Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Een Athena 11 speed derailleur vervangen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mar 2021 20:50

walter- schreef: 30 mar 2021 20:04
Keezx schreef: 30 mar 2021 19:56 Je kan het deel wat in de pat geschroefd moet worden in een bankschroef klemmen tussen 2 aluminium- plaatjes o.i.d. en dan proberen de 2 delen te scheiden met een torx 30?
neen dat lukt niet: het deel met de buitenschroefdraad -het deel dat op de Pat gaat- heeft een T30 langs de pat kant en een T25 (of was het T27) langs de andere kant waarmee je het normaal los of vast draait. Op dat stuk kan je met de T30 veel kracht kwijt.
het probleem is het andere deel; daar is geen grip op te krijgen.

KUT
IS het wel torx in het buitenste deel, of iets exotisch/afwijkends?

Ps, ik heb even gekenen naar mijn bakkie met resevespullen en ik heb nog een complete bout liggen van het oude type,,,
Dus als het niet lukt, de slijptol erop en radicaal worden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 apr 2021 22:43

Even update: ik ga hem uitboren en heb dus een nieuwe bout nodig...
Ik ga die bij Keezx eens navragen...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 apr 2021 22:54

ps: was wel het campa weekje...
Dus 1 achterderailleur met een dom probleem.... Bij andere fietser in huis sneuvelde de bout die de shifter op zijn plaats houdt (de torx stuk gedraaid); was al een probleem toen hij de fiets van de ploeg kreeg; tijdens ritje onderweg kwam shifter los en bij vaster draaien was de bout helemaal stuk.... gelukkig zijn er hier voldoende campa donor shifters om even verder te kunnen. En ondertussen kreeg ik wel een nieuwe bout van de ploeg.
De andere fietser met de gesneuvelde derailleur: nam een athena derailleur van een fiets van mij: hij deed het goed werk de derailleur helemaal te poetsen (even kooi uit elkaar), schakelde wel niet perfect; en toen na 5 km verloor hij een derailleurwieltje: bleek hij de kooi verkeerd om geïnstalleerd te hebben... Gelukkig is het boutje voor het wieltje wel gered; de eerder gesneuvelde derailleur diende als donor voor de andere.
Kan ik dus ondertussen nog een setje derailleurwieltjes bestellen...
En dan ontdekken we vandaag nog dat op de tijdritfiets het buitenblad een kleine slag heeft; bij demonteren slaagt de renner erin de sram 'hidden' bolt om zeep te draaien... Om dat op te lossen de crank helemaal uit elkaar moeten halen (eerste keer spider verwijderen) en de 'hidden' bolt uitboren. het voorblad heeft idd een kleine slag...
Kan ik nog een setje boutjes bestellen en een nieuwe tijdritblad...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 apr 2021 12:14

Onderdeel van keezx ontvangen; belangrijke werken toch even opzij gezet en dan maar de bout uitgeboord...

Keezx zijn bout en onderdeeltje geplaatst; vergeleken met andere athena derailleur en veer goed opspannen zodat de padsteun juist komt... klipje plaatsen en alles lijkt te passen.

Foto's...
20210415_120604.jpg
20210415_120621.jpg
20210415_120631.jpg
Nu nog derailleurwieltje - eentje is kwijt...- vervangen en Ik kan echt eens testen...
Ziet er voorlopig goed uit.
Voorlopig lijkt het dus dat je die 'niet te verwijderen' bout kan vervangen door de bout met clipje uit de centaur reeks. In de campa documentatie wordt de bout in de athena derailleur niet gelabeld. Maar het lijkt dus dezelfde te zijn dan de centaur versie die wel te koop is.

Plaats reactie