Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Combi puzzel trapas en crankset. Welke guru lost dit op?

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 09 apr 2021 10:03

Al die trapassen met die rare namen doen het net zo goed als die van shimano.
Dus daar zou ik mij niet door laten tegenhouden.
Als het goed is kan je voor nog geen 10 euro er eentje kopen bij de lokale fietsenwinkel. (met winkel afspraak :) )
Gr Roos

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 21 apr 2021 22:16

De soap continues!

Trapas eruit gekregen. Ik verwachte een instapmodel Shimano maar... er zat een Power Pro 7418ST van, als ik Google, FSA. Niet slecht! En nog in goede staat. Maar te smal nu.

Op Marktplaats een NOS setje gescoord. Combi trapas & crankstel. Werd als 126mm breedte geopperd. Nog in ongeopende doos en originele (bescherm)vet er nog op. Voor weinig. Kat in het bakkie! Althans... nu werkt het nog niet. Ik vermoed dat die nieuwe trapas en crankset ook niet bij elkaar horen:

Crankstel: Shimano FC-M311
Trapas: Shimano BB UN300-K 123mm (en niet 126mm)

Terug bij af dus... Want dat nieuwe, niet passende crankstel is ook een FC-M311. Sterker nog; de nieuwe in doos is meer voor urban: met chain guard en grotere triple 28/38/48 en 175mm cranks. Nou, lekker stoempen voor de 10-jarige :D

En de trapas is ongeveer net zo lang als de FSA die erin zat. Maar ja ook deze nieuwe FC-M311 heeft net als de andere FC-M311 een offset van -5 ofzo. De Sugino -1. Dus ook deze geinstalleerd en middelste chain ring komt op 50mm uit waar je 42-45mm wil volgens mij.

Hele spullenboel maar verpatsen en een 127mm(?) trapas scoren. Snap niet zo goed die crankstellen met die offset van -5mm. Dan heb je toch enorme trapassen nodig?
IMG_0278.jpg
IMG_0469.JPG



Edit: 22:19 He, wacht even... Die doos van het crankstel zegt dus eigenlijk: je hebt 123mm nodig. En die heb ik. Nu snap ik er geen biet meer van.
Laatst gewijzigd door jazzper op 21 apr 2021 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 apr 2021 22:26

Je moet weten dat er in 25 jaar tijd meerdere keren voor een andere combinatie is gekozen. In elk geval bij Shimano. Eerst korte trapas en positieve offset, Toen andersom en nu min of meer er tussenin. Ze willen koste wat kost blijven verkopen.

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 21 apr 2021 23:01

Ja, maar de net gekochte combi lijkt dus bij elkaar te horen. Kan de frontderrie nog de dader zijn?

Wat gek is. Ik trek paar manuals open (die shimano pdf's).

FD-M530 heeft 'applicable chainline' van 50mm. En dat is exact wat ik meet op mijn huidige combi. En toch komt hij niet lekker op het binnenste kettingblad, noch het buitenste. Voelt allemaal niet ok. Raarrrr
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 apr 2021 23:37

Nieuwe kabels? Draaipunten gesmeerd? Kettinglijn van 50mm op een triple is voor voorderailleur te schakelen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 apr 2021 01:40

jazzper schreef: 21 apr 2021 23:01 Ja, maar de net gekochte combi lijkt dus bij elkaar te horen. Kan de frontderrie nog de dader zijn?
Ik begrijp niet goed wat de problemen zijn. Ik vermoed dat er vanalles door elkaar wordt gerommeld; intrinsieke chainline derailleur, limietschroeven en kabelspanning.

Uit voorgaande meen ik op te maken dat het probleem zich stelt op het kleinste kettingblad.

Om te weten of een front derailleur voldoende "diep" kan gaan moet je zelfs geen versnellingskabel aansluiten.

Dat wil zeggen, zonder kabel (of met de kabel los) -- schakel groot achteraan -- los de limietschroef "low" volledig tot de schakelkooi tegen de zitbuis zit.

Als de ketting nu nog tegen de kooi komt past de derailleur niet. Ofwel bredere trapas ofwel andere derailleur.

Let op dat je front derailleur niet te ver van de kettingbladen staat.

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 22 apr 2021 08:02

Ik sleutel al 20 jaar aan fietsen. Dit nog nooit meegemaakt. Uiteraard alles goed gesmeerd, limiter schroeven uit en kabel er ook af. Wil eerst bereik goed testen.

Ik ga nog even meer secuur die FD proberen te positioneren. Dat zou ook nog kunnen schelen. Wat vervelend is dat er een opvulring uit twee stukken in de klemband zit. Twee halve maantjes. Dat maakt het wat lastig verplaatsen van die frontderailleur zonder dat er zo'n stukje uitvalt.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 22 apr 2021 10:23

Oke niet de goede manier. Maar ik gooi het even in de groep. Ik had een keer mijn trapas verkeerd gemonteerd. Ik had links al helemaal in de BB gedraaid. En rechts moest nog een stukje. Dit kon niet meer helemaal tot aan het frame omdat hij tegen de linker kant aan liep. Gevolg rechts stak 2 a 3 mm teveel uit het frame. Vond het raar. Maar dacht dat ik alles goed had gedaan. En zo een paar dagen rond gefietst zonder problemen. Tot ik ineens het licht zag en er achter kwam dat ik eerst rechts helemaal erin moest draaien. En dan pas links aan moest draaien.

Dat uiteindelijk gedaan. En de BB zat weer goed.

Waarom vertel ik dit.

Voor jou zou het misschien net die paar mm schelen om het ook "verkeerd" te monteren.
Gr Roos

Plaats reactie