaan.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie