Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

megaexo crank met ITA bb schroefdraad

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 17 jun 2021 11:37

Hoi,
Ik heb een racefiets: eddy merckx emx 1, hiervan is echter het crankstel gesneuveld. Nu heb ik voor weinig een FSA gossammer crank met ingebouwde srm vermogensmeter gevonden voor weinig, deze zou ik graag als vervanging gebruiken. Daarvoor dient echter wel het bottom bracket gewijzigt te worden. volgens de specs heeft het frame een italiaanse (ITA) draad, de buitenkant van het frame meet 68mm. De crank heeft een "megaexo" 24mm trapas.
nu is het probleem: waar kan ik ergens een megaexo bottom bracket bestellen voor een breedte van 68mm en met italiaanse draad?
Ik heb wel deze gevonden:
https://www.bike-components.de/en/FSA/B ... g5EALw_wcB
Deze is echter gemaakt voor een breedte van 70mm. het lijkt me dat het enigste verschil met de 68mm variant het rubberen tussenstuk is? als dat zo is, zou ik dit rubberen stuk kunnen weglaten? (naar mijn idee is dat rubberen stukkie alleen om water weg te houden van de lagers, maar ik gebruik de fiets toch alleen als t mooi weer is :D ).

alvast bedankt
mvg,
Joris van den Hurk

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2021 11:42

Een Italiaans bracket is geen 68 mm breed, maar 70.

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 17 jun 2021 18:13

Bedankt voor uw reactie, interessant, ik heb altijd gemeend dat er Italiaanse draad in het frame zat, ik heb het nagemeten, en het is toch echt 68mm. Ik krijg het ook niet meer gevonden op internet wat voor draad er in zit, weet iemand hoe ik dit kan achterhalen? ik heb op internet gezocht maar ik krijg praktisch geen informatie gevonden over heel de fiets, alleen wat reviews.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 17 jun 2021 20:47

Wat voor bottom bracket zit er nu in? Daar kun je het toch wel aan afleiden?

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 17 jun 2021 21:45

bedankt! er staat inderdaad heel klein in gegraveerd: 36*24T, Internet zegt dat dit toch italiaanse draad is, maar mn frame is ter plaatsen van het bb echt maar 68mm breedt. Verwarrend allemaal, wat zal ik doen? gewoon 70mm variant bestellen en kijken of ik m er helemaal in kan draaien?, evt aan beide zijdes 1mm naar buiten halen met een opvulringetje? of heeft er iemand een ander idee, alle hulp is welkom :D

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 17 jun 2021 22:01

Er zou bij te enthousiast vlak frezen van het bracket aan beide kanten een mm verdwenen kunnen zijn...
Je kunt het verder herkennen aan de schroefdraad, ITA heeft rechts normaal schroefdraad.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Joris van den Hurk
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2020 16:49

Joris van den Hurk 17 jun 2021 22:12

ja, dat lees ik inderdaad als reden voor ita met 68mm, maar dan vooral voor vintage stalen frames, mijn frame is een er eentje van carbon (met een aluminium bb behuizing), het lijkt me niet dat deze vlakgefreest is

Plaats reactie