Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Overslaan ketting fiets

Emilvdp
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2021 16:46

Emilvdp 17 apr 2021 16:57

Beste Allen,

Ik had een vraag. De laatste tijd slaat mijn racefiets een soort van over. In een redelijk constant tempo gebeurd dit. Ik heb er een filmpje van gemaakt. [youtube]https://youtu.be/troQjByLWys[/youtube]
Ik vroeg mij af wat de oorzaak hiervan is? Het is erg vervelend bij het fietsen. Ik heb laatst al de ketting vervangen, dus dat kan het probleem niet zijn. Ook viel het mij op dat tijdens het moment dat het gebeurd, je ook een soort van lichte weerstand voelt als je de trapper beweegt.
Alvast bedankt voor de reacties!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 apr 2021 19:05

Zo'n tik in je ketting krijg je als er ergens een schakel niet goed zit. Die zit dan niet goed aan zijn buurman vast en sputter dan tegen als hij door de derailleur gaat, omdat hij niet goed kan scharnieren.. Even goed zoeken door bij het ronddraaien te kijken waar het gebeurt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 apr 2021 20:12

Een "vaste" schakel.
Meer dan waarschijnlijk de schakel waar je ketting mee "aan elkaar" gezet is.

http://www.fietsreparaties.com/ketting/ ... repareren/
I know myself like no one else
Nothing to defend

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 17 apr 2021 23:30

Deze tik lijkt wel vaker dan een hele omwenteling van de ketting dus dan zouden het meerdere schakels moeten zijn die niet goed zitten. Ik vermoed dat je derailleur niet goed is afgesteld staat, en dat de cassette probeert te schakelen. Doet hij dat bij alle kransjes?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 apr 2021 09:33

Op 04 seconden merk je dat de schakel "over" het onderste derailleur wieltje loopt.
Bijna 100% zeker een vaste schakel, de volgende "tik" is deze zelfde schakel over het 2e wieltje en het tandwiel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie